۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

کمبود شناورهای فیدری تا سال 2020 میلادی

کمبود شناورهای فیدری تا سال 2020 میلادی
ورود تدریجی شناور‌های غول پیکر در بازه زمانی ۲۰۱۸-۲۰۲۰ میلادی متناسب با تناژ شناور‌های فیدری نیست و نگرانی‌هایی را در خصوص کمبود ظرفیت فیدر‌ها به همراه دارد.
کد خبر: ۸۰۵۷۹
به گزارش گروه بین الملل مانا، لویدزلیست نوشت: نگرانی‌ها در خصوص کاهش احتمالیِ ظرفیت شناور‌های فیدری در سال‌های آتی رنگ گرفته و تنها راه مقابله با آن علی رغم مازاد ظرفیت در بخش کانتینری، سفارش تعداد بیشتر و ورود پررنگ‌تر آن‌ها به عرصه حمل و نقل است.
بر اساس این گزارش و به دنبال مطالعۀ جدید که SeaIntel انجام داد، برای بازگرداندن تعادل به بازار شناور‌های کانتینری بین شناور‌های اقیانوس پیما و فیدر‌ها باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۹۵ فروند شناور فیدری مازاد وارد بازار شود. 
در همین راستا، SeaIntel گفت: شناور‌های غول پیکر موجب می‌شوند تا تعداد خدمات در مسیر‌های اصلی تجاری و با هدف ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا کاهش یابد. اما این امر یک نکته مثبت نیز دارد که به موجب آن شناور‌های فیدری می‌توانند از موقعیت ایجاد شده بهره‌مند شوند و شبکه‌هایی که خدمات کمتری دریافت می‌کنند از خدمات رسانی شناور‌های فیدری سود ببرند.
حدود یک پنجم شناور‌های فیدری ناوگان تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۵ ساله می‌شوند و با فرض آنکه این شناور‌ها اوراق خواهند شد، SeaIntel با احتساب شناور‌های موجود در دفتر سفارش، تعداد شناور‌های فیدری در برابر هر یک از شناور‌های کانتینری اقیانوس پیما از ۷.۹ به ۵.۴ خواهد رسید.
این گزارش ادامه داد: اگر ناوگان جهانی ساختار نسبی خود را به دست آورد، باید نسبت به سفارش و تحویل یک هزار و ۲۰۰ فروند شناور فیدری از حال تا ۲۰۲۰ میلادی هشیار باشیم.
البته آمار اعلام شده بسیار بالاتر از حقیقت است چراکه شناور‌هایی با سایز متوسط پنج تا ۱۱ هزار TEU که بار شناور‌های فیدری را حمل می‌کنند، به محض ورود شناور‌های غول پیکر به بازار به فعالیت خود پایان می‌دهند.
در چنین شرایطی و درحالی که میزان اوراق شناور‌هایی که عمر آن‌ها رو به پایان است، افزایش می‌یابد، میزان تقاضا از سال ۲۰۲۰ میلادی روندی صعودی در پیش می‌گیرد.
افزون بر آن، لازم الاجرایی شدن قانون سوخت کم سولفور از سال ۲۰۲۰ میلادی به یقین قیمت سوخت را افزایش می‌دهد و شرایط رقابت را برای شناور‌های فیدری کوچک سخت می‌کند.
تعداد شناور‌ها و بسامد برای شناور‌های فیدری به اندازه سایز شناور اهمیت دارد؛ بنابراین افزایش بی قاعده و سرعتی در سایز شناور‌های فیدری الزاما سودآور نخواهد بود.
از سوی دیگر، کمبود شناور‌های کانتینری می‌تواند، نرخ چارتر‌های زمانی را به سطحی برساند که اوراق شناور‌ها به تعویق بیافتد و زمینه برای ورود شناور‌های غول پیکر با سهولت بیشتری امکان پذیر شود.
برچسب ها: شناور فیدری 2020
ارسال نظرات
آخرین اخبار