۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
با بارش بهاری:

زندگی دوباره در کارون جاری شد

زندگی دوباره در کارون جاری شد
بارندگی های سیل آسا در مناطق بالادست و افزایش جریان آب، به رودخانه کارون حیاتی دوباره بخشید و دوستداران محیط زیست را به آینده این پهنه آبی کشور امیدوارتر از گذشته کرد.
کد خبر: ۸۰۵۷۶
به گزارش خبرنگار مانا، با افزایش دبی رودخانه و بالا آمدن 70سانتی متری آب در دو سوی ساحل کارون، صیادان بومی و محلی تورهای خود را در کارون پهن کردند تا معیشت خود را بهبود بخشند.
گل آلود شدن آب رودخانه کارون، که نشان از سیلابی شدن جریان رودخانه دارد امیدها را برای بهبود وضعیت زیست محیطی این پهنه آبی کشور در شرایط خشکسالی گسترده و کاهش بارندگی ها زنده کرده است.
خشکسالی و کاهش شدید جریان آب کارون در چند ماه زمستان و روزهای نخستین بهارنگرانی های زیادی را برای مردم بوجود آورد ولی به لطف الهی و ریزش باران بخشی از نگرانی ها را برطرف کرد.
سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد بر اثر بارندگی دو هفته اخیر بیش از 300میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده است.
با بارش های بهاری اخیر ، دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به 55متر مکعب در ثانیه رسیده است که نسبت به اواخر فصل زمستان دو برابر افزایش نشان می دهد.
در همین حال مردم خوزستان که این روزها از بارش رحمت الهی و جان گرفتن دوباره کارون مسرور و سراز پا نمی شناسند امیدوار هستند با تداوم بارندگی های بهاری ، کارون به روزهای اوج خود برگردد و سایه خشکسالی برطرف شود.
اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد:میزان شوری و شاخص های آلودگی رودخانه کارون با بارندگی های اخیر کاهش یافته است.
با وجود آنکه کارون در سال های اخیر با چالش هایی از قبیل شوری آب  ، کاهش عمق ، رسوب گذاری و ورود پساب های صنعتی ، کشاورزی و خانگی روبرو بوده است ولی مردم خوزستان معتقدند انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران بر بحرانی تر شدن وضعیت این رودخانه کمک کرده است.
کارون که مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است پس از عبور از مناطق مرکزی و مشروب کردن دو سوی ساحل ، در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود و از آنجا راهی خلیج فارس می شود.
کارون تا دهه 30 بدلیل عمق و دبی مناسب قابل کشتیرانی بود ولی هم اکنون این قابلیت کاملا از بین رفته است و هیچ امید به تردد کشتی ها  و شناورها در این رودخانه وجود ندارد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار