۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷

افزایش سهم صادرات به عراق از طریق دریا

افزایش سهم صادرات به عراق از طریق دریا
معاون امور عمرانی استاندارخوزستان بر افزایش سهم صادرات کالا به عراق از طریق دریا با هدف کاهش هزینه ها و رقابت پذیری بیشتر تاکید کرد.
کد خبر: ۸۰۵۷۵

به گزارش خبرنگار مانا مهندس فرامند هاشمی زاده گفت: امسال باید صادرات کالاهای مواد غذایی و کالاهای که از ماندگاری پائینی برخوردار هستند، از طریق مرز دریایی خرمشهر افزایش یابد.
وی افزود: بنادر بصره و ابوفلوس عراق ظرفیت بالایی در تخلیه کالاهای ایرانی دارند ضمن آنکه با افزایش سهم کالا از طریق مرز آبی (اروندرود) سبب اشتغال شناورهای باری می شود.
معاون استاندار خوزستان خواستار برنامه ریزی تجار و بازرگانان برای افزایش سهم صادرات کالا از طریق دریا و بهره گیری از ظرفیت های خالی بندر خرمشهر شد.
هاشمی زاده به این نکته تاکید کرد: در دو ماه اربعین امسال، بدلیل تردد زائران و توقف صادرات از طریق پایانه تجاری شلمچه، باید کل صادرات از این مرز از طریق مرز دریایی خرمشهر انجام شود.
وی با اشاره به اینکه در ایام اربعین نباید صادرات کالا به عراق قطع شود، افزود: توقف صادرات سبب از دست رفتن سهم بازار کالاهای ایرانی در عراق خواهد شد بنابراین توقف صادرات به مصلحت کشور نیست.
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان خواستار هماهنگی های بیشتر با مقامات عراقی برای افزایش سهم صادرات کالا از طریق دریا به این کشور شد و تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته با اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، این امکان وجود دارد تا صادرات کالا به عراق از دریا به دو برابر افزایش یابد.
هاشمی زاده در ادامه با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت های بندری برای صادرات کالا به عراق بخوبی استفاده نشده است، خواستار کاهش بهای جابجایی کالا با شناورهای بومی در منطقه شد.
در این جلسه فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کالا آمادگی خود را برای صادرات کالا از طریق مرز دریایی خرمشهر  اعلام کردند.
هم اکنون از دو مرز زمینی شلمچه و چذابه و دو مرز دریایی خرمشهر و بندر امام خمینی(ره) کالا به عراق صادر می شود.
شایان ذکر است سال گذشته حدودیک میلیارد دلار کالا از طریق این سه مرز به عراق صادر شد.
مرزهای عراق پس از سرنگونی رژیم بعثی در تیرماه 1382 بر روی کالاهای ایرانی باز شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار