۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

وجود 80هزار هکتار کانون ریزگردها تهدیدی برای بندرماهشهر

وجود 80هزار هکتار کانون ریزگردها تهدیدی برای بندرماهشهر
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان وجود 80هزارهکتار کانون ریزگردها را تهدیدی برای حیات بندر ماهشهر عنوان کرد.
کد خبر: ۸۰۵۵۷
به گزارش خبرنگار مانا، مهندس احمد مطیعی در همایش منطقه ای تاثیر ریزگردها در ماهشهر با اشاره به وجود 80هزارهکتارکانون ریزگردها که تهدیدی برای حیات بندر ماهشهر است، گفت: شهر بندری ماهشهر با بحران ریزگردها مواجه است و در سالهای اخیر این پدیده تشدید شده و زندگی عادی مردم را با اختلال جدی مواجه کرده است.
وی با اشاره به اینکه تشدید ریزگردها بر سلامت و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی مردم بندر ماهشهر تاثیر گذاشته است، افزود: ادامه این پدیده خطرناک ممکن است به تشدید مهاجرت نخبگان، کارآفرینان و متخصصان از این منطقه منجر شود.  
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با تبیین وضعیت استراتژیک بندر ماهشهر، وجود بندر تجاری و دسترسی به خورها و آبهای خلیج فارس اظهار داشت: باید از هم اکنون برای مهار و کنترل ریزگردها که حیات عمومی را با خطرات جدی روبرو کرده است، اقدامات عاجلی صورت گیرد.
وی نهال کاری، مرطوب سازی کانون های ریزگردهای اطراف ماهشهر را تنها راه کنترل و محدود کردن کانون های ریزگردها بیان کرد.
مطیعی از شرکت های پتروشیمی و سازمان های مردم نهاد و دوستدار محیط زیست خواست برای مهار و کنترل طوفان های ریزگرد در اطراف بندر ماهشهر بسیج شوند.  
وی پدیده گرد و خاک در خوزستان و مناطق ساحلی را یک پدیده تازه‌ و نوظهوربا قدمت 15 سال عنوان کرد و افزود: با کاشت نهال و تثبیت شن های روان در اطراف شهر بندری ماهشهر ، امکان مهار و تغییرپذیری این وضعیت ناهنجار وجود دارد.
مطیعی افزود: نباید زمان را از دست داد چرا که بیابان های اطراف ماهشهر هر روز در حال گسترش هستند که این خود تهدیدی برای بخش کشاورزی و صنعت ماهشهر محسوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: بندرماهشهر، مستعد بحرانی شدن شرایط و نامناسب‌تر شدن شرایط فعلی در رابطه با پدیده گردو غبار را دارد. از این رو کنترل شرایط و جلوگیری از بحرانی شدن این وضعیت مستلزم همفکری و هم‌گرایی همه نهادها و دستگاههای اجرایی است و مردم نیز باید پای کار بیایند.
شایان ذکر است مناطق ساحلی خوزستان بویژه بندر ماهشهر در سال های اخیر درگیر طوفان های گرد و خاک با منشاء داخلی و خارجی بوده است.
در سال جاری مناطق ساحلی خوزستان دست کم چهار بار با طوفان های شدید و مهلک گردو خاک روبرو بوده و که این مساله زندگی عادی مردم را دچار اختلال کرده و همه بخش های اقتصادی و بندری ماهشهر را تحت تاثیر قرار داده است.
ساحل خوزستان به علت بارش کم ، گرمای شدید و طاقت فرسا از جزو مناطق بد آب و هوای استان محسوب می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار