۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
کلارکسونز:

جنب و جوش در بازار کشتیرانی به راه افتاد

جنب و جوش در بازار کشتیرانی به راه افتاد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف هفته قبل بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناور‌های جدید و اوراق پرداخت.
کد خبر: ۸۰۵۴۷
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز در تحلیل هفتگی خود به سراغ بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناور و اوراق رفت و نوشت: علیرغم اینکه مالکان نفتکش‌های غول پیکر تلاش کرده اند که افزایش قیمت بانکرینگ را بهانه‌ای برای افزایش بیشتر نرخ کرایه حمل قرار دهند، اما بازار آهنگ یکنواختی را تجربه کرد و نوسان جزئی نرخ کرایه حمل دیده شد. افزون بر این به دنبال شیب صعودی بازار سوئزماکس در آفریقای غربی، بازار نفتکش های غول پیکر در این منطقه پایان هفته فعالی را پشت سر گذاشت. با این وجود، فاندمنتال‌های بازار هم چنان به کام چارتر‌ها شیرین است.
سوئزماکس
طی هفته گذشته و به دنبال حجم قابل توجهی از تقاضا، نرخ کرایه حمل بازار سوئزماکس به طور کلی روند صعودی را در پیش گرفت. بازار این شناور در آفریقای غربی خیلی شلوغ بود و نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- اقیانوس اطلس آمریکا به ۶۷.۵WS افزایش یافت. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل دریای سیاه نیز روند صعودی را طی کرد. افزون بر این، آسیا بازار آرام و ساکتی را پشت سر گذاشت و نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا- ساحل غربی هند به ۶۵WS افت کرد.
افراماکس
نرخ کرایه حمل در تعدادی از مسیر‌های برجسته شامل؛ دریای سیاه ـ مدیترانه و مسیر‌هایی از مدیترانه با رسیدن به WS ۹۵ روند افزایشی قابل توجهی را به نمایش گذاشت. اما از سوی دیگر در حوزه بالتیک بازار به مزاج مالکان خوش نبود و نرخ کرایه حمل در مسیر بالتیک ـ قاره انگلستان با رسیدن به ۷۰WS روند کاهشی هفته به هفته را تجربه کرد.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
فله بر‌ها
در نیمه نخست هفته گذشته نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز به روند افزایشی خود با قدرت ادامه داد، اما در پایان هفته و به دنبال نزدیک شدن به تعطیلات سال نو در آسیا، افت کم و ناملموسی در نرخ کرایه حمل این شناور دیده شد. نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao به ۱۸ هزار دلار برای هر تن افزایش یافت. علاوه بر این، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به ۱۴ هزار و ۲۴۸ دلار در روز نسبت به هفته گذشته آن رشد ۱۶ درصد و از اوایل ماه ژانویه سال جاری میلادی تاکنون بالاترین سطح را به نمایش گذاشت.

پاناماکس
در منطقه پاسیفیک، اگر چه صف پاناماکس‌های آماده به بارگیری طولانی بود، اما روانه شدن تعدادی کارگوی تازه در روز‌های پیش از سال جدید آسیا به بازار، سبب افزایش تقاضا برای جذب شناور و رشد نرخ کرایه حمل شد. از سوی دیگر در منطقه آتلانتیک، علیرغم اینکه تعداد کمی کارگوی تازه وارد منطقه ساحل شرقی آمریکای جنوبی شد، اما به دنبال کشتی‌های بلست (بدون بار) و نبود تقاضا در منطقه آتلانتیک و آنسوی آن، نرخ کرایه حمل شیب نزولی را پیمود.
هندی سایز
در منطقه آتلانتیک به دنبال نبود کارگوی تازه نرخ کرایه حمل سوپراماکس در مسیر‌های ساحل شرقی آمریکای جنوبی روند نزولی را پیمود. از سوی دیگر در اروپا به دنبال رشد تقاضا، نرخ کرایه حمل نیز روند افزایشی کمی را تجربه کرده است. افزون بر این در منطقه پاسیفیک، جریان پایدار کارگو‌های تازه افزایش نرخ کرایه حمل سوپراماکس را به همراه داشت.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
بازار کانتینری
بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگ‌های SCFI، نرخ کرایه حمل در سراسر مسیر‌های تجاری از چین افزایش پیدا کرده است، اگر چه در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی در سطح پایین تری قرار دارد. در پایان هفته نرخ کرایه حمل در مسیر شرق دورـ اروپا بر روی ۷۷۴ دلار برای هر TEU ایستاد که حکایت از رشد ۳۳ درصد هفتگی داشت. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در مسیر شرق دور ـ مدیترانه با رسیدن به ۶۹۴ دلار برای هر TEU روند افزایشی ۱۶ درصد را نشان داد. افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیر شرق دورـ ساحل غربی آمریکا و شرق دورـ  ساحل شرقی آمریکا با رسیدن به یک هزار و ۴۰۳ دلار برای هر TEU و دو هزار و ۳۷۱ دلار برای هر TEU به نسبت رشد ۲۲ و هشت درصد را به نمایش گذاشت.
جابه جایی کانتینری در بندر بوسان کره جنوبی با رسیدن به یک میلیون و ۸۰۰ هزار TEU در ماه مارس سال جاری میلادی، افزایش جزئی یک درصد سال به سال را نشان داد. کل جابه جایی کانتینری در سه ماه نخست سال جاری میلادی در بندر بوسان با رسیدن به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار TEU رشد حدود چهار درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد. افزون بر این، جابه جایی کانتینری در بندر ونکوور کانادا با رسیدن به ۰.۸ میلیون TEU روند افزایشی هشت درصد سال به سال را به نمایش گذاشت.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
سفارش ساخت شناور
طی هفته گذشته، سفارش ساخت تنها یک فروند در بازار تانکر به ثبت رسید. یارد هیوندایی میپو سفارش ساخت چهار فروند تانکر MR را با ظرفیت ۴۸ هزار DWT از شرکت نفتکش کویت KOTC دریافت کرد. شناور‌های مذکور قرار است در سه ماه نخست و سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ تحویل داده شود.
در بخش فله خشک، شرکت صنایع سنگین Jiangsu Hantong چین سفارش ساخت سه فروند فله بر آلتراماکس با ظرفیت ۶۴ هزار DWT به همراه دو فروند انتخابی دیگر را از شرکت کشتیرانی Nisshin ژاپن دریافت کرد. زمان تحویل شناور‌ها سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اعلام شده است.
در بخش کشتی کروز نیز سفارش ساخت دو فروند کشتی مسافربری/ حمل خودرو با ظرفیت پنج هزار تناژ خالص از سوی شرکت Chelsea Logistics فیلیپین به یارد Kegoya Dock ژاپن داده شد. این دو فروند در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۹ و سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ تحویل داده خواهد شد.
شاخص قیمت سفارش ساخت کلارکسونز بر روی ۱۲۸ واحد قرار گرفت که نسبت به ابتدای سال جاری میلادی سه واحد رشد را نشان می‌دهد.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
 بازار اوراق
به دنبال  بازگشایی مجدد یارد‌های اوراق پاکستان به روی تانکرها، تمایل در بازار اوراق به طور موقتی بهبود بخشیده است. اگر چه برخی خریداران دست به نقد معتقدند که قیمت‌ها بهبود خواهد بخشید، اما با توجه به ضعف روپیه پاکستان در مقابل دلار، یارد‌های اوراق محتاط و هوشیار هستند. از سوی دیگر به دنبال نزدیک شدن به ماه رمضان یارد‌های اوراق به دنبال جذب شناور‌ها قبل از فصل روزه داری هستند که این مسئله بهبود را برای بازار به ارمغان خواهد آورد. افزون بر این بازگشایی دوباره یارد‌های پاکستان از بار مسئولیت بنگلادش خواهد کاست.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
بازار فله
در ده روز نخست ماه جاری میلادی، میانگین تولید فولاد در کارخانجات عضو انجمن فولاد و آهن آلات چین به یک میلیون و ۸۸۰ هزار تن در هر روز رسید، رقمی که حکایت از رشد شش درصد میانگین تولید تثبیت شده در ماه گذشته را دارد.
لازم به ذکر است: روند افزایشی تولید فولاد در هفته‌های اخیر منعکس کننده پایان زمان محدودیت‌های تولید در چین و هم چنین افزایش قیمت فولاد داخلی به دنبال رشد تقاضای پس از فصل زمستان است.
این گزارش در پایان نوشت: پس از اینکه شرکت معدنی چند ملیتی Anglo American فعالیت شرکت معدن Minas Rio برزیل را به حالت تعلیق درآورد، انتظار می رود که شاهد تولید سنگ آهن بیشتر در Minas Rio نخواهیم بود. ناگفته نماند، این شرکت معدنی برزیلی ۱۷ میلیون تن سنگ آهن را در سال ۲۰۱۷ میلادی تولید کرد.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
ارسال نظرات
آخرین اخبار