۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱

بندر آستارا به بندر نسل سوم تبدیل خواهد شد

بندر آستارا به بندر نسل سوم تبدیل خواهد شد
استاندارگیلان گفت: برای اینکه بندر آستارا به یک بندر نسل سوم تبدیل شود، اقداماتی همچون  لجستیک و خدمات انبار داری، پردازش و بسته بندی و.. پیش بینی شده است.
کد خبر: ۸۰۵۴۶
به گزارش خبرنگار مانا مصطفی سالاری در مراسم رونمایی از لایروب جاده ابریشم و درفش کاوه و همچنین احداث پایانه غلات 30 هزار تنی و ساختمان جدید گمرک از سوی بخش خصوص در بندر آستارا گفت: این بندرگلوگاه توسعه حمل و نقل دریایی در زمینه های بار، مسافری و گردشگری  است و اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده که امید است و با عزم جدی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، همکاران و سرمایه گذار این بندر روند توسعه  ادامه یابد. 
وی افزود: زیر ساخت ها و برنامه های که برای آستارا برنامه ریزی شده است را شامل ساختار فیزیکی، نهادی و حقوقی، جغرافیایی و تاریخی برشمرد و افزود: در حال حاضر اقدامات و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر جزء  ساختار فیزیکی توسعه آستارا و استان گیلان است .
استاندار گیلان در این باره ادامه داد: حوزه های حمل و نقل اعم از ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی مهمترین بخشهای ساختار فیزیکی هستند که در سه زمینه  آن می توان  آینده خوبی را برای آستارا ترسیم کرد و امید است با کمک همه ارگانها ذیربط  برنامه ها پیش بینی شده  محقق شود.
سالاری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دریایی و ریلی اظهار داشت: در زمینه ریلی، خط  آهن  آستارا ـ آستارا به بهره برداری رسید که بارانداز کالا در شهرستان آستارا  می تواند از پیشگام های مهم وموثر در  توسعه این شهرستان باشد. البته بهتر است که این ریل به بندر آستارا متصل شود چرا که اتصال ریلی و دریایی سبب حمل و نقل ترکیبی می شود و حمل و نقل ترکیبی  می تواند هم افزایی و اثرات مثبت و قابل توجهی را ایجاد کند. همچنین در حوزه دریایی نیز اقدامات موثری  انجام شده است.   
وی ادامه داد: حمل و نقل جاده نیز در وضعیت مناسبی  قرار دارد، جاده آستارا ـ رشت ـ تهران در مکان هایی نیاز به تعریض داشته است که  در حال انجام است،  البته باید سرعت در این زمینه افزایش یابد. همچنین  در مسیر گردنه حیران ـ که از امسال  دارای ردیف بودجه شده است ـ اقدامات توسعه  ای انجام خواهد یافت  چرا که در سالهای آینده با کیفیت فعلی جوابگو نیست.
استاندار گیلان  افزود: با توسعه این بندر که بخشی از فعالیت آن ترانزیت است؛ حمل و نقل کالا به کشورهای همسایه از مسیر حیران صورت خواهد گرفت و همچنین در بارانداز ریلی  آن نیز کالاها از ریل به کامیون منتقل می شود و ترافیک جدیدی ایجاد خواهد شد. بنابراین نیاز است جاده استان گیلان توسعه یابد تا جوابگو ادامه توسعه حمل و نقل ریلی  و دریایی باشد. اما در حال حاضر در زمینه ساختار فیزیکی شهرستان اتفاقات مناسبی  در حال انجام است  و امید است طبق برنامه  و با پیگیری ، توسعه زیر ساخت ها فیزیکی ادامه یابد.
وی با اشاره به زیر ساختهای نهادی و حقوقی تصریح کرد: آستارا جزو مناطق ویژه اقتصادی است  و برای فعالیتهای که منجر به صادرات مجدد می شود معافیتهای گمرکی  و مالیاتی در نظر گرفته شده است. این امر بدان علت است که فعالیت ها آسانتر،  ارزانتر و با بورکراسی کمتری نسبت به  محدوده ها و سرزمین اصلی انجام شود و این معافیت ها بعنوان مشوق حقوقی محسوب می شوند. 
سالاری با ارائه پیشنهاد به سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: برای اینکه دوگانگی و رقابت تضعیف کننده  بین حوزه های حمل و نقلی ایجاد نشود بهتر است وضعیت حقوقی بندر و بازانداز ریلی یکسان شود و بارانداز نیز به منطقه ویژه اقتصادی آستارا که سازمان مسئول آن سازمان بنادر است ،الحاق شود  چرا که اگر رقابت تعریف شده ای بین بخش ریلی و جاده ای با بخش دریایی وجود نداشته باشد،  ممکن است در مسیر دچار لطمه شوند. بنابراین بهتر است این حوزه ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
 استاندار گیلان در این باره ادامه داد: مزیتهای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی و بازرگانی در مناطق ویژه بعنوان یک سازو کار حقوقی است که  در شهرستان آستارا وجود دارد.
وی درباره ساختار جغرافیایی این منطقه اظهار داشت:  آستارا دارای موقعیت مناسبی برای ترانزیت کالا به کشورهای غرب ایران است که این  امر می تواند سبب درآمد، شغل  و رونق اقتصادی شود اما مشروط به اینکه تنها محل عبور نباشد و بعد از ورود کالاها فعالیت اقتصادی صورت گیرد و همچنین در بحث لجستیک و پردازش کالا، فعالیتی صورت گیرد تا ارزش افزوده  و شغل ایجاد شود و از سوی دیگر بخش تجارت  توسعه یابد.
سالاری ادامه داد:  آستارا دارای ریشه تاریخی است و این ریشه قوی سبب شده که مردمان قوی و توانمند را در دل خود پرورش دهد تا بتواند از سه زمینه دیگر به خوبی استفاده کنند چرا که اگر تنها زیر ساخت فیزیکی و حقوقی مناسبی ایجاد شود اما منابع انسانی توانمند حضور نداشته باشند به خوبی از این استعداد های نمی توان استفاده کرد.  
وی یاد آور شد: مردمان آستارا در حوزه تجارت سابقه دیرینه دارند و از علم و فرهنگی بالای برخوردارند و دارای سوابق درخشان تاریخی هستند. بنابراین امید است توسعه متوازن  در منطقه رقم خورد. 
استاندار گیلان در پایان گفت: در استان گیلان بویژه شهرستان آستارا محورهای توسعه کشاورزی، گردشگری و تجارت دیده شده است . با توجه به سرمایه گذاری انجام شده از سوی بخش خصوصی به اضافه بارانداز در بخش ریلی، این محورها در کنار یکدیگر قرار می گیرند و در نتیجه  تجارت  رونق خواهد یافت از سوی دیگر کشاورزان در بازاریابی مشکل نخواهند داشت و کشاورزی نیز رونق می گیرد.  در بحث گردشگری نیز زیر ساخت حمل و نقل در این زمینه بسیار کمک کننده خو اهد بود.
به گفته وی برای اینکه بندر آستارا  تنها محل عبور کالا نباشد و به  بندر نسل سوم  تبدیل شود،  برنامه  هایی  از جمله  لجستیک و خدمات انبارداری ، پردازش و بسته بندی و...  پیش بینی شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار