۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

ژاپن؛ هاب بانکرینگ LNG!

ژاپن؛ هاب بانکرینگ LNG!
سازمان بین المللی(OECD) با مطالعه‌ای جدید پیرامون ژاپن، به بررسی استراتژی دولت این کشور مبنی بر ایجاد زیر ساخت‌های لازم شناور‌هایی با سوخت پاک پرداخته است.
کد خبر: ۸۰۵۲۷
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از سازمان بین المللی همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) مستقر در پاریس، ژاپن تصمیم دارد به یکی از هاب‌های بین المللی بانکرینگ برای شناور‌های حمل LNG در جهان تبدیل شود و قابلیت این سوخت در حمل و نقل رشد چشمگیر داشته باشد. 
بر اساس این گزارش، ژاپن در حال حاضر بزرگترین واردکننده LNG جهان است. افزون بر استفاده اصلی سوخت LNG در تولیدات الکتریسیته، ژاپن تاسیسات بانکرینگ دریایی را برای ارائه LNG به شناور‌ها توسعه داده است. حجم تجارت دریایی ژاپن بعنوان کشور تجاری همسو با اصول و مبانی استراتژی ایجاد هاب بانکرینگ LNG است. 
موفقیت ایجاد هاب بانکرینگ در ژاپن مستلزم رعایت چهار شرط است:
 
۱. استفاده از LNG به عنوان سوخت شناور
در حال حاضر تعداد شناور‌هایی با سوخت LNG به ۱۱۸ فروند می‌رسد و گوشه‌ای از ناوگان جهان را به خود اختصاص می‌دهد. اما این تعداد با توجه به دفتر سفارش‌ها رو به رشد است و تا سال ۲۰۲۰ میلادی دو برابر خواهد شد.
 
۲. دسترسی به تاسیسات بانکرینگ LNG در جهان
اپراتور‌ها به شبکه‌ای از بنادر نیاز دارند تا بتوانند از این طریق سوخت شناور‌ها را تامین کنند. دسترسی به تاسیسات لازمه در اروپا رو به فزونی است و در آمریکای شمالی و آسیا نیز اقداماتی در این باره اتخاذ شده است.
 
۳. قوانین جاری و آتی انتشار آلاینده‌ها
قوانین کاهش آلاینده‌های سولفور و نیتروژن اکسید از شناور‌ها میزان تقاضا برای سوخت‌های جایگزین از جمله LNG را افزایش داده است. مناطق کنترل آلاینده (ECA)، کشتیرانیِ ساحلی با بهره مندی از شناور‌های مجهز به سوخت LNG را در اروپا و آمریکای شمالی ارتقاء داده است. قانون سوخت کم سولفور ۰.۵ درصد از نخستین روز ژانویه ۲۰۲۰ میلادی اجرایی خواهد شد و بدین ترتیب تردد شناور‌هایی با سوخت LNG افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
 
۴. منطقه استراتژیک در نزدیکی مسیر‌های تجاری
بندر Keihin متشکل از یوکوهاما، توکیو و کاوازاکی  در مسیر تجاری پاسفیک واقع شده‌است و نخستین بندر برای تخلیه و بارگیری است. این موضوع یکی از مزیت‌های است تا منطقه را به هاب اصلی بانکرینگ LNG تبدیل کند. بندر Keihin مجهز به زیرساخت‌های بانکرینگ LNG است.
در بخش نتیجه گیری این بررسی آمده است: ژاپن توان بالقوه برای تبدیل شدن به یک هاب اصلی بانکرینگ LNG را دارد. اما در عین حال برخی نگرانی‌هایی نیز در این خصوص باید برطرف شود. قوانین مربوط به انتشار آلاینده‌ها به زودی اجرایی خواهد شد و LNG می‌تواند میزان انتشار آلاینده CO۲ را تا ۲۰ درصد کاهش دهد، اما راه حل ایده آلی برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای منتج از شناور‌ها نیست. 
در همین راستا، بررسی انجام شده سهامداران را به همکاری در سیاست‌های توسعه‌ای بانکرینگ LNG از جمله واردکنندگان LNG، شرکت‌های ساحلی و جهانی کشتیرانی و شرکت‌هایی با تخصص بالا در زمینه ذخیره و مدیریت LNG دعوت کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار