۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴

جنگ تجارت به نفع بازار فله خشک

جنگ تجارت به نفع بازار فله خشک
مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در بخش فله از منفعت جنگ تجارت که آمریکا آغاز گر آن بود، به سود حمل و نقل فله خشک خبر داد.
کد خبر: ۸۰۵۲۵
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از خالد هاشم- مدیرعامل شرکت Precious- گفت: دولت ترامپ با اعمال تحریم ۶۰ میلیارد دلاری در تعرفه‌های وارداتی چین این کشور را وادار به رد خرید سویا از آمریکا کرد و اینگونه جنگ تجارت بین دو کشور آغاز شد. اما به نظر می‌رسد این جنگ برای حمل و نقل فله خشک سودآور باشد.
بر اساس این گزارش، چین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن سویا وارد می‌کند و قطع واردت آن از آمریکا در مارس سال جاری میلادی موجب شد تا میزان واردات چین ۲۷ درصد کاهش یابد. 
هاشم در این باره گفت: اگر سویای آمریکا تحت تاثیر تعرفه‌های اعمال شده قرار گیرد؛ ممکن است چین تمامی سویای صادراتی برزیل را وارد کند؛ بنابراین انتظار می‌رود میزان واردات در سال جاری از ۸۲ میلیون تن نیز پیشی بگیرد، اما ۱۸ میلیون در مقایسه با آمار هر ساله پایین‌تر باشد. 
وی ادامه داد: ۱۸ میلیون تن باقی مانده می‌تواند در قالب غذا‌های سویایی باشد مگر آنکه آمریکا قیمت بالاتری را پیشنهاد دهد و برزیل ناچار به قبول آن شود.
برزیل در صادرات محصولات بر حسب تن مایل بیشینه‌ای طولانی‌تر از آمریکا دارد و در نتیجه می‌تواند میزان درخواست در بازار کشتیرانی و به ویژه حمل و نقل فله خشک را تقویت کند.
هاشم در ادامه این گزارش ضمن اشاره به کارآمدی و تاثیر بیشتر آمریکا در مقایسه با برزیل گفت: اگر زمان به عقب بازگردد و ببینیم که ۱۵۰ فروند شناور در صف تخلیه بار‌های خود در بنادر هستند، جای تعجب نیست و نباید از این رویداد احساس نگرانی کرد.
هاشم به تاثیر ناچیز جنگ تجارت آمریکا- چین بر صادرات فولاد اشاره کرد و ادامه داد: چین در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۰۰ هزار تن فولاد را به آمریکا صادر کرد که دو درصد کمتر از میزان واردات فولاد آمریکاست. قدرتمندترین بازار فله خشک در دست چین است و فشار واردات زغال سنگ و کوک از سوی غول‌های آسیای جنوبی زمانی که تمایل به تولید محصولات با کیفیت بالاتر دارند، کاهش می‌یابد. 
چین در تلاش است تا از تولید فولاد نرمال فاصله بگیرد و بدین منظور به سنگ آهن یا زغال کوک با درجه بالایی نیاز دارد که باید وارد شود. 
در سال گذشته میلادی، بیش از یک میلیارد تن سنگ آهن برای نخستین بار در تاریخ این کشور و کشور‌های دیگر وارد شد و بیشترین حجم وارداتی بار را به خود اختصاص داد.
برچسب ها: فله خشک جنگ تجارت
ارسال نظرات
آخرین اخبار