۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

انتظار آینده ای روشن برای بازار کشتی های حمل گاز مایع

انتظار آینده ای روشن برای بازار کشتی های حمل گاز مایع
به دنبال رشد آهسته ناوگان و افزایش صادرات آمریکا، انتظار می رود بازار کشتی های حمل گاز مایع (LPG) بهبود تدریجی را تجربه کنند.
کد خبر: ۸۰۵۰۹
 به گزارش گروه بین الملل مانا در شرایط تجارت پررونق جهانی و رشد آهسته ناوگان، این امید می رود که بازار ضعیف نرخ کرایه حمل کشتی های  حمل گاز مایع (ال پی جی ) در اواخر سال جاری میلادی تغییر مسیر دهد. در این میان صادرات ال پی جی آمریکا، واردات ال پی جی چین و هند، بهبود تقاضای سفارش ساخت و استفاده از ال پی جی به عنوان سوخت بانکرینگ از جمله عوامل اصلی خواهد بود که می تواند یک تاثیر بلند مدت را به همراه داشته باشد.
این گزارش ادامه داد: در حالیکه صنعت کشتیرانی گاز مایع نفتی یا ال پی جی وارد سه ماه دوم سال جاری میلادی شده است، علایمی از بهبود و خوش بینی در هر دو بخش تقاضا و عرضه نمایان شده است.
شرکت Epic Gas مستقر در سنگاپور برآورد می‌کند که تجارت دریابرد ال پی جی با رسیدن به ۹۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رشد ۳.۵ درصد را در سال جاری میلادی تجربه کند.
از طرف دیگر کلارکسونز پیش بینی می‌کند، رشد ناوگان از ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی به پنج درصد در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت. فاندمنتال‌ها همچنین انتظار روند‌ مثبتی برای ماه‌های پیش رو دارند.
لویدزلیست پس از انجام یک نظر سنجی سه ماهه از تحلیلگران در مورد پیش بینی درآمد می‌گوید: میانگین نرخ اجاره زمانی کشتی‌های غول پیکر حمل گاز به ۱۹ هزار و ۴۶۷ دلار در روز در سال جاری میلادی خواهد رسید، در پیش بینی قبلی، میانگین مذکور ۱۸ هزار و ۵۵۰ دلار در روز برآورد شده بوده است.
تحلیل بازار ال پی جی//تحلیل بازار ال پی جی//
 
رشد تقاضای چینی
رشد فوق العاده واردات ال پی جی به چین سهم بسزایی در کل رشد تقاضای جهانی این محصول بر عهده دارد. نکته قابل توجه اینکه، چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده ال پی جهان همچنان افزایش قوی تقاضا را تجربه می کند، نیاز برای تامین خوراک پتروشیمی عامل اصلی افزایش تقاضا عنوان می‌شود.
در حالیکه منابع واردات ال پی جی چین متنوع می‌شود، این کشور کارگو‌های بیشتری از آمریکا را خریداری خواهد کرد که تقاضای تن مایل را برای شناور‌ها افزایش خواهد داد. این روند طی دو سال اخیر نیز دیده شده است.
داده‌های بانچراکاستا نشان می‌دهد، واردات ال پی جی به چین (اغلب پروپان) با رسیدن به ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۷ رشد ۱۴.۹ درصدی را به نمایش گذاشت.
بازار‌های نوظهور در هند و اندونزی
هند با سبقت از ژاپن توانست جایگاه دومین کشور بزرگ وارد کننده ال پی جی جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی را به خود اختصاص دهد.
در سال ۲۰۱۷ میلادی میانگین واردات ال پی جی هند به بیش از یک میلیون تن در هر ماه رسید. برای سال مالی منتهی به ماه مارس ۲۰۱۹، انتظار می رود واردات ال پی جی هند با رسیدن به ۱۴ میلیون تن  رشد 17 درصدی را به همراه داشته باشد.
راه اندازی برنامه انرژی پاک در دهلی نو پایتخت هند، به عنوان عامل محرک برای رشد تقاضا عنوان می‌شود. افزون بر این دولت هند تشویق‌های مالیاتی برای بخش‌های مسکونی جهت ارتقاء استفاده از ال پی جی را در نظر گرفته است.
همچنین انتظار می رود، اندونزی نیز شاهد افزایش سریع واردات ال پی جی باشد.  در سال ۲۰۱۷ میلادی، اندونزی رشد تقاضای ۲۰ درصدی ال پی جی را به نمایش گذاشت.
ناگفته نماند، اندونزی منابع واردات ال پی جی را متنوع ساخته است و با واردات ال پی جی از ترمینال Phillips ۶۶ تگزاس آمریکا، افزایش تقاضای تن مایل را برای بازار ال پی جی به ارمغان آورد.
تحلیل بازار ال پی جی//
آمریکا صادر کننده شماره یک ال پی جی در جهان محسوب می‌شود
شرکت BW LPG مستقر در سنگاپور پیش بینی می کند، تجارت دریابرد عرضه ال پی جی آمریکا در سال جاری میلادی با رسیدن به ۲۹ میلیون تن رشد ۷.۵ درصد را نشان خواهد داد.
تحلیل گر ارشد Fearnleys گفت: قیمت قوی‌تر نفت می‌تواند منجر به قیمت بالاتر ال پی جی در آسیا شود، این مسئله با افزایش عرضه ال پی جی آمریکا همراه خواهد بود و می‌تواند یک بازار تابستانی با بهبود نرخ کرایه حمل را به ارمغان آورد.
تحلیل بازار ال پی جی//
توسعه ناوگان
در سال جاری میلادی و به دنبال تحویل تعداد کمتری شناور انتظار می رود از ظرفیت مازاد شناور کاسته شود.
بر طبق نظر کلارکسونز، طی دو سال آینده ناوگان ال پی جی شاهد رشد پنج درصد خواهد بود، این کاهش مجال تنفسی را در اختیار مالکان و کسانی که با ظرفیت مازاد دست به گریبان هستند، قرار می‌دهد.
اما با این وجود، اعتماد به بازار دوباره بازگشته، چنانچه سفارش ساخت شناور از پایان سال گذشته روند بهبود به خود گرفت و انتظار می رود سفارش‌های بیشتر برای ما‌ههای باقیمانده سال جاری میلادی به ثبت برسد.
اما از سوی دیگر انتظار می رود که دفتر سفارش سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ قابل قبول باشد. قوانین محیطی جدید منجر به افزایش اشتها برای اوراق خواهد شد و می‌تواند توازن مثبت عرضه را به ارمغان آورد.
تحلیل بازار ال پی جی//
آیمو و کشتی‌ها با سوخت گاز
قوانین بانکرینگ ۲۰۲۰ آیمو IMO (استفاده از سوخت سولفور تا سقف نیم درصد) مالکان شناور و اپراتور‌ها را به فکر پیرامون چنداستراتژی تغییر سوخت دریایی واداشته است.
نصب اسکرابر‌ها یکی از راه‌های مطرح شده است، گزینه بعدی یعنی گازوئیل یا سولفور پایین هزینه بیشتری را در برخواهد داشت.
گزینه بعدی کشتی‌ها با سوخت ال پی جی است. ال پی جی بدلیل اینکه فارغ از سولفور است، یک گزینه بسیار بالقوه تری برای باز کردن جای پای در بازار‌های سوخت دریایی نسبت به ال ان جی است.  افزون بر این، انباشته این گاز در عرشه آسان‌تر و دسترسی آن در کل جهان راحت‌تر است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار