۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
امسال انجام خواهد شد:

رها سازی 90 میلیون قطعه بچه ماهی در آبهای مازندران

رها سازی 90 میلیون قطعه بچه ماهی در آبهای مازندران
امسال بیش از 90میلیون قطعه بچه ماهی برای بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر از سوی شیلات مازندران تکثیر و رهاسازی خواهد شد.
کد خبر: ۸۰۴۹۹
مدیر کل اداراه شیلات استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مانا، توسعه ذخایر آبزیان به صورت طبیعی و  مصنوعی را یکی از اولویتهای کاری شیلات مازندران دانست و اظهار داشت: بازسازی ذخایر آبزیان زمینه سازتوسعه و استمرار صید و صیادی است.
محمد ولی زاده ادامه داد: براساس برنامه پیش بینی شده در سال جاری بیش از 90میلیون قطعه بچه ماهی در استان مازندران تکثیر و رهاسازی خواهدشد.
وی خاطرنشان ساخت: این میزان شامل 60 میلیون قطعه بچه ماهی سفید، هفت میلیون قطعه بچه ماهی کپور، 500 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری  و یک میلیون قطعه بچه ماهی آزاد دریای خزر است.
 این مقام مسئول در استان مازندران اذعان داشت: همچنین 25 میلیون قطعه بچه ماهی سفید ازطریق طرح تکثیرطبیعی به شیوه شیل گذاری  رهاسازی خواهدشد.
وی از نقش ومشارکت نیروهای مردمی و نیز تشکلهای شیلاتی درکنار فعالیت های بازسازی شیلات استان دربازسازی ذخایر استان خبر داد و آن را بسیار با اهمیت دانست.
به گفته مدیر کل اداره شیلات استان مازندران، رودخانه ها محل اصلی زاد و ولد و مهاجرت ماهیان دریای خزر هستند که سالم نگهداشتن رودخانه و نیز ایجاد مسیرهای امن برای مهاجرت ماهیان بسیار حائز اهمیت است.
ولی زاده خاطرنشان کرد: مهاجرت انبوه ماهیان برای تخم ریزی به رودخانه ها علاوه برنقش مهم شیلاتی مناظر زیبا وخوبی را برای گردشگری فراهم می کند.
وی همچنین به نقش مهم نیروهای یگان حفاظت منابع استان علیرغم کمبود نیروی انسانی در حفاظت از ذخایر آبزیان در دریا و جلوگیری از صیدغیرمجاز اشاره کرد.
این مقام مسئول در استان مازندران اذعان داشت: از  زمان استقرار نیروهای مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شهید رجایی در هفت رودخانه ی شیلاتی تاکنون به دلیل شرایط مساعدجوی  حدود دو تن تخم ماهی سفید استحصال و به مرکز بازسازی ذخایرمنتقل شده است.
وی در ادامه گفته های خود تصریح کرد: میزان استحصال تخم ماهی سفید نسبت به مدت مشابه سال گذشته دوبرابرشده است .
ولی زاده تاکید کرد: شیلات استان مازندران تاکنون  40 درصد از برنامه استحصال تخم ماهی سفید جلوتر است که این مهم نتیجه همکاری و مشارکت خوب تشکل های شیلاتی پره درتامین مولدین است.
وی همچنین شیل گذاری و تکثیرطبیعی را مکمل تکثیر مصنوعی برشمرد و تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت خوب تکثیر بچه ماهی خاویاری باید تلاش شود علاوه برتامین نیازهای استان به سایر استان ها نیز بچه ماهی خاویاری برای پرورش صادر شود.
مدیرکل اداره شیلات استان مازندران در ادامه گفته های خود اذعان داشت: سال گذشته دو هزار و 381  قطعه ماهی خاویاری نارس پس از کشف از صیادان غیرمجاز ، مجددا به دریا رهاسازی شد.
به گفته وی، با تلاش و همت نیروهای یگان حفاظت شیلات مازندران و با همکاری نیروهای انتظامی و دریابانی در سال گذشته طی حدود 300 مرحله عملیات و گشت مشترک با این نیروها 800 گرم خاویار، 392 کیلوگرم ماهی خاویاری، 63 فروند قایق پارویی، 81 دستگاه انواع موتور قایق دریایی، 88 دستگاه لاکش از صیادان غیر مجاز کشف به مراجع قضایی اعلام شد.
این مقام مسئول در استان مازندران یادآور شد: همچنین در سال گذشته علاوه بر جمع آوری 124 باب کومه های صیادی غیرمجاز در سواحل، تعداد 241نفر متهم نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار