۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
گزارش هفتگی گیبسون از بازار تانکر:

آیا سوخت کشتی ها گران می شود؟!

آیا سوخت کشتی ها گران می شود؟!
مؤسسه گیبسون در تحلیل هفتگی بازار تانکر از بهتر شدن نرخ ها در بازار مبادلات نفت خام برنت با رسیدن به بشکه‌ای 73.78 دلار خبر داد.
کد خبر: ۸۰۴۸۵

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه گیبسون در تحلیل هفتگی بازار تانکر که مربوط به هفته شانزدهم سال 2018 (هفته منتهی به 20 آوریل) می‌شد، خبر از بهبود نرخ  مبادلات نفت خام داد. 

بنا به این گزارش در پایان هفته شانزدهم سال جاری قیمت مبادله‌ای نفت خام برنت به بشکه‌ای 73.78 دلار رسید که بیشترین قیمت از نوامبر 2014 تاکنون بوده است. همان‌طور که در این گزارش آمده است، در طول چهار سال اخیر، قیمت نفت نوسانات شدیدی داشته است. ریسک‌های ژئوپولیتیکی و از جمله مهمترین آن‌ها درگیری‌ها در لیبی و اشغال موصل عراق به دست نظامیان داعش، به افزایش قیمت نفت در ژوئن 2014 به سطح 115 دلار به ازای هر بشکه منجر شد. بعد از آن درگیری بین نفت شیل ایالات متحده و نفت اُپک باعث نوسانات قیمت نفت شد تا حدی که قیمت نفت خام برنت در ژانویه 2016 به سطح 28 دلار به ازای هر بشکه رسید، گرچه همچنان موصل دست داعشیان بود و درگیری‌ها در لیبی تولید نفت این کشور را دچار اختلال کرده بود.

قیمت نفت خام برنت در چند سال اخیر

فوری// گزارش هفتگی گیبسون از بازار تانکر//
 

از آن زمان که قیمت نفت در اوایل سال 2016 به پایین‌ترین سطوح خود رسید تاکنون نوسانات قیمت نفت تنها تحت تأثیر توازن عرضه و تقاضا بوده است. استراتژی اُپک مبنی بر کاهش تولید و افزایش قیمت برای اثرگذاری نیاز به زمان داشت. قیمت‌ها در سال 2016 به تدریج ثابت شد و همزمان تولید نفت شیل ایالات متحده با قیمت‌های کمتری امکان‌پذیر شد و باعث شد که در اواخر سال 2016 اعضای اُپک برای حفظ سهم بازار خود از برنامه کاهش تولید عقب بنشینند. با وجود این، تا شش ماهه دوم سال 2017 بیش از عوامل ژئوپولیتیک، عملکرد کلی اُپک بر قیمت‌ها تأثیرگذار بود.

در ادامه این گزارش آمده است، اکنون دیگر داستان تغییر کرده است. اُپک و متحدانش به هدف خود نزدیک شده‌اند، چرا که منابع نزدیک به اُپک خبر از این می‌دهند که ذخایر نفتی تنها 12 میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج سال اخیر است. اکنون با بازگشت به توازن تنگاتنگ عرضه و تقاضا، افزایش تقاضای فصلی و افت عرضه به دلیل عدم قطعیت‌های سیاسی، قیمت نفت پشتوانه خوبی برای افزایش دارد.

شاید این روزها یکی از بزرگترین فاکتورهای سیاسی مؤثر بر قیمت نفت، اعمال مجدد تحریم‌ها باشد که می‌تواند سطح تولید را به حد پیش از برداشتن تحریم‌ها (800 هزار بشکه در روز) کاهش دهد. علاوه بر این عواملی دیگری نیز وجود دارند که خبر از افزایش قیمت نفت می‌دهند، مثلاً کاهش شدید تولید نفت در ونزوئلا که نسبت به سال گذشته افت 580 هزار بشکه‌ای داشته، یا جنگ یمن که اخیراً بر حوزه VLCC تاخته و تنش‌ها در خاورمیانه را شدت بخشیده و البته اختلافات در سوریه که هر چند کوچک اما تأثیر مستقیم بر بازارهای نفتی دارد. به نظر می‌رسد تنها بخشی که از تنش‌ها نجات می‌یابد، روابط بین کره شمالی و ایالات متحده است البته اگر مذاکرات فیمابین آنها به خوبی تمام شود.

اما آیا واقعاً باید نگران بازارهای نفتی بود؟ بدون شک موازنه عرضه و تقاضای نفت تنگ‌تر شده است. اما در این میان برای کشتی‌های تانکر، بیشترین اثر قابل توجه در کوتاه مدت، افزایش قیمت سوخت خواهد بود. قیمت‌های بالاتر سوخت می‌تواند بشکه‌های بیشتری را روانه بازار کند و در این صورت فشار در سمت تقاضا کم می‌شود. چشم‌انداز آتی همچنان خبر از باقی ماندن دو طرف عرضه و تقاضا در توازن می‌دهد.

در پایان بر نرخ‌های کرایه حمل کشتی‌های تانکر در چهار ماهه نخست سال 2018 و همچنین نرخ سوخت کشتی مروری می‌کنیم.

نرخ‌های کرایه حمل مقطعی تانکرهای حمل نفت خام

فوری// گزارش هفتگی گیبسون از بازار تانکر//
 

نرخ‌های کرایه حمل مقطعی تانکرهای حمل فرآورده‌های پاک

فوری// گزارش هفتگی گیبسون از بازار تانکر//
 

نرخ‌های کرایه حمل مقطعی تانکرهای حمل فرآورده‌های غیرپاک

فوری// گزارش هفتگی گیبسون از بازار تانکر//
 
فوری// گزارش هفتگی گیبسون از بازار تانکر//
 

 
برچسب ها: سوخت کشتی تانکر
ارسال نظرات
آخرین اخبار