۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲

صید پنج هزار و 600 تن ماهی استخوانی در خزر/ اختصاص 68 درصد مجموع صید به ماهی سفید

از مهرماه سال گذشته تا بیست و پنجم فرودین ماه پنج هزار و 600 تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر صید شد.
کد خبر: ۸۰۴۸۳

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به افزایش پنج درصدی میزان صید ماهیان استخوانی دریای خزر اعلام کرد: از مجموع فعالیت 120 شرکت تعاونی صید پره از مهر سال گذشته تا بیست و پنجم فروردین ماه،  شاهد صید پنج هزار و 600 تن انواع ماهیان استخوانی دریای خزر در مدت مذکور بوده ایم.

مختار آخوندی با اشاره به اتمام فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر از تاریخ بیستم مهرماه سال گذشته شروع و در تاریخ بیست و پنجم فرودین ماه پس از حدود شش ماه به اتمام رسید.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان داشت: این در حالی است که سال گذشته در تاریخ سی ام فروردین ماه شاهد اعلام اتمام زمان صید ماهیان استخوانی بودیم.

وی خاطرنشان ساخت: بنابراین تمام آمار اعلام شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حالی ارائه می شود که صید امسال در مقایسه با سال گذشته، پنج روز کمتر بوده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: همچنین این آمار در حال حاضر فقط به میزان صید تعاونی های صیادی پره اختصاص دارد چرا که همزمان با شرکت های تعاونی هر ساله شاهد انجام صید توسط صیادان غیر مجاز نیز هستیم.

وی عنوان کرد: صید ماهیان استخوانی در سال 96- 97 توسط 120 شرکت تعاونی شرکت های پره در استان های مازندران، گیلان و گلستان انجام شده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش پنج درصدی میزان صید ماهیان استخوانی، اعلام کرد: در مجموع فعالیت 120 شرکت تعاونی صید پره شاهد صید پنج هزار و 600 تن انواع ماهیان استخوانی دریای خزر در مدت مذکور بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه 68 درصد صید ماهیان استخوانی دریای خزر به صید ماهی سفید اختصاص داشته است از رشد 12 درصدی در صید این گونه ماهی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

آخوندی در ادامه گفته های خود  اذعان داشت: از مجموع پنج هزار و 600 تن ماهی استخوانی صید شده، سه هزار و 819 تن به صید ماهی سفید، هزار و 576 تن به صید ماهی کفال و مابقی به صید سایر گونه ماهیان استخوانی اختصاص داشته است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: صید ماهی کفال امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش هشت درصدی همراه بوده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود، سرانه صید هر شرکت تعاونی صید پره در سه استان شمالی کشور را 47 تن اعلام کرد.

وی عنوان کرد: از مجموع صید انجام شده دو هزار و 648 تن به صیادان استان گیلان، دو هزار و 696 تن به صیادان استان مازندران و 254 تن به صیادان استان گلستان اختصاص داشته است.

به گفته آخوندی، آمارهای اخذ شده حاکی از آن است که صید ماهیان استخوانی در استان مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 14 درصد افزایش، صید در استان گیلان با یک درصد کاهش و صید در استان گلستان با 10 درصد کاهش همراه بوده است.

تلاش صیادان در تکثیر طبیعی مولد ماهیان استخوانی

وی در ادامه گفته های خود به افزایش سطح آگاهی و دانش صیادان در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با تلاش انجام شده از سوی صیادان سه استان شمالی در تامین مولد طبیعی، امسال بین 25 تا 30 میلیون قطعه بچه ماهی توسط صیادان تولید شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، همچنین از تکثیر مصنوعی سالانه 200 تا 300 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی توسط سازمان شیلات ایران و رهاسازی در دریای خزر در راستای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خبر داد.

وی با اشاره به شروع فصل تخم ریزی ماهیان استخوانی از فعالیت یگان های حفاظت شیلات جهت جلوگیری از صید ماهیان استخوانی ورودی به رودخانه ها جهت تخم گذاری خبر داد و گفت: تا پایان فصل تخم گذاری نظارت بر صید رودخانه ها ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار