۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷

تورهای صید ماهیان خاویاری، قاتل فوک های خزری

بیشتر تلفات فوک های خزری از به دام افتادن آنها در تورهای ماهیان خاویاری حکایت دارد.
کد خبر: ۸۰۴۷۲

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده در گفتگو با خبرنگار مانا با اعلام برگزاری کارگاه های آموزشی حفاظت از فک خزری در  سه استان ساحلی کشور  گفت: این کارگاه های به منظور افزایش تعداد نیروهای آموزش دیده در زمینه حفاظت از فک های خزری در استان گلستان با حضور 15 نفر، در استان گیلان با حضور 25 نفر و در استان مازندران با حضور 34 نفر برگزار شد.

به گفته دکتر امیر صیاد شیرازی شرکت کنندگان در این کارگاه های آموزشی افراد محلی و نیز تمام نیروهای داوطلبی که بتوانند در قالب امداد و نجات فوک فعالیت کنند، حضور داشتند.

این فعال محیط زیست دریایی در شمال کشور با بیان اینکه این کلاس های آموزشی به طور رایگان برگزار می شود، اذعان داشت: برگزاری این کلاس ها  ویژه صیادان و سایر داوطلبین از اهمیت ویژه ای در حفاظت از فک خزری برخوردار است.

دکتر صیاد شیرازی اعلام کرد: بدون شک در راستای اقدامات حفاظت از فک خزری، برگزاری کارگاه های آموزشی حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر همچنان ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان ساخت: تمام شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی مذکور در سال گذشته، امسال برای شرکت در کارگاه های عملی معرفی خواهند شد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده، بیان داشت: کارگاه عملی شامل عملیات نجات فوک و کمک های اولیه خواهد بود.

دکتر صیادشیرازی در ادامه گفته های خود از همکاری موسسه ماهیان خاویاری استان گیلان در زمینه حفاظت از فک خزری خبر داد و اظهار داشت: بیشتر تلفات فوک های خزری از به دام افتادن آنها در تورهای ماهیان خاویاری رخ می دهد، چرا که این تورها پتانسیل به دام اندازی فک های خزری را داراهستند.

وی خاطرنشان ساخت: به این منظور جلسات متعددی را جهت همکاری در راستای حفاظت از فوک خزری با مدیریت امور ماهیان خاویاری استان گیلان که زیر نظر شرکت مادر تخصصی جهاد کشاورزی فعالیت می کنند، برگزار کرده ایم.

این مقام مسئول در مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده اعلام کرد: بر این اساس قرار کلاس های آموزی در دو بخش شامل آموزش اولیه و آموزش تخصصی برای صیادان برگزار شود.

وی اذعان داشت: این کلاس های آموزشی به گونه ای برگزار می شود تا صیادان بتوانند امداد و نجات حرفه ای را به صورت مستقل و زیر نظر مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری آشوراده انجام دهند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اذعان داشت: بر اساس آخرین سرشماری فک خزری در سال 2008 میلادی، مشخص شد، جمعیت فک خزری از یک میلیون قطعه به صد هزار فک کاهش یافته است که این آمار بسیار تکان دهنده است.

به گفته این فعال بخش خصوصی در حفاظت از محیط زیست دریایی ، طبق سرشماری که دو سال پیش با همکاری مشترک انگلستان و روسیه انجام گرفت، مشخص شد تعداد فک های خزری از 100 هزار فک به 70 هزار فک تقلیل یافته است.

وی در ادامه گفته های خود بیان داشت: این امر موید کاهش چشمگیر جمعیت فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر است که هر چه سریعتر باید اقدامات موثری در راستای جلوگیری از صید این گونه در روسیه و قزاقستان صورت گیرد.      
به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، علاوه بر صید بی رویه در شمال دریای خزر، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین، انتقال بیماری های ویروسی از طریق سگ سانان و آلودگی های میکروبی دریای خزر از جمله دلایل کاهش میزان جمعیت فک خزری است.

شیرازی اظهار داشت: در صورتی که اقدامات حفاظتی برای فک های خزری صورت نگیرد در آینده ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن نسل آنها خواهیم بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار