۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶

نگاه کلارکسونز به جزر و مد کشتیرانی جهان/بازار به نفع کیپ سایزها شد

نگاه کلارکسونز به جزر و مد کشتیرانی جهان/بازار به نفع کیپ سایزها شد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف هفته قبل بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناور‌های جدید و اوراق پرداخت.
کد خبر: ۸۰۴۴۷
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز در تحلیل هفتگی خود به سراغ بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناور و اوراق رفت و نوشت: طی هفته گذشته، ریتم بازار نفتکش غول پیکر یکنواخت بود، نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- چین بر روی ۴۰ WS قرار گرفت که در مقایسه هفتگی تفاوتی را به همراه نداشت. علیرغم جریان پایدار تقاضا، فاندمنتال‌ها به مزاج چارتر‌ها خیلی خوش آیند بود. به طوریکه درآمد با رسیدن به دو هزار و ۶۱۳ دلار در روز افت ۱۴ درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//

سوئزماکس 
بازار تانکر سوئزماکس پایان هفته شلوغی را پشت سر گذاشت. نرخ کرایه حمل سوئزماکس در مسیر‌های آفریقای غربی روند افزایشی پنج WS را نشان داد. نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- قاره انگلستان بر روی ۵۷.۵ WS قرار گرفت. افزون بر این، به دنبال ورود پنج محموله دیگر، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه به ۷۵ WS افزایش یافت. بر همین اساس، مالکام امیدوار و خوش بین هستند.
 
افراماکس 
در دریای شمال و حوزه بالتیک، نرخ کرایه حمل با نزدیک شدن به پایان هفته شیب نزولی آرامی رابه خود گرفت. نرخ کرایه حمل در مسیر حوزه بالتیک- قاره انگلستان از ۸۷.۵ به ۸۲.۵WS افت کرد. علاوه بر این، تقاضای زیاد در ابتدای هفته در مدیترانه و دریای سیاه سبب جذب تعداد زیادی شناور شد، به طوریکه از ظرفیت مازاد شناور به طور چشم گیری کاسته شد. نرخ کرایه حمل در مسیر‌هایی از مدیترانه با رسیدن به ۷۷.۵ الی ۸۰WS روند افزایشی هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

 *فله بر ها
کیپ سایز
طی هفته گذشته، به دنبال افزایش تقاضای سنگ آهن در مسیر‌هایی از برزیل و تعداد کمتر شناور بیکار، نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز شیب تند صعودی را پیمود. نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao به ۱۷ هزار و ۸۵۰ تن در روز افزایش یافت. میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به ۱۲ هزار و ۲۸۶ دلار در روز، رشد ۷۵ درصد هفتگی را به نمایش گذاشت، رقمی که بالاترین سطح را از اواخر ماه فوریه تاکنون نشان می‌دهد.
پاناماکس 
در حوزه آتلانتیک نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس به شکل قابل توجهی کاهش یافت. افتی که حکایت از صف طولانی پاناماکس‌های آماده به بارگیری در اروپا و جریان محدود کارگو در حوزه پاسیفیک دارد. از سوی دیگر در حوزه پاسیفیک نرخ کرایه حمل روند نزولی را پیمود، چرا که افزایش اندک تقاضا برای حمل کارگو‌های تازه از اندونزی و اقیانوس آرام به حدی نبود که بتواند در جذب ظرفیت مازاد موفق عمل کند.
هندی سایز
در منطقه آتلانتیک، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس در مسیر‌هایی از اروپا روند نزولی هفته به هفته را نشان داد. با این وجود، نرخ کرایه حمل در مسیر‌هایی از خلیج آمریکا علایمی از بهبود را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر، در منطقه پاسیفیک بازار هندی سایزشاهد افزایش تقاضا بود.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//

* بازار کانتینری 
کلارکسونز پیش بینی کرد، به لطف تمایلات مثبت در اقتصاد جهانی، تجارت جهانی دریابرد کانتینر افزایش ۵.۲ درصد را در سال جاری میلادی به همراه داشته باشد. اما با این وجود، برخی بلاتکلیفی‌ها هنوز بر سر جای خود باقی است، تعرفه‌های بالقوه و جنگ تجاری بین آمریکا و چین از بارزترین آنهاست. در بخش عرضه، از آنجائیکه اوراق از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون با سرعت کندی پیش می‌رود و بازار چارتری بهبود یافته است، پیش بینی می‌شود اوراق کشتی‌های کانتینری در کل سال جاری میلادی به زیر ۰.۲ میلیون TEU برسد. از سوی دیگر از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تحویل شناور با سرعت نسبتا معتدلی انجام گرفته است، بر همین اساس توازن فاندمنتال‌های بخش عرضه در سه ماه نخست سال جاری میلادی منجر به بازنگری در پیش بینی رشد ناوگان برای سال جاری میلادی شد، به طوریکه در پیش بینی جدید رشد ۴.۸ درصد ظرفیت ناوگان در نظر گرفته می‌شود.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی، مجموع جابه جایی کانتینری در بندر روتردام به سه میلیون و ۵۰۰ هزار TEU رسید که رشد شش درصد سال به سال را به نمایش گذاشت. افزون بر این، در بندر آنتورپ جابه جایی کانتینری در ماه‌های ژانویه – مارس با رسیدن به دو میلیون و ۷۰۰ هزار TEU رشد ۱۱ درصد ماه به ماه را به همراه داشت.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//

* سفارش ساخت 
طی هفته گذشته در بازار سفارش ساخت شناور، تنها یک فروند شناور به ثبت رسیده است. در بخش کشتی حمل فله، کشتی سازی Jiangsu New Yangzijiang چین سفارش ساخت یک فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت ۸۲ هزار DWT را از شرکت Hadley لندن دریافت کرد. شناور مذکور قرار است در سال ۲۰۱۹ تحویل داده شود.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، معامله تعداد ۲۱۷ فروند شناور گزارش شده است. این رقم حکایت از افت ۲۹ درصدی سفارش ساخت جهانی در مقایسه با سال گذشته دارد. افزون بر این سایه کساد بر بازار سفارش ساخت تانکر و فله بر به طورکلی حاکم بود. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تنها ۵۴ فروند تانکر و ۵۲ فروند فله بر سفارش داده شده است.
از طرف دیگر، فعالیت بازار سفارش ساخت کشتی‌های حمل گاز افزایش پیدا کرده است. مجموع ۳۱ فروند کشتی حمل گاز سفارش داده شده‌اند، در حالیکه در سال گذشته این تعداد ۴۲ فروند گزارش شده بوده است.  
قابل توجه اینکه، سفارش ساخت کشتی‌های حمل ال ان جی نیز شیب صعودی به خود گرفته است، به طوریکه سفارش ساخت ۱۹ فروند در سال جاری میلادی به ثبت رسیده است که پا را فراتر از ۱۷ فروند شناور سفارش داده شده در کل سال جاری میلادی می‌گذارد.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//

*بازار اوراق
اخبار شنیده شده حکایت از آن دارد که فعالیت اوراق در پاکستان رونق چشم گیری به خود گرفته است، چرا که دولت ایالتی در نهایت تصمیم به برداشتن تحریم‌های تحمیل شده بر روی اوراق تانکر‌ها گرفته است.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
 
* بازار فله 
چین پیش از آنکه یک تعرفه محتمل ضد دامپینگ به اجرا در بیاید، سپرده ** (ضد- دامپینگ) ۱۷۹ درصدی را بر واردات ذرت خوشه‌ای از آمریکا به اجرا درآورده است،   اگر تعرفه مذکور تایید شود، واردات ذرت خوشه‌ای به چین از آمریکا افت شدیدی را به همراه خواهد شد، مسئله‌ای که چشم انداز رشد تجارت غلات را تضعیف می‌کند.
گزارشات اخیر حاکی از آنست: چندین شناور که ذرت خوشه‌ای آمریکا به چین را حمل می‌کردند، مسیر خود را تغییر داده‌اند.
ناگفته نماند، در سال ۲۰۱۷ میلادی واردات ذرت خوشه‌ای به چین از آمریکا به پنج میلیون تن رسید.
از سوی دیگر، در تلاشی برای کاهش وابستگی بر واردات، چین محدودیت‌هایی را بر واردات ذغال سنگ در تعدادی از بنادر مهم خود گسترش داده است. واردات ذغال سنگ در سه ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به ۷۵ میلیون تن رشد ۱۷ درصد سال به سال را به نمایش گذاشت و منجر به ثبات افت قیمت داخلی این محصول شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز// 

**دام‍پینگ به صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج  به قیمتی کمتر از قیمت داخلی گفته می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار