۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

دست یاری بنادر جهان برای کاهش انتشارات

دست یاری بنادر جهان برای کاهش انتشارات
بنادر می توانند به طور موثری در کاهش گازهای گلخانه ای (GHG) منتشر شده از سوی کشتیرانی بین المللی مشارکت داشته باشند.
کد خبر: ۸۰۴۳۹
به گزارش گروه بین الملل مانا فدراسیون جهانی حمل و نقل(ITF ) در گزارش جدید خود نوشت: بنادر می توانند به طور موثری در کاهش گازهای گلخانه ای (GHG)  سهم بسزایی را ایفا کنند چرا که انتشارات و آلودگی ها به پرداخت مطالبات و هزینه های بندری ارتباط بالایی دارد.
ITF بنادر را به گسترش پوشش طرح های تشویقی برای شناورها فرا خواند. هم چنین از مقامات بندری خواست به جای اینکه تنها تخفیف پرداخت برای کشتی های سبزتر را در نظر بگیرند، **اصل جبران پولی آلوده کننده (polluter Pays Principle) را نیز اعمال کنند.
این گزارش ادامه داد: در حال حاضر تعداد 28 بندر از 100 بندر بزرگ جهان طرح های تشویقی که معمولا شامل تخفیف پرداخت هزینه و مطالبات بندری است را برای کشتی های دوستدار محیط زیست ( کشتی های سبز) ارائه می دهند.
انتشارات گازهای گلخانه ای (GHG) از سوی صنعت کشتیرانی سهم حدود 2.6 درصد از کل انتشارات جهانی را بر عهده دارد. بدون اعمال اقدامات کاهش، سهم مذکور به بیش از سه برابر در سال 2050 افزایش خواهد یافت.
در هفته گذشته، سازمان جهانی دریانوردی آیمو IMO هدف از کاهش انتشارات دی اکسید کربن CO2 را دست کم تا 50 درصد در مقایسه با سطح سال 2008 تعیین کرد.  برای نیل به این هدف، اقدامات سخت و جدی باید به اجرا درآید. ناگفته نماند این استراتژی در سال 2023 مورد بازنگری و اصلاح قرار خواهد گرفت.
در ادامه این گزارش آمده است، بخش قابل توجهی از این اقدامات بر طراحی کشتی و عملیات متمرکز است، اما از نقش مهم بنادر در کاهش جهانی ردپای کربن نباید غافل ماند.
بر همین اساس، برخی از بنادر آمریکا طرح های کاهش سرعت شناور که به بندر نزدیک می شود را ارائه می دهند، همچنین اداره کانال پاناما PCA اولویت زمان بندی ورود و خروج را برای کشتی های سبز فراهم می کند،  افزون بر این، بندر شانگهای چین یک طرح را در مورد کاهش انتشارات و آلودگی ها در تجارت در نظر دارد که بنادر و کشتیرانی های داخلی را شامل می شود.  نروژ نیز طرح اعمال مالیات دی اکسید نیتروژن NOx را به اجرا درآورده است.
"Olaf Merk" کارشناس بنادر و کشتیرانی (ITF ) در این باره گفت: بنادر قطعا نقش بسیار مهمی در کمک به بخش کشتیرانی برای مدیریت تغییر فاز به سوی کشتیرانی پاک بر عهده دارند.
وی در پایان افزود: افزود: طرح های تشویقی بندر برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه ای (GHG) می تواند یک نقش حمایت کننده را ایفا کند.
**«جبران پولی آلوده کننده» یا «اصل آلوده کننده جبران می‌کند» (polluter Pays Principle) به قاعده‌ای کلی گفته می‌شود که بر اساس آن شخص یا مؤسسه‌ای که فعالیت‌هایش محیط زیست را آلوده می‌کند (آلاینده‌ای در هوا، آب یا خاک منتشر می‌کند) در قبال آن آلودگی‌ها و خسارت‌هایی که به بار می‌آورد مسئول است و باید هزینه‌های مربوطه را متقبل شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار