۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
با حضور وزیر نیرو افتتاح شد :

بهره برداری از نخستین سد سلولی ایران در آبراه بهمنشیر

بهره برداری از نخستین سد سلولی ایران در آبراه بهمنشیر
نخستین سد سلولی ایران با حضور وزیر نیرو در آبراه بهمنشیر در جنوب شرق جزیره آبادان افتتاح و به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۸۰۴۳۵
به گزارش خبرنگار مانا این طرح با هدف جلوگیری از پیشروی آب دریا (خلیج فارس ) و پیشگیری از شور شدن اراضی کشاورزی جزیره آبادان از سوی سازمان آب و برق خوزستان احداث شده است.
محمدرضا شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در آئین بهره برداری از این سد سلولی که با استفاده از دانش بومی کارشناسان توانمند داخلی ساخته شده است گفت : با بهره برداری از این طرح ، زمینه برای آبیاری 32هزار هکتار از اراضی دو سوی آبراه بهمنشیر و خرمشهر فراهم می شود.
وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح در مدت سه سال 390میلیارد ریال از اعتبارات وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی هزینه شده است.
شمسایی افزود: ساخت این سد سلولی هیچگونه خللی در تردد کشتی ها و شناورهای باری و صیادی ایجاد نمی کند و این سد تنها در زمان مد دریا ، از ورود آب شور به بهمنشیر جلوگیری می کند و در موقع جذر ، آب پشت سد رهاسازی می شود.  
به گفته وی با افتتاح این سد سلولی که در نزدیکی دهانه آبراه بهنشیرساخته شده کیفیت آب شرب آبادان نیز بهبود می یابد و نخلستان های منطقه از آب شیرین این رودخانه بهره مند می شوند.
این سد که نخستین سد سلولی ایران محسوب می شود از نوع سلولی - سپری به طول 160 متر و ارتفاع سازه ای 16 متر از پی طراحی و اجرا شده است.
وزیر نیرو در سفر به شهر بندری آبادان از تاسیسات تصفیه خانه های این شهر که به تازگی با افزایش شوری آب روبرو بودند بازدید و بر تامین پایدار آب شهرهای آبادان و خرمشهر در فصل تابستان تاکید کرد.
رضا اردکانیان که بعدازظهر چهارشنبه  وارد خوزستان شده بود از بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد اروند نیز بازدید کرد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار