۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

افزایش 18 درصدی قیمت فله خشک در مارس

افزایش 18 درصدی قیمت فله خشک در مارس
علی رغم کاهش فعالیت بازار فله خشک در بخش خرید و فروش در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی، نرخ‌ها روالی صعودی را طی می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۴۱۷
به گزارش گروه بین الملل مانا، شرکت کارگزاری Golden Destiny در تحلیل ماهانه اخیر خود که به تازگی منتشر شده است بر عملکرد مثبت شناور‌های فله بر و ثبت رشد ۱۸ درصدی نرخ‌ها در مقایسه ماه به ماه در این بخش تاکید داشت. اما با نگاهی دقیق و وسیع پی می‌بریم که میزان فعالیت در بخش خرید و فروش برخلاف مارس ۲۰۱۷ میلادی با افت ۲۱ درصدی همراه است. این افت در میزان فعالیت شناور‌های فله بر در سه ماه نخست سال جاری میلادی نیز ادامه داشت و کاهش ۲۸ درصدی را تجربه کرد.
 
افزایش 18 درصدی قیمت فله خشک در مارس
 
در مقابل، میزان ثبت سفارش ساخت شناور‌های جدید افزایش صحیحی داشت به گونه‌ای که میزان سفارش‌ها در مقایسه با مارس ۲۰۱۷ میلادی و سه ماه نخست سال جاری به ترتیب افزایش دو و چهار برابری را تجربه کرد. اما، وضعیت خوشایند در بازار سفارش فله بر‌ها به موجب کاهش شدید فعالیت و ثبت حداقلی سفارش‌ها در دفتر ساخت در سال گذشته میلادی بود. 
در بخش بار به ویژه بازار فله خشک موج رکود در جریان است. صادرات سنگ آهن برزیل به چین با مشکلاتی روبه روست و بنابراین میزان تقاضا برای تن/مایل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. افزون بر آن، واردکنندگان اصلی سنگ آهن در چین برزیل و استرالیا هستند که این محصول را با کیفیت بالا تولید می‌کنند. 
در همین راستا و در مقایسه با مارس ۲۰۱۷ میلادی، یک چرخه استوایی و دو طوفان موسمی در استرالیای غربی و شمالی بر میزان صادرات سنگ آهن از استرالیا تاثیر گذاشت و آن را متوقف کرد. به تبع آن، میزان صادرات سنگ آهن از سوی برزیل نیز با افت همراه شد، تعداد تن مایل‌ها و عملکرد بازار طی ماه گذشته کاهش یافت. سناریوی سنگ آهن در خصوص صادرات سویای برزیل نیز صدق کرد به گونه‌ای که بازار حمایت کافی از این محصول را ندارد. عامل نگران کننده‌ای که در این خصوص وجود دارد میزان بار غلات در آمریکای جنوبی است که طی سه ماه نخست سال جاری میلادی افت ۵۰ درصدی را تجربه کرد. بر همین اساس و با تکیه بر شاخص‌های موجود، برداشت کشاورزان در سال جاری بیشتر از آنچه در گذشته بوده، نیست. 
افزون بر آنچه ذکر شد، یکی از تحلیگران کشتیرانی شاغل در شرکت کارگزاری Golden Destiny گفت: اعمال تعرفه‌های فولاد از سوی آمریکا و متقابلا اعمال تعرفه‌های سویا از جانب چین بازار را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد و سطح تجارت را رد پایین‌ترین حالت گذاشت. 
 
افزایش 18 درصدی قیمت فله خشک در مارس
 
وی افزود: در بازار تانکر شاهد وجود الگوی دیگری هستیم. تعداد شناور‌هایی که معامله شدند در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب شاهد افت ۴۱ و ۵۱ درصدی بود. در نگاه اول ممکن است با توجه به وضعیت بازار، رویداد حاضر امری عادی و حتی مثبت تلقی شود. اما دقیقا همین امر است که حقیقت را روشت می‌سازد. در بخش ساخت شناور بازار شاهد افزایش ۸۵ درصدی ماه به ماه و ۹۵ درصدی سال به سال بود که خود گویای دو نکته مهم اساسی است. یکی آنکه شرکت کنندگان در بازار بر این باور بودند که بازار دیر یا زود در مسیر بهبود قرار می‌گیرد و دوم آنکه قرارداد‌هایی که یارد‌ها پیشنهاد داده‌اند حالتی رقابتی با زمان چارتر طولانی مدت داشته است.
از سوی دیگر تعداد اوراق شناور‌ها نیز در روالی صعودی قرار گرفت و با رشد ۲۲ درصدی در مارس سال میلادی همراه شد. در این میان به استثنای شناور‌های VLCC که افزایش ۸۰ درصدی اوراق را شاهد بودند، سطح اوراق شناور‌هایی با سایز کوچکتر بالا بود. به عنوان مثال، اوراق شناور‌های افراماکس در مارس سال جاری میلادی افزایش ۴۰ درصدی را در مقایسه با فوریه تجربه کرد.
در نهایت بازار کانتینری شاهد افت ۵۸ درصدی در میزان سفارش به یارد‌های کشتی سازی بود و در مجوع ۱۰ فروند شناور در دفتر سفارش‌ها ثبت شد. این آمار در فوریه سال جاری میلادی ۲۴ فروند اعلام شد. مرکز توجه در مارس سال جاری میلادی شناور‌های فیدری با ظرفیت کمتر از ۹۰۰ TEU بود که یارد‌های چینی قرار است آن‌ها را بسازند. البته افت سفارش شناور‌های جدید در بازار کانتینری به این بخش فرصتی داد تا نفسی تازه کند و شاهد بهبود در ماه‌های آتی باشد.
در پایان پاسخ این سوال هنوز روشن نیست که پس از تحویل شناور‌های ULCV در مسیر‌های اصلی تجاری اروپا-آسیا چه بر سر شناور‌هایی با ظرفیت ۱۴ هزار TEU خواهد آمد!
ارسال نظرات
آخرین اخبار