۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

تعداد کشتی های بیکار کمتر می شود

بازار اوراق ناوگان کشتی کانتینری به آرامی پیش می رود و این مسئله افزایش موقتی ناوگان بیکار را به همراه داشته است.
کد خبر: ۸۰۴۰۲
به گزارش گروه بین الملل مانا شیب کند بازار اوراق کشتی کانتینری، روند صعودی ناوگان بیکار این شناور را به همراه داشته است، اما گفته می شود روند فعلی موقتی خواهد بود.
این گزارش ادامه داد: بر طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی لویدزلیست اینتلیجنس، ناوگان جهانی کشتی کانتینری در ماه مارس سال جاری میلادی تحرک خاصی را احساس نکرد، به طوریکه تنها ظرفیت سفارش ساخت 40 هزار TEU به آن افزوده شد و با احتساب ظرفیت جدید، در کل ظرفیت ناوگان جهانی کانتینری به 20 میلیون و 900 هزار TEU رسید.
 

در ماه مارس سال جاری میلادی، میزان تحویل شناوربا سرعت زیادی انجام گرفت، کشتیرانی CMA CGM فرانسه کشتی با ظرفیت 14 هزار TEUموسوم به Madison را که در کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی ساخته شده، تحویل گرفت.

کشتیرانی مرچنت هیوندایی از طرح سفارش ساخت تعدادی شناورها با ظرفیت 14 هزار TEU در اوایل هفته گذشته رونمایی کرد، این خط کانتینری کره جنوبی قصد سفارش ساخت 20 فروند کشتی کانتینری دارد که از این تعداد، 12 فروند بیش از 20 هزارTEU ظرفیت دارند، هشت فروند دیگر از ظرفیت 14 هزار TEU برخوردار خواهند بود.کشتی های کانتینری غول پیکر در مسیر تجاری آسیا-اروپا مستقر خواهند شد، در حالیکه کشتی های کانتینری 14 هزار TEU در مسیرهای تجاری محدود به اقیانوس آرام و ساحل شرقی آمریکا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
در ادامه این گزارش آمده است: به طور کلی طرح بازسازی صنعت کشتیرانی تا سال 2020 که از سوی دولت سئول اعلام شده است، سفارش ساخت 200 فروند شناور شامل 60 فروند کشتی کانتینری و 140 فروند فله بر را در بر می گیرد. ناگفته نماند محل تامین اعتبار این سرمایه گذاری منابع مالی دولتی اعلام شده است.
مرچنت هیوندایی به همراه کشتی های کانتینری سفارش داده شده خود در حالی به مسیرهای تجاری آسیا-اروپا بازمی گردد که توافق آن با ائتلاف 2M در سال 2020 به زمان انقضای خود خواهد رسید.
شایان ذکر است: کشتیرانی مرچنت هیوندایی با 66 فروند کشتی کانتینری و مجموع ظرفیت 352 هزار TEU رده دوازدهم را در جدول رده بندی آلفالاینر به خود اختصاص می دهد.  9 فروند کشتی دیگر با مجموع ظرفیت 100 هزار TEU که تحت چارتر مرسک لاین دانمارک و MSC سوئیس قرار دارند، به ناوگان مرچنت هیوندایی در پایان سال 2020 بازخواهند گشت.
ناگفته نماند، تنها یک فروند کشتی کانتینری موسوم به Fowairet با ظرفیت سه هزار و 802 TEU در ماه مارس سال جاری میلادی به اوراق رفت. این شناور را کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان از کشتیرانی UASC اتحادیه عرب به میراث برده بود.
لازم به ذکراست، بازار در پایان ماه مارس سال جاری میلادی شاهد افزایش تعداد کشتی های بیکار بود، به طوریکه ناوگان کشتی های بیکار با ظرفیت 513 هزار و455 TEU سهم 2.5 درصدی از کل ناوگان جهانی را به خود اختصاص داد. این رقم نسبت به 343 هزار و 219 TEU در ماه فوریه سال جاری میلادی رشد 1.7 درصد را به نمایش می گذارد.
بزرگترین جهش شناورهای بیکار در ناوگان شناورهای نئوپاناماکس با ظرفیت پنج  الی ده هزار و 999 TEU دیده شد، به طوریکه ظرفیت کشتی بیکار این ناوگان از نود و هشت هزار TEUبا جهش تقریبا دوبرابری به 180 هزار TEU رسید. 
به گفته آلفالاینر، ناوگان کشتی های بیکار از تاثیرات آن دسته از سفرهای دریایی که از سوی خطوط کنسل می شود به همراه تحویل گیری دوباره شناور در پی تعطیلات سال نوی چینی، رنج می برد. اما این شرایط تغییر خواهد کرد، چرا که اکثر سرویس دهی ها پس از تعطیلات چینی فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.
آلفالاینرهمچنین  پیش بینی می کند، تقاضا در ماه ژوئن سال جاری میلادی قوی باقی خواهد ماند، تناژ مازاد عرضه نیز در خطوط سرویس دهی جدید که به راه افتاده اند و یا قرار است راه اندازی شوند، جذب خواهد شد. افزون بر این، خطوط کشتیرانی مجبور به پرداخت بیشتری به شناور خواهند بود.
بر همین اساس،  نرخ چارتر آلفالاینر به بالاترین سطح خود طی سه سال رسیده است، به عبارت دیگر در مقایسه با یکسال قبل رشد 40 درصد و در مقایسه با ماه دسامبر سال 2016 میلادی، رشد 82 درصد را به نمایش می گذارد.
 
این گزارش در پایان نوشت: در حالیکه نرخ چارتر شیب صعودی را می پیماید، نرخ کرایه حمل در نقطه متقابل حرکت می کند، چرا که هر دو شاخص نرخ کرایه حمل شانگهای SCFI و نرخ کرایه حمل کانتینری چین CCFI به ترتیب افت 26 و 11 درصدی را نسبت به نقطه اوج خود در سال جاری تجربه کرده است. افزون بر این نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 19 و چهار درصدی را نشان می دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار