۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵

بازار ال پی جی ایران از جنگ تجاری چین-آمریکا سود می برد؟!

بازار ال پی جی ایران از جنگ تجاری چین-آمریکا سود می برد؟!
جنگ تجارت بین آمریکا و چین بر پیکر هر بازاری آسیب وارد خواهد کرد، اما در این میان بازار ضعیف ال پی جی بیشترین صدمه را خواهد دید و چه بسا بهبود این بازار به درازا کشیده شود.
کد خبر: ۸۰۴۰۰
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry در تحلیل تاثیر جنگ تجارت بین چین وآمریکا برای بازار ال پی جی نوشت: بازار ضعیف ال پی جی بیشتر از بخش‌های دیگر آسیب خواهد دید و به دنبال این رویداد سوسوی امید برای  بهبود این بازار رو به خاموشی خواهد گرایید.
این گزارش ادامه داد: دو کشور آمریکا و چین  لیستی از کالا‌هایی که عوارض گمرگی بالاتری به ان‌ها تعلق می‌گیرد  را اعلام کرده‌اند، پروپان نیز از جمله کالا‌های مشمول تعرفه گمرگی در لیست چین است.
به طور کلی، چین عوارض گمرگی یک درصد را بر روی واردات پروپان بدون در نظر گرفتن کشور صادر کننده اعمال می‌کند، اما در حال حاضر طرح‌های جدیدی برای افزایش عوارض گمرگی واردات این محصول از یک درصد به ۲۵ درصد از مقصد آمریکا را بر روی میز گذاشته است.
اما از سوی دیگر تنها دلخوشی این است که بیجینگ هنوز زمان اجرائی شدن مالیات مطرح شده را اعلام نکرده است، بنابراین هنوز فرصت برای مذاکره بین دو دولت وجود دارد.

تجارت ال پی جی آمریکا- چین چه اندازه مهم است؟  
در حال حاضر، چین بزرگترین خریدار ال پی جی جهان است. نه تنها واردات این محصول طی پنج سال گذشته با قدرت افزایش پیدا کرده است، بلکه اهمیت آن نیز پررنگ‌تر شده به طوریکه چین سهم ۲۰ درصدی را از تجارت جهانی ال پی جی در سال ۲۰۱۷ میلادی به خود اختصاص داده است. این رقم نسبت به شش درصد سال ۲۰۱۲ حکایت از رشد چشم گیر دارد.
علاوه بر این، سهم آمریکا در صادرات ال پی جی به چین از صفر درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱۹ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش یافته است.
طی چند سال گذشته، تجارت قابل توجه ال پی جی در مسیر طولانی بین چین – آمریکا یک منبع بزرگ برای جذب کشتی‌های غول پیکر حمل گاز VLGC بوده است، بنابراین هرگونه کاهش تجارت در این مسیر ضربه سنگینی بر پیکره بازار VLGC وارد خواهد کرد.
 

ضربات تعرفه‌ها بر تجارت ال پی جی تا چه اندازه  سنگین خواهد بود؟
در اینجا باید دو حالت را مورد توجه قرار داد: ال پی جی که به صورت قراردادی و یا اینکه فوری از سوی خریداران چینی خریداری می‌شود. در هر دو مورد، تعرفه مطرح شده واردات ال پی جی از آمریکا را  نسبت به بقیه کشور‌ها گران‌تر خواهد ساخت.
این گزارش در ادامه نوشت: به اعتقاد Drewry خریداران چینی یا مجبور خواهند بود که به قرارداد‌های بلند مدت خود ببالند و یا اینکه جریمه‌های سنگین را متحمل شوند. شکستن قرارداد‌ها نیز به شدت به اعتبار آن‌ها در بازار بین المللی لطمه خواهد زد. تغییر مبدا واردات ال پی جی از آمریکا به کشور‌های دیگر مانند ژاپن و کره جنوبی می‌تواند آسیب کمتری را بربازار وارد کند، چرا که حق عوارض گمرکی بر کشور‌های مذکور هم چنان یک درصد است.
در بخش تقاضای فوری، خریداران چینی باید گزینه دیگری را برای تامین تقاضای خود انتخاب کنند. ایران به دلیل داشتن روابط خوب با چین می‌تواند یک عرضه کننده بالقوه برای صادرات ال پی جی در نظر گرفته شود.

تاثیر تعرفه‌ها بر کشتیرانی LPG چه خواهد بود؟
نکته قابل توجه اینکه، اعلام تعرفه‌ها تاکنون تاثیر قابل توجه و ملموسی بر بازار VLGC به همراه نداشته است، بازیگردانان این صنعت نیز این رویداد را به عنوان تهدید کوچک  پنداشتند وبی اعتنا از کنارش رد شدند.
از اواسط ماه مارس سال جاری میلادی، نرخ کرایه حمل VLGC شیب نزولی به خود گرفته است، اما به دنبال کاهش فصلی تقاضا، این روال را می‌توان طبیعی و معمول دانست.
با این وجود، اگر دولت چین تعرفه ۲۵ درصد را اجرائی کند، نتیجه خالص برای کشتیرانی ال پی جی به ویژه بازار VLGC منفی خواهد بود. اگر چین ال پی جی را از منبع دیگری تامین کند، این به معنای کاهش تن مایل و افت تقاضا VLGC خواهد بود.
 

این گزارش در پایان نوشت: بازار کشتیرانی ال پی جی (به استثنای حمل کنندگان کوچک ال پی جی) بسیار ضعیف است. در بازار فوری اخیر، کشتی‌های غول پیکر حمل گاز حتی نمی‌توانند هزینه‌های عملیاتی خود را پوشش دهند. اگر چه برای نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی پیش بینی بهبود در بازار ال پی جی می‌شود، اما تهدید به اعمال تعرفه از سوی چین امید برای هر گونه بهبود را از بین خواهد برد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار