۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

بررسی زوایای بازار کشتیرانی جهان از سوی کلارکسونز

بررسی زوایای بازار کشتیرانی جهان از سوی کلارکسونز
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به تحلیل بازارهای تانکر، فله بر، سفارش ساخت شناور و اوراق طی هفته گذشته پرداخت.
کد خبر: ۸۰۳۸۴

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن زوایای مختلف بازار کشتیرانی جهان طی هفته گذشته را به زیر ذره بین برد و نوشت: طی هفته گذشته، عدم تقاضا در منطقه آفریقای غربی برای جذب نفتکش های غول پیکر، بدجور به ذوق مالکان این شناور خورد و آنها را مجبور به بالابردن دستان به علامت تسلیم کرد.  به طوریکه، بازار شاهد کاهش بیشتر نرخ کرایه حمل بود. در مسیرهای خلیج آمریکا- آسیا، نرخ کرایه حمل به زیر 40 WS افت کرد. افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیرهای آفریقای غربی- آسیا نیز روال مشابه ای را در پیش گرفت. مالکان به رصد ورود محمولات ماه می به بازار نشسته اند، اما آنچه فعلا به نظر می رسد، استمرار تمایل منفی حاکم بر بازار است.

سوئز ماکس 
تانکر سوئزماکس بازار آرامی را در اروپا سپری کرد، به دنبال افزایش عرضه مازاد و کاهش تقاضا، نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- قاره انگلستان با رسیدن به 52.5 WS افت هفته به هفته را به نمایش گذاشت. افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه شیب نزولی را پیمود. از سوی دیگر، در منطقه آسیا به دنبال تقاضای پایدار نرخ کرایه حمل روند پایدارهفته به هفته را نشان داد.
افراماکس 
نرخ کرایه حمل بازار تانکر افراماکس به طور کلی روند قوی را طی هفته گذشته تجربه کرد، نرخ کرایه حمل در تمامی مسیرهای برجسته یا پایدار بود و یا اینکه شیب صعودی را به همراه داشت. میانگین نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس با رسیدن به هفت هزار و 492 دلار در روز روند افزایشی 28 درصدهفته به هفته را تجربه کرد.
 
 
 
فله برها  
کیپ سایز
پس از یک افت چشمگیر در نرخ کرایه حمل و درآمد، بازار فله بر کیپ سایز در طول هفته گذشته مثبت باقی ماند و نرخ کرایه حمل روند صعودی را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao به شش هزار و 60 دلار برای هر تن افزایش یافت. میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به هفت هزار و 15 دلار در روز، روند افزایشی 80 درصدی هفته به هفته را نشان داد.
پاناماکس 
در منطقه آتلانتیک، طی هفته گذشته فعالیت محدود بود و حجم ورود کارگوی تازه به بازار نسبت به هفته گذشته آن پایدار باقی ماند. به طور کلی بازار نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس تغییری کمی را در مقایسه با هفته گذشته آن تجربه کرد. از سوی دیگر، در منطقه پاسیفیک نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس افت هفته به هفته را شاهد بود، اگر چه افت مذکور ملموس نبود.
هندی 
طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل بازار سوپراماکس در منطقه آتلانتیک روند نسبتا پایداری را تجربه کرد. فعالیت بازار خلیج آمریکا و قاره اروپا محدود بود، در حالیکه روند تقاضا در مدیترانه افزایش کمی را تجربه کرد. 
از سوی دیگر، کارگوهای تازه از منطقه پاسیفیک شمالی و اندونزی وارد بازار شدند، اگرچه با پیش روی به سمت پایان هفته از سطح فعالیت نیز کاسته شد.
 
 
 
 بازار کانتینری 
به دنبال افت چشمگیر نرخ کرایه حمل کانتینری در اکثر روزهای سه ماه نخست سال جاری میلادی، طی هفته گذشته نیز نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیرهای تجاری اصلی در سطح پایینی باقی ماند. 
در حالیکه نرخ کرایه حمل در مسیرهای محدود به اقیانوس آرام کمی افزایش یافت، اما نرخ کرایه حمل در مسیر آسیا-اروپا به روند نزولی خود ادامه داد. بر طبق شاخص کانتینری شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر آسیا-اروپا با ایستادن بر 584 TEU روند نزولی پنج درصد هفته به هفته را تجربه کرد.از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل در مسیر مدیترانه- آسیا با رسیدن به 600 TEU افت سه درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت. افزون بر این در محدود اقیانوس آرام نرخ کرایه حمل در مسیر آسیا- ساحل غربی آمریکا با رسیدن به دو هزار و 192 TEU، افزایش دو درصد هفته به هفته را به همراه داشت.
در بندر سنگاپور جابه جایی کانتینری در ماه فوریه سال جاری میلادی به سه میلیون TEU رسید که نسبت به ماه فوریه سال گذشته روند افزایشی 13 درصد را نشان می دهد. در سه ماه نخست سال جاری میلادی جابجایی کانتینری در بندر سنگاپور با رسیدن به هشت میلیون و 900 هزار TEU شیب صعودی 16 درصد سال به سال را به نمایش گذاشت.
 
بازار سفارش ساخت شناور 
بازار سفارش ساخت شناور هفته آرام و ساکتی را پشت سر گذاشت. به طوری که تعداد اندکی سفارش به ثبت رسید. در بازار تانکر، کشتی سازی Keppel سنگاپور خبر از دریافت سفارش ساخت یک فروند تانکر بانکرینگ دوگانه سوز با ظرفیت هفت هزار و 990 DWT به همراه یک فروند دیگر داد، این نخستین شناور بانکرینگ مجهز به سوخت LNG است که در نیمه دوم سال 2019 تحویل داده خواهد شد.
در بخش های دیگر، یارد صنایع سنگین Jiangsu Dajin چین سفارش ساخت دو فروند کشتی جنرال کارگو با ظرفیت هشت هزار DWT را از مالک روسی دریافت کرد. شناورهای مذکور در نیمه نخست سال 2019 تحویل داده خواهند شد.
لازم به ذکر است: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در مجموع تعداد 210 فروند شناور سفارش داده شده است که در این میان بخش تانکر بزرگترین سهم را به خود اختصاص می دهد. به عبارت دیگر، بازار تانکر با سفارش ساخت 53 فروند تانکر سهم 25 درصدی را از آن خود کرده است، افزون بر این، سهم 23 درصدی سفارش ساخت به بازار فله بر با سفارش ساخت 49 فروند فله بر تعلق گرفت.
ناگفته نماند، شاخص قیمت ساخت شناور کلارکسونز بر روی 128 واحد قرار می گیرد که نسبت به شروع سال جاری میلادی رشد سه واحدی را به نمایش می گذارد.

بازار فله بر  
واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 86 میلیون تن در ماه مارس سال جاری، افت ده درصد سال به سال را نشان داد. واردات سنگ آهن چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به 270 میلیون تن روند پایدار هفته به هفته را به نمایش گذاشت. ناگفته نماند به دنبال محدودیت های تولید فولاد، واردات سنگ آهن در ماه مارس سال جاری میلادی روند نزولی را در پیش گرفت.
پیش بینی می شود، واردات دریابرد سنگ آهن چین با رسیدن به یک میلیون و 95 تن در کل سال جاری میلادی، رشد چهار درصد را نشان دهد. افزون بر این، کل واردات ذغال سنگ چین با رسیدن به 27 میلیون تن در ماه مارس سال جاری میلادی سال به سال را به همراه خواهد داشت. ناگفته نماند، انتظار می رود سرعت رشد واردات ذغال سنگ در باقیمانده سال روند نزولی را در پیش گیرد، چرا که تولید داخلی با سرعت بیشتری نسبت به مصرف پیش میرود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار