۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

بازدید هیئت قطری از بنادر خوزستان

بازدید هیئت قطری از بنادر خوزستان
یک هیئت قطری متشکل از مقامات بلند پایه وزارت حمل ونقل و بنادر این کشور از سه بندر امام، خرمشهر و آبادان به منظور آشنایی با ظرفیت های بندری بازدید کرد.
کد خبر: ۸۰۳۸۲

به گزارش خبرنگار مانا، هیئت قطری متشکل از مقامات بلند پایه وزارت حمل و نقل و بنادر با همراهی مسئولانی از سازمان بنادر و دریانوردی از نزدیک با ظرفیت ها و توانمندی های بنادر جنوبی خوزستان آشنا شدند  و چگونگی صادرات کالا از این بنادر به قطر مورد بررسی قرار دادند.

این هیئت ضمن بازدید از مجتمع بندری امام خمینی(ره)  و پایانه کانتینری آن، با فعالیت های جاری و طرح های توسعه ای آن نیز آشنا شد.

کاپیتان عبدالله الخنجی رئیس سازمان بنادر قطر در جریان بازدید از پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی مجتمع بندری امام خمینی(ره)، از پایانه ریلی تخلیه و بارگیری غلات  دیدن و با نوع فعالیت ها و حجم سرمایه گذاری ها و کارکرد این پایانه در این مجتمع بندری آشنا شد.

وی با اشاره به ویژگی بارز بندرامام خمینی(ره) به عنوان بندر کانونی تخلیه و بارگیری غلات، حجم بسیار فعالیت های تخلیه و بارگیری در این بندر بزرگ تجاری را نشانه وجود زیرساخت های مهم در این بندر توصیف کرد.

هیئت بلند پایه قطری همچنین از پایانه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی  وکارخانه روغن کشی که با مشارکت بخش خصوصی احداث و راهبری می شود بازدید کرد.

در نشست هم اندیشی هیئت بلند پایه وزارت حمل و نقل و بنادر قطر با بازرگانان و سرمایه گذاران فعال در  مجتمع بندری امام خمینی(ره)، ضمن تبیین نوع ویژگی ها و امتیازات بازرگانی و موقعیت این مجتمع بزرگ بندری، نحوه توسعه و گسترش همکارهای مشترک بازرگانی بین بازرگانان و سرمایه گذاران  بخش خصوصی و بنادر قطر بحث و بررسی شد.

کاپیتان عبدالله الخنجی در این جلسه هدف از بازدید از بنادر خوزستان را  گشودن راه های ارتباطی تجاری بین بنادر قطر و ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به نزدیکی بنادر ایران با قطر، راه های همکاری بازرگانی با یکدیگر را گسترش  خواهیم داد.

در جریان نشست هم اندیشی کاپیتان عبدالله الخنجی به معرفی و تشریح  سه بندر مهم و بزرگ قطر دوحه، الرویس و حمد پرداخت و به  فازهای توسعه و گسترش  حجم ترافیک کالاهای در این بنادر اشاره کرد.

عادل دریس مدیرکل بنادر ودریانوردی خوزستان دراین جلسه به معرفی فرصت های بازرگانی در بندر و پسکرانه های بندرامام پرداخت و  اتصال به راه آهن سراسری و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی غلات از آسیای میانه به جنوب آسیا و شرق آفریقا، برخورداری از انبارهای سردخانه دار با ظرفیت بالا برای صادرات انواع سبزیجات و میوه جات و وجود بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در همسایگی پسکرانه این بندر را از مزیت های قابل توجه این بندر برشمرد.

موسی پور رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر نیز در این نشست مشترک  با اشاره به افزایش مبادلات بازرگانی بین ایران و قطر به ۳۵۰ میلیون دلار پس از اعمال تحریم از سوی عریستان امارات و مصر افزود: با توجه ظرفیت های بازرگانی بالقوه در هر دو سو، این میزان قابل قبول نیست و می باید به رقم بزرگتری افزایش پیدا کند و با توجه پیشنهادی که درباره  ترانزیت کالا های آسیا میانه از طریق بندرامام خمینی(ره) امکان یک جهش بزرگ در حجم مبادلات بازرگانی بین این دو کشور وجود دارد و این مهم به وسیله انعقاد تفاهم نامه ها و قرارداد های همکاری مهیا می شود.

دریس در خصوص نتیجه نشست مشترک بین هیئت بلند پایه قطری و مدیران بنادر سازمان بنادر و دریانوردی، بازرگانان و سرمایه گذاران فعال در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، انعقاد تفاهم نامه همکاری برای بهره گیری از ظرفیت های ترانزیتی بندرامام خمینی(ره) در انتقال غلات آسیای میانه به قطر و همچنین با توجه به معرفی فعالیت های سرمایه گذران بخش خصوصی در بندرامام خمینی(ره)، ترغیب و تشویق سرمایه گذاران قطری برای فعالیت در ظرفیت های مهیا و مساعد سرمایه گذاری بندرامام خمینی(ره) از اهم نتایج حاصل شده طی این نشست عنوان کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار