۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

سفارش ساخت تانکر در بازار سرعت گرفت

سفارش ساخت تانکر در بازار سرعت گرفت
کارگزاری Allied اصلی ترین علت افزایش سفارش ساخت در بازار تانکر‌ها را افت قیمت‌ها اعلام کرد.
کد خبر: ۸۰۳۷۵
به گزارش گروه بین الملل مانا علی رغم افت نرخ حمل و نقل در بازار و مازاد ظرفیت تناژ در بسیاری از بازار‌های حمل تر، به نظر می‌رسد شناورداران تمایل به ثبت سفارش‌های جدید دارند. 
بر همین اساس، کارگزاری ALLIED در گزارش خود اعلام کرد: در ماه اخیر درحالی شاهد ثبت سفارش‌های جدید در بازار تانکر و تمایل خریداران در این بخش خواهیم بود که داستان دیگری در بخش درآمد‌ها به گوشمان می رسد. اینطور به نظر می‌رسد که بسیاری از فرصت‌های موجود، در جریان افزایش اجرایی قوانین لازمه نرخ‌های نسبتا پایین به وجود آمده است.

نرخ سفارش ساخت شناور‌های فله خشک
سیر صعودی سفارش تانکر در بازار

نرخ سفارش ساخت تانکر
سیر صعودی سفارش تانکر در بازار
 اما این روند، تاثیر خالص و مستقیمی بر نرخ‌ها دارد به گونه‌ای که فرصت مناسبی برای کشتی سازان فراهم آمده تا ایده‌های خود را در چنین بازار مثبتی عملی کنند. در همین حین، سناریوی متضادی را در بازار فله خشک شاهد هستیم در حدی که میزان فعالیت بازار فله روندی نزولی را در پیش گرفته است. این درحالی است که خوش بینی در بازار فله به دنبال چشم انداز‌های مثبت موجود در تعیین نرخ حمل و نقل جریان دارد.
حال می‌توان از دریچه‌ای دیگر موضوع حاضر را بررسی کرد. یکی وقفه اخیر در بازار شناور‌های دست دوم و دیگری توقف موقت در اعمال نفوذ بر نرخ حمل و نقل. در مجموع، نگرش غالب در صنعت کشتیرانی و به ویژه در بازار حمل و نقل تانکر بر این باور است که ایجاد تعادل همچنان امری شکننده است و نمی‌توان امید کامل به بهبود شرایط حاکم بر بازار طی سال‌های آتی داشت.

فروش شناور‌های فله خشک بر اساس سایز در سال ۲۰۱۸ میلادی
سیر صعودی سفارش تانکر در بازار
 موسسه تحقیقاتی کلارکسونز در تحقیقی مجزا به سفارش ساخت شناور‌ها پرداخت و نوشت: تانکر‌ها در سال جاری میلادی بیشترین میزان سفارش را ثبت کردند و خط کشتیرانی کره دو فروند شناور VLCC با ظرفیت ۳۰۰ هزار DWT را سفارش داد که قرار است یارد DSME کره آن را بسازد و در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی تحویل دهد. افزون بر آن، یک شرکت آمریکای شمالی که نام آن رسما اعلام نشده است دو فروند شناور غول پیکر VLCC به ظرفیت ۳۰۰ هزار DWT را سفارش داده است. در بخش شناور‌های MR، شرکت Torm سه فروند شناور با ظرفیت ۴۹ هزار و ۹۰۰ DWT را به ناوگان خود اضافه خواهد کرد و تعداد آن‌ها را به هفت مجموع می‌رساند. در ماه مارس سال جاری میلادی، شرکت کشتیرانی MOL در مجموع چهار فروند شناور کامسارماکس به ظرفیت ۸۲ هزار DWT را در یارد Jiangsu سفارش داد که سال آینده تحویل داده می‌شوند. شرکت میتسوی نیز در این میان دومین شناور کیپ سایز به ظرفیت ۱۸۰ هزار DWT را سفارش داد که در سه ماه دوم ۲۰۲۰ میلادی تحویل می‌شود. در ژاپن، شرکت کشتی سازی JMU از شرکت Fednav سفارش ساخت شناوری از کلاس یخ شکن به ظرفیت ۳۱ هزار DWT را دریافت کرد که زمان تحویل آن ۲۰۲۰ میلادی است. در بازار شناور‌های Ferry، شرکت Pella Sietas سفارش ساخت شناوری با ظرفیت حمل ۵۸ خودرو و ۱۳۵۰ مسافر را ثبت کرد. 

فروش شناور‌های تانکر بر اساس سایز در سال ۲۰۱۸ میلادی
سیر صعودی سفارش تانکر در بازار
شرکت کارگزاری Allied ضمن اشاره به بازار‌های خرید و فروش گفت: در بخش فله خشک به نظر می‌رسد افزایش حجم فعالیت در فته‌ای که گذشت در بازار حاکم بود. اما میزان فعالیت با توجه به سایز شناور‌ها و عمر آن‌ها از سوی خریداران به نظر می‌رسد که نسبتا بدون تغییر باقی مانده است و بیشترین معامله روی شناور‌های پاناماکس و سوئزماکس انجام شد. البته باید منتظر بمانیم تا در خصوص افزایش قیمت‌ها و علی رغم فشار صعودی در بازار اظهار نظر کنیم. در بخش تانکر، میزان فعالیت در همان سطوح ابتدایی و حداقلی باقی مانده است و تمرکز بازار روی شناور‌های حمل محمولات نفتی بود و جالب آنکه میزان فعالیت شناور‌های حمل نفت خام به صفر رسید. علت این امر شکافی است که همیشه در بازار بین خریداران و فروشندگان به وجود می‌آید. 

سیر صعودی سفارش تانکر در بازار 

داده‌های منتشر شده از سوی پایگاه VesselsValue طی ۱۰ روز گذشته، نشان می‌دهد ارزش تانکر با کمی نرمی در بازار شناور‌های LR تا حدودی ثابت باقی ماند و هیچ فروشی در این بخش گزارش نشد. در بخش شناور‌های فله خشک نیز ارزش شناور‌های پاناماکس بدون تغییر بود. در پایان و در بخش کانتینری، تناژ شناور‌های قدیمی پست- پاناماکس و پاناماکس تا حدودی تغییر ملایم را به موجب افزایش ناچیز میران اوراق تجربه کرد و ارزش شناور‌های هندی و فیدرماکس ثابت ماند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار