۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

آرامکو عربستان سه قرارداد بزرگ نفتی بست

آرامکو عربستان سه قرارداد بزرگ نفتی بست
شرکت نفتی آرامکو عربستان با حضور در یک نشست تجاری سه قرارداد بزرگ با شرکت‌های توتال، پتروناس و کنسرسیوم پتروشیمی هند امضا کرد.
کد خبر: ۸۰۳۷۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، قرارداد امضا شده با توتال شامل یک تفاهم نامه مبنی بر ساخت مجتمع عظیم پتروشیمی در پالایشگاه ساتورپ واقع در منطقه «الجبیل» عربستان سعودی به ارزش پنج میلیارد دلار است که ظرفیت روزانه پالایش ۴۴۰ هزار بشکه را داراست.
بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری مشترک عربستان و فرانسه در این پروژه با سهم ۶۲.۵ و ۳۷.۵ درصدی به امضا رسید. دو شریک مذکور تصمیم دارند پروژه FEED را نیز در سه ماهه سوم سال جاری میلادی آغاز کنند.
در همین راستا، مدیر اجرایی شرکت سعودی آرامکو گفت: فکر می‌کنم بازار نفت سالم است. مولفه‌ها و رویداد‌ها در سال جاری میلادی و حتی در سال گذشته روندی رو به بهبود داشته و شاهد تقاضای سالم در بازار هستیم. البته چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان صعودی بر رشد اقتصادی پایدار و تنوعات هیدروکربنی متمرکز است. این موضوع بدان معنا نیست که ما تمرکز خود را از هیدروکربن‌ها برمی داریم. در واقع درصدد آن‌ها هستیم، اما در عین حال در تلاشیم تا وابستگی اقتصاد به بخش نفت و گاز نیز کمتر شود.
این گزارش ادامه داد: قرارداد دیگری بین عربستان و هند به ارزش ۴۴ میلیارد دلار امضا شد که به موجب آن یک پالایشگاه مگا در این کشور ساخته می شود. این قرارداد با کنسرسیوم پتروشیمی هند بسته شده که متشکل از شرکت نفت هند، شرکت پتروشیمی Bharat و شرکت نفتی Hindustan است. به موجب این قرارداد یک مجتمع بزرگ پتروشیمی و یک پالایشگاه مگا در شهر بندری Maharashtra واقع در Ratnagiri ساخته می‌شود.
بر همین اساس، مدیر آرامکو گفت: سرمایه گذاری در استراتژی‌های پایین دستی در سطح جهان موجب ارتقاء سطح همکاری‌ها و تقویت دو چندان روابط با هند می‌شود. 
در همین راستا، یک مطالعه تحقیقاتی برای ساخت پالایشگاه در حال انجام است و دو طرف پیکربندی کلی پروژه را به زودی نهایی خواهند کرد. این پالایشگاه قادر به پردازش ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام در روز است و می‌تواند محصولات نفتی شامل گازوئیل و دیزل را تولید کند. افزون بر آن، این پالایشگاه قادر است، خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ای را که قادر به تولید ۱۸ میلیون تن در سال از تولیدات نفتی هستند، تامین می‌کند. 
مدیر آرامکو در همین راستا و در خصوص قرارداد منعقد شده گفت: امضای تفاهم نامه با هند موجب پیشرفت و توسعه این کشور در بخش نفت و گاز می‌شود و زمینه سرمایه گذاری استراتژیکی مشترکی را فراهم می‌آورد که به موجب آن تقاضای روزافزون از هند در بخش سوخت‌های حمل و نقلی و محصولات شیمیایی بیشتر می‌شود. از سوی دیگر شرکت در پروژه مذکور، به آرامکو جایگاه ویژه‌ای می‌دهد که فراتر از تامین کنندگی نفت خام است و نقش آن را به عنوان یک بازاریاب حرفه‌ای تقویت می‌کند.
شرکت نفتی آرامکو عربستان دو قرارداد نفتی دیگر نیز با مالزی بست که از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. امضای قرارداد این شرکت با شرکت ملی نفت مالزی موسوم به پتروناس موجب حضور آرامکو در پالایشگاه مالزی و پروژه توسعه مجتمع پتروشیمی (RAPID) می‌شود. این توافق همچنین مالکیت برابر را برای دو شرکت به همراه دارد و امکان فعالیت در پالایشگاه جدید و تاسیسات منتخب پتروشیمی در مالزی را فراهم می‌آورد.
براساس این قرارداد، عربستان تا ۷۰ درصد از نیاز مواد اولیه پالایشگاه را که نفت خام است، تامین و از سوی دیگر پتروناس گاز طبیعی تاسیسات و نیروگاه را فراهم خواهد کرد. پالایشگاه این مجتمع با ظرفیت پالایش ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز و تولید بنزین و گازوئیل مطابق با استاندارد یورو ۵ فعال می‌شود و میزان تولید آن پس از بهره برداری به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال می‌رسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار