۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
تحلیل Drewry از بازار تانکر منتشر شد:

روایت گذشته/ پیش بینی آینده

روایت گذشته/ پیش بینی آینده
موسسه تحقیقی Drewry در تحلیل ماهانه خود، نگاهی به بازار تانکر در ماه مارس انداخت و سپس انتظارات خود برای ماه جاری را بیان کرد.
کد خبر: ۸۰۳۶۲
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry در تحلیل ماهانه خود باگریزی بر بازار تانکر ماه مارس و پیش بینی آنچه در ماه جاری رخ خواهد داد، چهار موضوع مهم را مورد اشاره قرار داد:
1 )افت فصلی تقاضا نرخ کرایه حمل بازار تانکر را در کوتاه مدت پایین نگاه خواهد داشت.
2) بازار سفارش ساخت نفتکش غول پیکر قوی باقی خواهد ماند.
3) افزایش تولید نفت آمریکا عامل حمایتی از تقاضای تن مایل برای نفتکش های غول پیکر خواهد بود.
4) بازار قوی اوراق نوید بخش چشم انداز مثبتی برای بازار تانکر در بلند مدت خواهد بود.
 
کام مالکان تانکر در کوتاه مدت شیرین نخواهد شد
به دنبال افت فصلی تقاضا، نرخ کرایه حمل در ماه مارس سال جاری میلادی در سطح پایین باقی ماند. در این میان افت نرخ کرایه حمل تانکر حمل نفت خام ملموس تر از بقیه بخش ها است و در حال حاضر مالکان حتی قادر به بهبود هزینه عملیات نیستند.علیرغم اینکه به دنبال یک جهش در بازار اوراق، بخش عرضه در بازار تانکر نفت خام روند کاهشی را در پیش گرفته، اما افت فصلی تقاضا مانعی بر سر راه افزایش نرخ کرایه حمل بوده است. تعمیر فصلی پالایشگاه به ویژه در اروپا و آسیا سبب افت میزان تولید و در نتیجه کاهش تقاضا برای جذب شناور شده است. علیرغم اینکه، نرخ کرایه حمل شیب نزولی را در کوتاه مدت می پیماید، اما از سوی دیگر افزایش فعالیت های بازار اوراق نویدبخش ایجاد توازن عرضه- تقاضا در بازار تانکر حمل نفت خام است.
سطح اوراق بازار تانکر حمل نفت خام در سه ماه نخست سال جاری میلادی معادل 75 درصد فعالیت اوراق در کل سال 2017 میلادی است. ناگفته نماند، میانگین سن اوراق به کمتر از 20 سال افت کرده است که حکایت از موقعیت ناامیدکننده بازار نرخ کرایه حمل و قیمت جذاب اوراق دارد. علیرغم اینکه موقعیت در بازار تانکر حمل مشتقات نفتی کمی رو به بهبود است، اما به نظر می رسد نرخ کرایه حمل بازار تانکر MR در منطقه آتلانتیک شیب نزولی خود را ادامه دهد تا اینکه با رسیدن فصل تابستان دوباره بازار تقاضا جان دوباره گیرد. در روایتی مشابهه، به دنبال تعمیر فصلی پالایشگاه، منطقه خاورمیانه شاهد افت نرخ کرایه حمل LR در ماه های آینده خواهد بود.
 
 
پس از شکل گیری یک روند افزایشی در قیمت نفت، تلاش ها به سمت گذر از مرز 70 میلیون دلار معطوف شده اند. از سوی دیگر، رونق تولید نفت آمریکا و هم چنین نفت روسیه افسار افزایش قیمت نفت را مهار می کند. در ماه مارس سال جاری میلادی تولید نفت روسیه نزدیک به مرز 11 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم را از زمانی که روسیه در طرح کاهش تولید کشورهای عضو اوپک شرکت کرد تاکنون به نمایش می گذارد.
جنگ بر سر خوراک کارخانه های پتروشیمی
همانطور که فصل تعمیر پالایشگاه در آمریکا و آسیا اوج گرفته است، تقاضا برای بنزین سنگین، نانولوله های کربنی؛ خلاء سنگین نفت گاز (HVGO) و دیگر خوراک رو به افزایش است. با این وجود، عرضه خوراک محدود خواهد شد، زمانیکه پالایشگاههای اروپایی وارد مرحله تعمیر در ماههای آوریل- می شوند. در ماه مارس سال جاری میلادی، تقاضای بنزین سنگین از آسیای شمال شرقی قوی بود.
در بلند مدت، تقاضا برای ال پی جی و اتان سریع ترین رشد را در میان کالاهای دیگر در سال 2023 به نمایش خواهد گذاشت، این رشد به دو دلیل، افزایش استفاده در کارخانه های پتروشیمی و رشد مصرف داخلی ال پی جی باز می گردد.هر دوی ال پی جی و اتان می توانند به عنوان خوراک در کارخانه های پتروشیمی مورد استفاده قرار بگیرند.
 
اوراق بازار نفتکش های غول پیکر اوج گرفت
به دنبال سطح بالای تحویل، ناوگان تانکر حمل نفت در سال 2017 میلادی رشد پنج درصدی را به ثبت رساند. از سوی دیگر به دنبال رشد فعالیت بازار اوراق و روند نزولی تحویل شناور، ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام با رسیدن به ظرفیت 380 میلیون و 600 هزار DWT با افت یک درصدی همراه بود. افزون بر این ظرفیت ناوگان تانکر حمل مشتقات نفتی نیز با رسیدن به 86 میلیون و 900 هزار DWT رشد 0.5 درصد را تجربه کرد.
ناگفته نماند، اوراق تانکرهای نفت خام که در نیمه دوم سال 2017 میلادی شروع به پیمودن سیر صعودی کرد، در سال 2018 میلادی رونق بیشتری گرفته است، به طوریکه در سه ماه نخست سال جاری میلادی، تعداد 34 فروند تانکر حمل نفت خام ( شش میلیون و 700 هزارDWT ) برای اوراق به فروش رسیده است. در حالیکه کل سال 2017 میلادی شاهد اوراق 54 فروند شناور با ظرفیت هشت میلیون و 800 هزار DWT بود.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی، تعداد 17 فروند نفتکش غول پیکر برای اوراق به فروش رسید که از کل اوراق تعداد 14 فروند در سال 2017 میلادی پیش گرفته است. اگر تناژ اوراق در بازار تانکر حمل نفت خام با همین سرعت در نه ماه باقیمانده سال جاری میلادی نیز ادامه پیدا کند، میزان اوراق معادل 21 میلیون DWT تحویل شناور است. به طوریکه رشد ظرفیت ناوگان در سطح اخیر و بدون تغییر باقی خواهد ماند. ناگفته نماند، در سال جاری میلادی، میانگین سن اوراق تانکرهای حمل نفت خام از 22 سال به زیر 20 سال کاهش یافت.
 
 
 
 
شیب صعودی بازار سفارش ساخت نفتکش های غول پیکر
علیرغم اینکه در سال 2018 میلادی سفارش ساخت در بازار تانکر روند نزولی به خود گرفته است، اما بازار سفارش در بخش نفتکش های غول پیکر هم چنان رونق دارد. در ماه گذشته، تعداد هفت فروند نفتکش غول پیکر سفارش داده شد که در مجموع تعداد سفارش در سه ماه نخست سال به 13 فروند می رسد.
افت فصلی تقاضا منجر به افت نرخ کرایه در بازار نفتکش های غول پیکر حمل شده است. درآمد در مسیرهای اصلی برای بهبود هزینه های عملیاتی کافی نیستند. علیرغم اینکه اوراق در بخش نفتکش های غول پیکر در سال جاری میلادی اوج گرفته است، اما به دلیل بازار ضعیف نرخ کرایه حمل، روند نزولی رشد ظرفیت ناوگان برای افزایش بیشتر نرخ کرایه حمل کفایت نکرده است.
مشابها، افزایش صادرات نفت خام از آمریکا و آفریقای غربی به آسیا نتوانست سبب افزایش نرخ کرایه حمل شود. صادرات نفت خام آمریکا در سال جاری میلادی افزایش یافته است. به طوریکه صادرات نفت خام این کشور در سال جاری میلادی تقریبا یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز برآورد می شود، در حالیکه در سال 2017 میلادی0.4 میلیون هزار بشکه در روز بوده است.
 
 درآمد تانکر سوئزماکس در ماه مارس سال جاری میلادی
به دنبال بهبود در بازار آفریقای غربی، درآمد تانکر سوئزماکس در ماه مارس سال جاری میلادی بهبود را تجربه کرد. میانگین درآمد تانکر سوئزماکس از سه هزار و 103 دلار برای هر بشکه در ماه فوریه سال جاری میلادی به شش هزار و 427 دلار در ماه مارس سال جای میلادی افزایش یافت. اما با این وجود، چشم انداز ناامید کننده ای نسبت به این بازار وجود دارد و انتظار می رود هر گونه شیب صعودی درآمد برای کوتاه مدت رخ دهد، چرا که از یک طرف افت فصلی تقاضا وجود دارد و از طرف دیگر سایه مازاد ظرفیت بر بازار سایه افکنده است.
 
درآمد تانکرافراماکس در ماه مارس سال جاری میلادی
در ماه مارس سال جاری میلادی، به دلیل فصل تعمیر پالایشگاه و افت تولید که در نتیجه منجر به روند نزولی تقاضا برای جذب تانکرهای افراماکس شد، بازار نرخ کرایه حمل این شناور افت بیشتری را تجربه کرد. در حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه از ظرفیت پالایشگاه اروپایی در بازه زمانی ماه مارس الی آوریل آفلاین خواهد بود که سبب افت تقاضای نفت خام در اروپای شمال غربی و مدیترانه شده است.
 
در ماه مارس سال جاری میلادی، درآمد تانکر LR1 عمدتا با ایستادن بر روی ده هزار دلار در روز روند پایداری را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر درآمد تانکر LR2 که در ابتدای ماه با 14 هزار و 500 دلار در روز آغاز شد به تدریج روند نزولی را پیمود و به ده هزار دلار در روز رسید. انتظار می رود به دنبال کاهش تقاضا و افت جذب شناور در دو مسیر اصلی، افت درآمد بازار این تانکر در کوتاه مدت استمرار داشته باشد.
 میانگین درآمد تانکر MR در ماه مارس سال جاری میلادی با روند ملایم نه هزار دلار در روز آغاز و به تدریج به 11 هزار و 500 دلار در روز افزایش یافت. فصل تعمیر پالایشگاه در آمریکا را می توان دلیل عمده روند افزایشی نرخ کرایه دانست، چرا که در این شرایط واردات افزایش پیدا کرد و نیاز به جذب تانکرهای MR نیز روند صعودی به خود گرفت. 
 
این گزارش در پایان نوشت: در ماه مارس سال جاری میلادی و به دنبال بازار ضعیف نرخ کرایه حمل، بازار قراردادهای آتی FFA برای قراردادهای کوتاه مدت تقریبا در تمامی مسیرها روند نزولی را طی کرد. اما با این وجود، FFA برای قراردادهای بلند مدت به ویژه در مسیرهای TD7 و TC2 رشد کمی را تجربه کرد. FFA برای قراردادهای سال 2019 و 2020 در همه مسیرها پیش بینی می کند که شاهد یک افزایش چشم گیر در نرخ کرایه حمل هر دو بازار تانکر حمل نفت خام و تانکر حمل مشتقات نفتی و هم چنین بهبود توازن عرضه و تقاضا خواهیم بود.
 

 

برچسب ها: تانکر
ارسال نظرات
آخرین اخبار