۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

ثبت 66 فقره حمله دزدان دریایی در سه ماه اخیر

ثبت 66 فقره حمله دزدان دریایی در سه ماه اخیر
افزایش حملات مسلحانه به شناور‌ها در آفریقای غربی، سطح جهانی دزدی‌ها و گروگان گیری در دریا را بالا برده است.
کد خبر: ۸۰۳۵۱
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از دفتر بین المللی دریانوردی IMB، تعداد حملات دریایی در سه ماه نخست سال جاری میلادی به 66 مورد رسید که در مقایسه با ۴۳ و ۳۷ مورد در مدت مشابه سال‌های گذشته روند صعودی داشته است.

نگاهی به دزدی دریایی در سه ماه نخست 2018 میلادی 

بر اساس این گزارش، طی سه ماه آغازین سال جاری میلادی تعداد ۱۰۰ خدمه گروگان گرفته و ۱۴ نفر ربوده شدند. در مجموع، نفوذ دزدان در ۳۹ فروند شناور ثبت شد، ۱۱ فروند مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و چهار شناور ربوده شدند. در این میان، دفتر بین المللی دریانوردی، ۱۲ گزارش حمله ناموفق را نیز دریافت کرد.
این گزارش ضمن اشاره به محل حوادث دریایی ادامه داد: ۲۹ درصد حوادث سه ماه نخست سال جاری میلادی در خلیج گینه اتفاق افتاد که بیش از ۴۰ درصد حملات در سطح جهان را به خود اختصاص می‌دهد. از تعداد ۱۱۴ دریانورد گروگان و ربوده شده، ۱۱۳ نفر در این منطقه بوده است.
هر چهار فروند شناور ربوده شده در خلیج گینه بودند که در سال گذشته میلادی هیچ موردی در این منطقه ثبت نشده بود. دو فروند تانکر حمل مواد نفتی از لنگرگاه Contonou اواسط ژانویه و اوایل فوریه ربوده شدند که این امر IMB را ملزم به صدور هشدار به شناور‌ها در منطقه کرد. با نزدیک شدن به پایان مارس نیز دو فروند شناور صیادی در فاصله ۳۰ و ۲۷ مایلی نیجریه و غنا ربوده شدند.
بر همین اساس، سخنگوی IMB گفت: ربودن تانکر‌های حمل مواد نفتی در خلیج گینه علت اصلی نگرانی هاست. در این گونه موارد، هدف دزدان سرقت نفت و ربودن خدمه است. دریافت و واکنش سریع نسبت به هر گونه اقدام غیرقانونی از سوی شناور‌هایی که در منطقه لنگرانداخته‌اند، می‌تواند عامل مهمی در تشخیص دزدان دریایی باشد.
 
نگاهی به دزدی دریایی در سه ماه نخست 2018 میلادی

 نیجریه؛ نقطه داغ دزدی دریایی
۲۲ حادثه دریایی در نیجریه ثبت شد. از ۱۱ فروند شناوری که مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند هشت فروند شناور VLCC در ۴۰ مایلی Brass واقع شده بودند.
حملات ثبت شده در خلیج گینه موجب شد تا خدمه شناور‌های صیادی، کانتینری یخچال دار و تانکر حمل مواد نفتی ربوده یا به گروگان گرفته شوند. تنها در برخی موارد حملات به دنبال آگاهی سریع خدمه و اطلاع رسانی ناموفق بود. در همین راستا، IMB با مقامات ملی و منطقه‌ای در خلیج گینه و با هدف حمایت از شناور‌ها و مقابله با دزدان دریایی همکاری می‌کند. سازمان‌هایی از Benin، نیجریه و Togo شناور‌های خود را برای کمک و در واکنش به چندین حادثه در منطقه اعزام کردند.
 
نگاهی به دزدی دریایی در سه ماه نخست 2018 میلادی

 خطرات سومالی پای برجاست
یک حادثه در سه ماه نخست سال جاری میلادی در سومالی گزارش شد که در آن یک تانکر حمل مواد نفتی مورد حمله مسلحانه دزدان دریایی قرار گرفتند. در پایان ماه مارس نیز یک فروند تانکر با ظرفیت ۱۶۰ هزار DWT به هنگام عبور از کریدور امنیتی دریایی خلیج عدن مورد اصابت گلوله قرار گرفت. این امر نشان می‌دهد دزدان دریایی سومالی حتی از مسافت بسیار طولانی در کمین شناور‌های تجاری که در اقیانوس هند هستند، نشسته است. 
 
نگاهی به دزدی دریایی در سه ماه نخست 2018 میلادی

 اندونزی
۹ حمله سبک در اندونزی و طی سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ثبت شد. پنج فروند شناور فله بر درحالی مورد حمله موفق و ناموفق دزدان قرار گرفتند که در انتظار بارگیری زغال سنگ در منطقه Samarinda بودند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار