۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی:

ناوگان ملی نباید در رقابت عقب بماند

ناوگان ملی نباید در رقابت عقب بماند
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: همزمان که باید فضا برای رقابت و سرمایه گذاری خارجی مهیا شود باید شرایط عادلانه ای نیز برای ناوگان ملی فراهم باشد.
کد خبر: ۸۰۳۱۸
حمید رضا فولادگر در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و شعارسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: حمل و نقل نقش اساسی در زنجیره تولید ملی دارد و اگر هزینه‌های حمل و نقل افزایش یابد، هزینه‌های تولید افزایش بالا می رود و چنانچه هزینه‌های حمل و نقل کاهش یابد، هزینه‌های بالا سری تولید نیز کاهش خواهد یافت، بنابراین اگربدنبال تولید کالا و قیمت رقابتی هستیم با بهبود حمل و نقل می‌توان به این امر دست یافت.
وی افزود: تمامی حوزه‌های حمل و نقل می‌تواند به افزایش تولید داخلی و کالای ایرانی کمک کند و از سوی دیگر با رشد و توسعه این حوزه‌ها فضای اشتغال، گسترده خواهد شد. برای مثال یکی از حوزه‌های حمل و نقل که باید به آن پرداخته شود حمل و نقل دریایی و کشتیرانی است که در این باره قرار است، نمایندگان مجلس پیشنهاداتی را به عنوان طرحی مبنی براستفاده حداکثری از ظرفیت داخلی در حوزه حمل و نقل دریایی به مجلس ارائه دهند، همان گونه که دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به این مورد نیز اشاره کرده است.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی خاطر نشان کرد: بنابراین در آینده نزدیک این طرح پیشنهادی در کمیسیون اصل ۴۴ و قانون حداکثری استفاده از ظرفیت تولید داخلی و حمایت از کالا ایرانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به پرداخت عوارض ده درصدی حق پرچم کشتی‌های خارجی برای ورود به بنادر ایران، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم در خط مقدم قرارداشته است، همچنین این ناوگان ملی در بنادر دنیا هم سهم بسزایی از بازار جهان را در اختیار دارد لذا باید در بازار داخلی نیز حضور فعال تری داشته باشد.
فولادگربا اشاره به ایجاد شرایط عادلانه برای تولیدات ملی یادآور شد: حذف عوارض ده درصدی حق پرچم می‌بایست با دقت بیشتری مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد و همزمان که باید فضا برای رقابت و سرمایه گذاری خارجی مهیا شود، نباید ناوگان ملی را در شرایطی قرار داد تا در این رقابت عقب بماند.
به گفته وی به منظور ایجاد شرایطی عادلانه برای ناوگان ملی اینگونه پیشنهادات می‌بایست مورد بررسی و اصلاح بیشتری قرارگیرد تا در نهایت از حوزه‌ها و بخش‌های حمل و نقل داخلی حمایت شود.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی همچنین با اشاره به قانون مالیات برارزش افزوده، اظهار داشت: ناوگان ملی در صادرات و واردات و بطور کلی اقتصاد کشور نقش اساسی دارد و دریافت مالیات بر ارزش افزوده از این ناوگان باید در کمیسیون اقتصادی و کارگروه آن مورد بررسی قرار گیرد چرا که درست است، قانون شامل کل خدمات و تولیدات می‌شود، اما در برخی از خدمات که اجرای اینگونه قوانین، مزیت رقابتی آن‌ها را از بین می‌برد، قوانین باید اصلاح شوند و در واقع زمانی که قانون مالیات بر ارزش افزوده مزیت رقابتی خدماتی را از بین می‌برد و رقیب را حاکم بر بازار می‌کند، باید معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود بنابراین این امر در راستای حمایت از تولید ملی باید در کمیسیون اقتصادی بررسی و اصلاح شود.
شایان ذکر است، دکترعلی لاریجانی با هدف حمایت از کالای ایرانی به کمیسیون اصل ۴۴  ماموریت داده است که در راستای تاکیدات معظم له بر تولید داخلی و کالای ایرانی برای همه بخش‌های کشور فضای جدیدی برای تلاش در جهت منافع ملت فراهم شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار