۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
کلارکسونز:

شیب بازار کشتیرانی جهان نزولی شد

شیب بازار کشتیرانی جهان نزولی شد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به تحلیل بازارهای تانکر، فله بر، سفارش ساخت شناور و اوراق در نخستین هفته ماه جاری پرداخت.
کد خبر: ۸۰۳۰۵
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن زوایای مختلف بازار کشتیرانی جهان در نخستین هفته ماه جاری را به زیر ذره بین برد و نوشت: پس از اینکه طی هفته های اخیر بازار نفتکش های غول پیکر قوت گرفته بود، اما در چند روز گذشته نرخ کرایه حمل در این بازار به طور کلی شیب نزولی را پیمود. به طوریکه نرخ کرایه حمل در مسیر  ژاپن- خلیج فارس به 42.5 WS افت کرد. میانگین درآمد نفتکش غول پیکر نیز با رسیدن به هفت هزار و 716 دلار در روز افت 26 درصدی هفته به هفته را به نمایش گذاشت. این رقم 50 درصد کمتر از میانگین درآمد این شناور در سال 2017 برآورد می شود.
سوئزماکس 
به دنبال فرارسیدن آخر هفته عید پاک، بازار تانکرهای سوئزماکس روزهای شلوغی را سپری کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه بر روی عقربه 75 WS قرار گرفت. افزون بر این، در حال حاضر نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- قاره انگلستان 55 WS است. اگر چارترها محمولات باقیمانده در آفریقای غربی را به خوبی مدیریت کنند، نرخ کرایه حمل می تواند زیر 60 WS در ماه جاری بایستد. در منطقه خاورمیانه افزایش تقاضا منجر به افزایش نرخ کرایه حمل در برخی از مسیرها شد.
افراماکس 
طی هفته گذشته، بازار تانکر افراماکس به طور کلی شیب نزولی را پیمود و نرخ کرایه حمل در تعدادی از مناطق افت را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه به 75 WS تقلیل یافت. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از مدیترانه نیز سیر نزولی به خود گرفت. با این وجود، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای کارائیب –خلیج آمریکا توانست بر روی عقربه 95 WS بایستد.
 
 
فله برها
کیپ سایز
اختلالات عرضه در برزیل، وقوع گردباد که بنادر استرالیایی را تحت شعاع خود قرار داد، تعطیلات در آسیا و هم چنین تقاضای محدود در اکثر مناطق را می توان از جمله عوامل سهیم در افت نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز دانست.
پاناماکس
طی هفته گذشته، نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس شاهد روند نزولی در منطقه آتلانتیک بود، افتی که می توان آن را ناشی از صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری و تقاضای محدوددانست. در حالیکه بازار شاهد ورود تعدادی کارگوهای ذغال سنگ جدید از ساحل شرقی آمریکا بود، اما حجم کارگوهای غلات در منطقه آتلانتیک شمالی به طور کلی کاهش یافت. از سوی دیگر، در منطقه پاسیفیک فعالیت محدود و تعطیلات در آسیا سبب اعمال فشار بیشتر بر روی نرخ کرایه حمل این شناور شد.
هندی سایز
به دنبال تقاضای محدود، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس در منطقه آتلانتیک افت را تجربه کرد. در این میان، فشار بر بازار خلیج آمریکا ملموس تر بود. از سوی دیگر در منطقه پاسیفیک نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس نسبتا پایدار باقی ماند، اگر چه در نتیجه بازار ضعیف منطقه آتلانتیک، نرخ های کرایه حمل در مسیرهای رفت افزایش کمی را به همراه داشت.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
خطوط کشتیرانی
در ماه مارس سال جاری میلادی و به دنبال استمرارعرضه محدود، مالکان شناور شاهد روند بهبود نرخ اجاره زمانی در بازار چارتری کشتی کانتینری بودند. در بازار فیدری نیز تفاوت چشم گیری در نرخ کرایه حمل در میان شناورها با سایزهای مختلف وجود داشت. در ماه گذشته، چارتر کشتی کانتینری مدرن و مقرون به صرفه با ظرفیت یک هزار و 700TEU در حدود 25 درصد بالاتر از کشتی های کانتینری با ظرفیت دو هزار و 700TEU فیکس شد..افزون بر این، در بخش های کشتی کانتینری بزرگتر، علایمی از خیز مجدد نرخ کرایه حمل وجود داشت.
در مجموع، جابجایی کانتینری در بنادر نیویورک/نیوجرسی آمریکا به یک میلیون و 100 هزار TEU در طول ماه ژانویه الی فوریه سال جاری میلادی رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2017 رشد هشت درصدی را به نمایش می گذارد.
سفارش ساخت شناور
در بخش تانکر، شرکت Korea Line کره جنوبی سفارش ساخت دو فروند نفتکش غول پیکر با ظرفیت 300 هزار DWT را به کشتی سازی دوو (DSME) این کشور داد. زمان تحویل شناور سه ماه نخست سال 2020 اعلام شده است. کشتی سازی مذکور هم چنین خبر از دریافت سفارش ساخت دو فروند نفتکش غول پیکر با ظرفیت 300 هزار DWT از مالک آمریکای شمالی داد. زمان تحویل شناور سال 2020 اعلام شده است.
افزون بر این، در بخش تانکرهای MR، شرکت کشتیرانی Dampskib sselskabet Torm دانمارک سفارش ساخت سه فروند شناوردیگر با ظرفیت 49 هزار و 999 DWT را به کشتی سازی GSI Nansha چین داد، با احتساب سفارش جدید مجموع تعداد سفارش ساخت به هفت فروند رسید.
در بخش فله بر، کشتیرانی MOL ژاپن سفارش ساخت چهار فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 82 هزار DWT را به کشتی سازی Jiangsu New Yangzi چین داد ،شناور مذکور در سال 2019 تحویل داده می شود. شرکت کشتیرانی Lepta ژاپن نیز سفارش ساخت یک فروند فله بر کیپ سایز با ظرفیت 180 هزار DWT را به کشتی سازی Jiangsu New Yangzi داد. زمان تحویل شناور در سه ماه دوم سال 2020 اعلام شده است.
در ژاپن، کشتی سازی JMU دریافت سفارش ساخت یک فله بر هندی سایز ice class با ظرفیت 31 هزار DWT را از شرکت کشتیرانی Fednav کانادا اعلام کرد، شناور در سال 2020 تحویل داده می شود.
در بازار کشتی مسافربری، کشتی سازی yard Pella Sietas آلمان سفارش ساخت یک کشتی مسافربری با ظرفیت حمل 58 خودرو و 1350 مسافر را از شرکت Reederei Norden-Frisnorden-Frisia آلمان دریافت کرد. زمان تحویل شناور مذکور ماه می سال 2020 اعلام شده است.
 
 
بازار اوراق
به دنبال تعطیلات عید پاک که در سراسر اروپا جریان دارد، بازار اوراق شاهد روند نزولی ورود ظرفیت شناور به یاردها بود.
در حال حاضر، اعمال محدودیت های مالی از سوی بانک ها در هند و بنگلادش به شدت بازار اوراق را متاثر و یاردهای اوراق و خریداران دست به نقد را با چالش هایی برای کسب حمایت مالی روبه رو ساخته است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 بازار فله 
طرح های چین برای اعمال تعرفه های 25 درصد بر روی سویای آمریکا و برخی غلات دیگر، نگرانی هایی را پیرامون چشم انداز تجارت غلات به وجود آورده است. در سال 2017 میلادی، 33 میلیون تن یا به عبارت دیگر سهم 34 درصدی از صادرات سویای آمریکا به چین تعلق گرفت.
در مجموع، واردات غلات چین از آمریکا رشد هشت درصدی تجارت غلات در سال گذشته را نشان داد. با این وجود، هنوز معلوم نیست که چه زمانی این تعرفه ها تعریف خواهند شد و یا حتی این مسوله نیز مشخص نیست که آیا تعریف خواهند شد یا نه؟
افزون بر این، به دنبال گردباد، بارگیری ذغال سنگ در بنادر اصلی در استان کوینزلند (در شمال شرقی استرالیا) با اختلال طی هفته گذشته روبرو شد. فعالیت در ترمینال ذغال سنگ Dalrymple Bay، Hay Point و Abbot Point استرالیا از روز سه شنبه هفته جاری به حالت تعطیق درآمد ولی در پایان هفته دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند. گزارشی مبنی بر خسارت به خطوط ریلی و زیرساختاری معدنی ذغال سنگ در این منطقه منتشر نشده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار