۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

مالکان تانکر قربانی جنگ تجاری پکن-واشنگتن

مالکان تانکر قربانی جنگ تجاری پکن-واشنگتن
جنگ تجاری چین- آمریکا به طور جدی به تقاضای تن مایل کشتی های غول پیکر حمل گاز VLGC آسیب خواهد زد.
کد خبر: ۸۰۲۹۰
به گزارش گروه بین الملل مانا به دنبال جنگ تجاری بین آمریکا و چین، ضربه سنگین تری به تقاضای تن مایل کشتی های غول پیکر حمل گاز VLGC و در نتیجه پیکره بازار و مالکان تانکر در مقایسه با صنایع پتروشیمی چین و انرژی آمریکا وارد خواهد آمد. 
این گزارش ادامه داد: در جدیدترین پیچ و تاب مناقشه تجاری بین آمریکا و چین، چین اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات گاز پروپان آمریکا به همراه 105 محصول دیگر  را مطرح کرد.
در حالیکه زمان اجرایی شدن اعمال تعرفه مذکور مشخص نیست، چین سیگنال هایی مبنی بر تمایل به ورود جنگ تجاری در بخش انرژی را می فرستد. مالکان تانکر که به تجارت در مسیر طولانی متکی هستند، در نهایت می توانند بزرگترین بازنده این میدان شوند.
لازم به ذکر است، به دنبال افزایش تولید نفت شل و کانال توسعه یافته پاناما، آمریکا به طور چشمگیری صادرات گاز طبیعی مایع LNG به آسیا را در طول چند سال گذشته افزایش داده است.
بر طبق اداره اطلاعات انرژی در سال 2017 میلادی، آمریکا 905 هزار بشکه پروپان را در روز صادر کرد، سهم 44.2 درصدی از این صادرات به چین، ژاپن و کره جنوبی تعلق گرفت. تجارت در مسیر طولانی تبدیل به شاهراه برای کشتی های حمل غول پیکر گاز شده است.
بر این اساس تعرفه مطرح شده می تواند منجر به چندین  پیامد شود. در سناریوی بهتر برای مالکان، ژاپن و کره جنوبی می توانند واردات آمریکا  را افزایش دهنند، در حالیکه کارگوهای خاورمیانه به سمت چین تغییر مسیر دهد. 
از سوی دیگر شاید آمریکا مجبور به صادرات بخشی از کارگوهای پروپان به آمریکای لاتین شود و این امکان وجود دارد که چین برای بشکه های پروپان خاورمیانه با ژاپن و کره جنوبی به  رقابت روی آورد. در چنین سناریویی، تقاضای تن مایل برای کشتی های حمل گاز طبیعی می تواند به شدت آسیب ببیند.
در نگاه نخست، اگر چه قطع اتصال به بزرگترین کشور مصرف کننده انرژی جهان یعنی چین، سیلی محکمی به گوش تولید کنندگان آمریکا خواهد بود و این هدف پکن نیز است، اما از سوی دیگر نیروگاه های هیدروژن زدایی پروپان چین که محرک رشد واردات این کشور خوانده می شوند، از چالش دیگری رنج خواهند برد چرا که مجبور به تامین نیاز خود از خاورمیانه هستند، جایی که قیمت عرضه در آن خیلی گران تر از آمریکا تمام می شود.
از یک دیدگاه کلان، صنایع پتروشیمی چین وانرژی آمریکا به قدری بزرگ هستند که بتوانند از آسیب در امان بمانند. اما در اینجا تیر تمایل به راه انداختن جنگ تجاری در بخش انرژی مستقیما به مالکان تانکر اصابت خواهد کرد.
اگر این جنگ تجاری به دیگر تجارت های انرژی بین چین-آمریکا سرایت کند، اثر آن بر پیکره مالکان تانکر فراتر از تصور خواهد بود.
در سال 2017 میلادی، چین 123 هزار بشکاه پروپان را در روز وارد کرد که نسبت به سال 2016، رشد 24.2 درصدی را به همراه داشت. چین همچنین 224 هزار بشکه نفت خام آمریکایی را در روز وارد کرد که نسبت به 22 هزار بشکه در روز در سال 2016 میلادی، افزایش داشت. افزون بر این، در سال 2017 میلادی واردات گاز مایع طبیعی LNG به 103 میلیارد و 400 میلیون cu ft رسید، در حالیکه این رقم در سال 2016 میلادی 17 میلیارد و 200 میلیون cu ft بوده است.
این گزارش در پایان  نوشت، گسترش سریع تجارت های انرژی آمریکا- چین  در سال های اخیر تقاضای تن مایل را افزایش داده است، بسیاری از سرمایه گذاران شرط بندی می کنند که این روند ادامه خواهد داشت. اما از این نکته نیز نباید غافل ماند که این مسیر به مسیری ناهموار و پر از دست و انداز تبدیل خواهد شد، اگر تجارت های مذکور قربانی مناقشه پکن و واشنگتن شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار