۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

در تجارت فله و نفت و گاز چین چه می‌گذرد؟

جنگ تجارت از زمان اعلام آمریکا مبنی بر ایجاد تعرفه‌های جدید علیه چین، وضعبت بازار را تا حد زیادی تغییر داده است.
کد خبر: ۸۰۲۷۹
به گزارش گروه بین  الملل مانا و به نقل از banchero costa، وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در فوریه سال جاری میلادی از نوسانات بسیاری را پشت سر گذاشت و  به موجب تعرفه های جدید اعمال شده از سوی آمریکا آینده ای مبهم در انتظار آن است. در این گزارش نگاهی به تجارت فلزات، زغال سنگ، غلات و دانه های روغنی و نفت و گاز در ماه فوریه سال جاری میلادی خواهیم داشت.
1.   فلزات
واردات سنگ آهن چین در فوریه سال جاری میلادی و به دنبال تعطیلی طولانی مدت سال نو در مقایسه با ژانویه افت 16 درصدی را تجربه کرد. افزون بر آن، اشتهای ذخایر فولاد این کشور به دنبال اعمال قوانین سختگیرانه دولت مبنی بر کاهش تولید با هدف حفظ محیط زیست در زمستانی که گذشت، کاهش یافت.
شهر اصلی تولید کننده فولاد چین موسوم به Tangshan نیز با هدف ارتقا کیفیت هوا به تازگی از اعمال محدودیت های جدیدی در تولید فولاد خبر داده است. پس از آنکه در مارس سال جاری میلادی تاریخ انقضای اجرای قوانین زیست محیطیِ مصوب دولت رسید، کمیسیون توسعه و اصلاحات Tanghshan بار دیگر با گسترش حوزه محدودیت ها میزان تولید ذخایر فولاد در این شهر را کاهش داد. محدودیت های جدید از تاریخ 16 مارس سال جاری میلادی آغاز شد و تا 14 نوامبر ادامه دارد.
در این میان، شهر تولیدی Handan چین نیز کاهش 25 درصدی در میزان تولید فولاد را تجربه کرد. ظرفیت سالانه تولید فولادِ این شهر به طور تقریبی 113 میلیون تن برآورد شد. علاوه بر آن، این شهر که در نزدیکی پکن واقع شده است از افت بازده 25 درصدی در صنعت زغال سنگ خبر داده است. این درحالی است که شرکت های سیمانی و برق باید میزان تولید خود را تا 20 درصد کاهش دهند. بخش های مربوط به شیشه و سرامیک نیز ملزم به کاهش تولید تا 15 درصد هستند.  

 واردات ماهانه سنگ آهن چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

 واردات سنگ آهن چین در فوریه 2018 میلادی به 84.3 میلیون تن رسید که خبر از افت 16 درصدی آن در مقایسه ماه به ماه و صعود 0.9 درصدی در مقایسه سال به سال می دهد. حجم کل واردات این محصول از سوی چین طی دو ماه نخست سال جاری میلادی با افزایش 5.2 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی به 184.6 میلیون تن رسید. اجبار چین به پاکسازی محیط میزان تقاضای مواد درجه یک این کشور را از کشورهای دیگر افزایش داد.

 نرخ واردات سنگ آهن چین- 36 ماه اخیر
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

نرخ واردات زغال سنگ چین به طور میانگین در فوریه سال جاری میلادی 76.5 دلار به ازای هر تن برآورد شد که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال با افت 0.3 و 12.3 درصدی همراه شد. نرخ سنگ آهن در فوریه 2017 میلادی به اوج خود رسید و از آن زمان تاکنون به موجب نگرانی های حاکم بر افت میزان درخواست در زمستان و افزایش ذخایر آن پایین ترین سطح خود را تجربه می کند. شرایط وخیم در حال حاضر به دنبال اعمال تعرفه های سنگین از سوی آمریکا بر واردات چین حاکم است و باعث شده تا نرخ این محصول به کمتر از 70 دلار به ازای هر تن برسد.

 ذخایر سنگ آهن چین در 33 بندر اصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

نگرانی ها در خصوص مازاد سنگ آهن روبه افزایش است چراکه سطح منابع چین رکورد جدید بیش از 60 میلیون تن را در نیمه دوم مارس سال جاری میلادی ثبت کرد. اما دید کلی بازار آن است که اکثریتِ رشد ذخایر سنگ آهن در چین به درجه پایینی از این محصول و تنها با دربرگیری 58 درصد از محتوای آهن یا کمتر اختصاص یافته است. این امر تاثیری ژرف بر معدن چیان داخلی کشور برای تولید سنگ آهن با درجه مذکور دارد.

 بازده ماهانه فولاد خام چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

بازده فولاد چین در فوریه 2018 میلادی حدود 64.9 میلیون تن برآورد شد که کاهش 9.7 درصدی و افزایش 6.1 درصدی را به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال نشان می دهد. بازده کلی فولاد طی دو ماه نخست سال جاری میلادی به 136.8 میلیون تن رسید که افزایش 6.3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد. علت افزایش بازده ذخایر فولاد چین در مجموع به تقاضا و نرخ بالای این محصول بازمی گردد.

 نرخ تولید فولاد چین- 36 ماه اخیر
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

نرخ فولاد چین در نیمه دوم سال 2017 میلادی به دنبال کاهش ظرفیت و با هدف ارتقا کیفیت هوا در زمستان، با افزایش همراه شد. در مقابل علی رغم سطوح بالای نرخ در اوایل سال جاری میلادی، تصمیم آمریکا مبنی بر تعریف تعرفه های سنگین صحنه را تغییر داد و برخلاف افزایش تقاضای فصلی در ماه های آتی نمی توان نظری قطعی در خصوص وضعیت فولاد چین داد.

 واردات و صادرات ماهانه تولید فولاد چین
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

میزان صادرات تولیدات فولادی چین در فوریه سال جاری میلادی به 4.8 میلیون تن رسید و رشد 4.2 درصدی در مقایسه ماه به ماه و افت 15.7 درصدی در مقایسه سال به سال را نشان داد. حجم کلی صادرات طی دو ماه نخست 2018 میلادی نیز با افت 27.9 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 9.5 میلیون تن رسید.
واردات تولیدات فولادی نیز در فوریه به یک میلیون تن رسید که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب با کاهش 13.8 و 5.8 درصدی همراه بود. اما میزان کلی واردات در دو ماه نخست رشد 1.6 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی تجربه کرد و به 2.2 میلیون تن رسید.

واردات ماهانه بوکسیت چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

چین در فوریه 2018 میلادی 6.1 میلیون تن بوکسیت وارد کرد که در مقایسه ماه به ماه خبر از افت 13.4 درصدی آن و در مقایسه سال به سال خبر از افزایش 43.1 درصدی آن می دهد. واردات بوکسیت چین در دو ماه آغازین سال جاری میلادی به 13.1 میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 48.3 درصد افزایش یافت. افزون بر آن، میزان مصرف آلومینیوم این کشور نیز رشد 9-10 درصدی را پشت سر گذاشت.

 واردات ماهانه سنگ نیکل چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

حجم واردات سنگ نیکل چین در فوریه 2018 میلادی به 1.5 میلیون تن رسید که در مقایسه ماه به ماه 26.4 درصد کاهش و در مقایسه سال به سال 41 درصد افزایش یافت. چین در دو ماه نخست 2018 میلادی 3.6 میلیون تن سنگ نیکل وارد کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با رشد 66.6 درصدی همراه بود. بیشترین میزان واردات نیز از اندونزی بود که شش برابر شده و به 1.9 میلیون تن رسید.
 
2.   زغال سنگ کک/ حرارتی
میزان واردات زغال سنگ چین از استرالیا در فوریه سال جاری میلادی در مقایسه با ژانویه و به موجب تعطیلات طولانیِ سال نو کاهش یافت و از 7.94 به 5.74 میلیون تن رسید. میزان واردات از نوامبر 2017 میلادی به پایین ترین سطح خود رسید. اما آمار اعلام شده در فوریه 2018 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با ثبت 5.16 میلیون تن خبر از افزایش 11.4 درصدی آن می دهد.
افزون بر آن، بازده زغال سنگ خام چین در بازه زمانی ژانویه-فوریه افزایش 5.7 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی تجربه کرد و به 520 میلیون تن رسید. میزان تقاضا طی دو ماه نخست سال جاری میلادی به دنبال بهبود عملکرد صنعت و تجارت های دریابرد افزایش یافت. این درحالی است که نیروگاههای تولیدی برق چین در ژانویه و نیمه نخست فوریه به موجب هوای سرد با افت شدید ذخایر روبه رو شدند. چین به منظور افزایش تقاضا تولیدکنندگان داخلی را به افزایش ظرفیت تولید و ارتقا همکاری با خطوط حمل و نقل ریلی کشور تشویق می کند.
از سوی دیگر، چین تصمیم دارد میزان ظرفیت فولاد و زغال سنگ غیرموثر را به ترتیب تا 30 و 150 میلیون تن در سال جاری میلادی کاهش دهد. ظرفیت زغال سنگ این کشور در سال های 2016 و 2017 میلادی به ترتیب 0.25 و 0.15 میلیارد تن کاهش یافت. علت این امر نیز مقابله چین با مازاد ظرفیت زغال سنگ و عوامل زیست محیطی مخرب است.

 واردات ماهانه زغال سنگ کک چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

چین در فوریه سال جاری میلادی 2.9 میلیون تن زغال سنگ کک را وارد کرد که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب افت 42.4 و 34.4 درصدی را تجربه کرد. حجم کلی واردات طی دو ماه نخست سال 2018 میلادی با افت 25.3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی به هشت میلیون تن رسید.

 نرخ زغال سنگ کک استرالیا- 12 ماه اخیر
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

نرخ زغال سنگ کک استرالیا در نیمه نخست آوریل 2017 میلادی به دنبال تامین برق خطوط  ریلی که لغزش زمین و سیل خساراتی را به آن وارد کرده بود، افزایش یافت. البته در حال حاضر نرخ ها روندی ثابت دارد که نگرانی های موجود از جانب چین می تواند سیر نزولی به آن دهد.

 واردات ماهانه زغال قهوه ای و بخار چین- ماهانه
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

میزان واردات زغال سنگ قهوه ای و بخار چین در فوریه 2018 میلادی به 18 میلیون تن رسید که کاهش 20.9 و افزایش 35.9 درصدی را به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال نشان می دهد. مجموع حجم واردات زغال سنگ های مذکور طی دو ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 27.6 درصد افزایش یافت و به 40.7 میلیون تن رسید.

 قیمت فوب (FOB) زغال حرارتی نیوکاسل- 36 ماه اخیر
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

قیمت بین المللی زغال حرارتی در ژانویه 2016 میلادی و پس از کاهش 40 درصدی از دسامبر 2013 میلادی بار دیگر کاهش یافت. اما، قیمت ها در بازه زمانی ژانویه-نوامبر 2016 افزایش 88.1 درصدی را به دنبال افزایش تقاضای واردات زغال سنگ چین تجربه کرد. پس از اصلاح قیمت ها در حال حاضر نرخ جدید به بالای 100 دلار به ازای هر  تن رسید.

تولید ماهانه برق حرارتی چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

میزان تولید الکتریسته حرارتی در چین طی دو ماه نخست سال جاری میلادی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12.2 درصد رشد داشت و به یک هزار و 45 TWH رسید. بازده الکتریسته حرارتی پس از اوج درخواست در تابستان و در بازه زمانی جولای-آگوست و پیش از افزایش دوباره در زمستان کاهش یافت.
 
3.   غلات و دانه های روغنی
شورای صادرات سویا در آمریکا اعلام کرد: امکان اعمال محدودیت هایی مبنی بر واردات سویای آمریکا از سوی چین و در پاسخ به جنگ تجارت اخیر در حوزه فولاد وجود دارد.  
در همین راستا چین در نخستین روز ماه آوریل سال جاری میلادی از اعمال 15 درصد تعرفه بیشتر بر واردات اتانول آمریکا در واکنش به تصمیم اخیر کشور مبنی بر تحریم غیرمستقیم واردات آلومینیوم و فولاد چین خبر داد.
آمار منتشرشده از گمرک چین نشان داد میزان شکری که این کشور در فوریه 2018 میلادی وارد کرد به 20 هزار تن می رسد. واردات مواد شیرین کننده در مقایسه با ماه قبل به میزان 30 هزار تن با کاهش همراه شد. افزون بر آن سال نوی چینی ها میزان تقاضا را کاهش داد. واردات ذرت در فوریه به 100 هزار تن افت کرد. این میزان در ماه قبل 390 هزار تن گزارش شده بود. و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با 29.9 درصد افت به 142 هزار و 556 تن رسید.

 واردات ماهانه سویا چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

چین در فوریه 2018 میلادی 5.4 میلیون تن سویا وارد کرد که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب افت 36 و 2.1 درصدی را نشان می دهد. میزان کلی واردات طی دو ماه نخست سال جاری میلادی به 13.9 میلیون تن رسید و افزایش 5.4 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان داد.

 قیمت سویا آمریکا- 36 ماه اخیر
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

قیمت سویا در نیمه دوم سال 2017 میلادی به موجب وجود تامین کنندهای بزرگ در آمریکا و برزیل تحت فشار قرار گرفت. اما، قیمت ها از آن زمان به بعد و پس از خشکسالی و کاهش تولید محصلات زراعی در آرژانتین افزایش یافت. در فوریه 2018 میلادی، نرخ ها افزایش 3.2 درصدی را در مقایسه ماه به ماه تجربه کرد و نرخ سال به سال با افت 2.1 درصدی به رقم 418 دلار به ازای هر تن رسید.
 
 واردات ماهانه ذرت چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

واردات ذرت چین در فوریه 2018 میلادی به 0.1 میلیون تن رسید و کاهش 73.9 و 28.1 درصدی را به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال از خود برجای گذاشت. در دو ماه نخست سال جاری میلادی، چین واردات 0.5 میلیون تن ذرت را ثبت کرد که خبر از افزایش 64.1 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می دهد.

 قیمت ذرت آمریکا- 36 ماه اخیر
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

قیمت ذرت در بازه زمانی جولای 2014 تا جولای 2016 میلادی در رقم 160/180 دلار به ازای هر تن ثابت باقی ماند. اما وجود منابع فراوان آمریکا باعث شد میزان نرخ آن در نیمه دوم سال 2017 میلادی به زیر 150 دلار برسد. در فوریه 2018 میلادی، نرخ ذرت با افزایش همراه شد و به ازای هر تن به 160 دلار رسید.

 واردات ماهانه غلات چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

میزان واردات غلات چین در فوریه سال جاری میلادی به 1.2 میلیون تن رسید که افزایش 17.2 درصدی و کاهش 25.7 درصدی را به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال نشان می دهد.حجم کل واردات در دو ماه ابتدایی سال 2018 میلادی به 2.2 میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر از کاهش 23.1 درصدی آن می دهد.

 واردات ماهانه شکر چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

واردات شکر چین در فوریه 2018 میلادی به 0.2 میلیون تن رسید که خبر از کاهش 25.6 و 87.4 درصدی آن در مقایسه ماه به ماه و سال به سال می دهد. حجم کل واردات شکر چین طی دو ماه نخست سال جاری میلادی به 0.5 میلیون تن رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت 90.9 درصدی را تجربه کرد.
 
4.   نفت و گاز
چین نخستین گام به سمت واردات نفت خام بر حسب یوان را به جای دلار برداشت تا پکن بتواند پول رایج خود را در عرصه بین الملل وارد کند.
میزان واردات نفت خام چین در فوریه و در مقایسه با ژانویه سال جاری میلادی به شدت افت کرد چرا که میزان مالیات پرداختی پالایشگاه به یکباره افزایش یافت. افزون بر آن، میزان واردات LNG این کشور نیز از بالاترین رکورد ثبت شده در ماه ژانویه افت کرد. گرم شدن هوا میزان تقاضای LNG را کاهش خواهد داد. اما تقاضا از سوی مشتریان صنعتی روبه افزایش است.
 
 واردات ماهانه نفت خام چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی
 
میزان واردات نفت خام چین در فوریه 2018 میلادی به 32.3 میلیون تن رسید که در مقایسه ماه به ماه 20.6 درصد کاهش و رد مقایسه سال به سال 1.5 درصد افزایش یافت.حجم کلی واردات در دو ماه نخست سال جاری میلادی به 72.9 میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی 10.8 درصد رشد داشت.

 قیمت میانگین نفت برنت و WTI- 24 ماه اخیر
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

پس از افت قیمت به پایین ترین میزان در اوایل سال 2016 میلادی و ثبت 30 دلار به ازای هر بشکه، نرخ نفت برنت و WTI به دنبال کاهش بازده نفت از سوی اوپک با افزایش همراه شد. در فوریه 2018 میلادی، نرخ میانگین نفت برنت و WTI به ترتیب به 63.5 و 65.4 دلار به ازای هر بشکه رسید که افزایش 16.8 و 17.9 درصدی را در مقایسه ماه به ماه و سال به سال نشان می دهد.

 تولید ماهانه نفت خام چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

تولید نفت خام چین طی دو ماه نخست سال جاری میلادی به 30.4 میلیون تن رسید و در مقایسه سال به سال 3.4 درصد افت داشت. بازده نفت خام نیز در میدان های نفتی با کاهش همراه شد.

 واردات و صادرات تولیدات نفتی چین- ماهانه
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

واردات تولیدات نفتی چین در فوریه 2018میلادی به 2.6 میلیون تن رسید و در مقایسه ماه به ماه 9.2 درصد کاهش و در مقایسه سال به سال 9.5 درصد افزایش یافت. طی دو ماه نخست سال جاری میلادی، حجم کلی واردات تولیدات نفتی چین به 5.5 میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 10.1 درصدی را نشان می دهد.

 قیمت میانگین نفتا و گازوئیل- 24 ماه اخیر
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

در مارس 2018 میلادی، قیمت گازوئیل 0.5 درصد و 25.9 درصد در مقایسه ماه به ماه و سال به سال افزایش یافت. قیمت نفتا نیز در مقایسه ماه به ماه و سال به سال رشد 0.3 و 19.8 درصدی را از خود برجای گذاشت. تقاضای قدرتمند آسیا و افزایش قیمت نفت خام موجب افزایش قیمت نفتا و گازوئیل شد.

 واردات ماهانه LNG چین- فصلی
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

واردات LNG چین در فوریه 2018 میلادی به چهار میلیون تن رسید و 23 درصد در مقایسه ماه به ماه کاهش و 68.3 درصد در مقایسه سال به سال افزایش یافت. طی دو ماه نخست سال جاری میلادی، حجم کلی واردات به 9.2 میلیون تن رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی 58 درصد افزایش یافت.  

قیمت میانگین گاز طبیعی- 24 ماه اخیر
نگاهی بر وضعیت تجارت فله و نفت و گاز چین در مارس 2018// طولانی

 در مارس 2018 میلادی، نرخ میانگین گاز طبیعی به 2.7 دلار رسید که افزایش 0.1 درصدی و کاهش 11.4 درصدی را در مقایسه ماه به ماه و سال به سال نشان می دهد.
 
برچسب ها: نفت و گاز چین
ارسال نظرات
آخرین اخبار