۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

بخش های درآمدزای کشتیرانی مشخص شد

بخش های درآمدزای کشتیرانی مشخص شد
آلفالاینر از پیشتازی نرخ حمل و نقل، توان عملیاتی و نرخ سوخت بانکر به عنوان پردرآمدترین بخش‌های کشتیرانی در سال ۲۰۱۷ میلادی خبر داد.
کد خبر: ۸۰۲۷۸
به گزارش گروه بین الملل مانا، بخش‌های درآمدزای کشتیرانی زیر ذره بین آلفالاینر قرار گرفت و بررسی عملکرد خطوط کشتیرانی برتر نشان داد، نرخ حمل و نقل، توان عملیاتی کانتینری و نرخ سوخت بانکر در سال گذشته میلادی توانستند، بیشترین درآمد را برای صنعت کشتیرانی به همراه داشته باشند.
 
۱. نرخ حمل و نقل
بخش های درآمدزای کشتیرانی مشخص شد
 میانگین نرخ‌های حمل و نقل با تکیه بر درآمد اعلام شده از سوی خطوط کشتیرانی در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش ۷.۴ درصدی را تجربه کرد. این درحالی است که افزایش نرخ‌ها در مقایسه با شاخص‌های کلیدیِ منتشرشده در سطح پایین تری قرار دارد. مبنای CCFI (شاخص حمل و نقل کانتینری چین) نشان می‌دهد نرخ حمل و نقل صادرات از چین در سال گذشته میلادی ۱۵.۱ درصد افزایش داشته و شاخص SCFI (شاخص حمل و نقل کانتینری شانگهای) که مبنای نرخ فوری حمل و نقل است ۲۷ درصد رشد را ثبت کرده است. رقم‌های اعلام شده در شاخص CICFI (شاخص حمل و نقل کانتینری واردات چین) دو شاخص دیگر را تحت الشعاع قرار داد و افزایش ۳۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد.
بخش های درآمدزای کشتیرانی مشخص شد
جنبش آنی و مثبت نرخ‌ها در نیمه نخست سال گذشته میلادی عملکردی متفاوت داشت و با افت ۵.۴ درصدیِ نرخ میانگین خطوط کشتیرانی در نیمه دوم مقابل آن قرار گرفت. در همین زمان که برابر بود با سه ماه پایانی ۲۰۱۷ میلادی، میزان شاخص CCFI ۸.۲ درصد کاهش یافت. 
بی ثباتی و ضعف نرخ در سه ماه سوم سال جاری میلادی نیز ادامه داشت و شاخص CCGI در مقایسه با مدت مشابه با افت همراه شد. همچنین، شاخص SCFI در مقایسه با ۱۹ ماه گذشته به کمترین میزان خود در مارس ۲۰۱۸ میلادی رسید. شاخص CICFI نیز برخلاف افت‌هایی که از نیمه دوم سال گذشته میلادی داشت توانست در مقایسه با سه ماه نخست ۲۰۱۷ میلادی در سال جاری افزایش یابد.
 
شاخص‌های کلیدی نرخ حمل و نقل
 بخش های درآمدزای کشتیرانی مشخص شد
 
درآمد میانگین خطوط کشتیرانی در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی
بخش های درآمدزای کشتیرانی مشخص شد
 
۲. توان عملیاتی کانتینری
مجموع جابه جایی کانتینری با درنظرگرفتن عملکرد ۱۵ خط کشتیرانی برتر در سال ۲۰۱۷ میلادی رشد ۵.۳ درصدی را تجربه کرد و به ۱۱۰.۳ میلیون TEU رسید. این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی با لحاظ کردن ادغام‌ها و توقیف عملیات کشتیرانی هانجین به موجب ورشکستگی آن، ۱۰۴.۷ میلیون TEU برآورد شده بود. 
در میان تمام شرکت‌هایی که مورد یررسی قرار گرفتند، افزایش توان عملیاتی ثبت شده بود و شرکت کشتیرانی HMM هیوندایی با رشد ۳۰.۵ درصدی در رده نخست ایستاد و این امر مدیون اضافه شدن حجم جابه جایی از سوی شناور‌های کشتیرانی است. در این میان خط تازۀ راه اندازی شده کره جنوبی موسوم به SM Line توانست افزایش توان عملیاتی را تجربه کند. البته این درحالی است که دو شرکت مذکور رقم‌های بالایی را برای رشد خود پرداخت کردند چراکه هزینه‌های عملیاتیِ حاشیه‌ای برای هر دو در سطحی منفی قرار گرفته بود.
 
عملکرد مالی HMM و SM Line بر حسب سه ماه در سال ۲۰۱۷ میلادی
بخش های درآمدزای کشتیرانی مشخص شد 
 
توان عملیاتی کانتینری در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی
بخش های درآمدزای کشتیرانی مشخص شد

۳. نرخ سوخت بانکر
قیمت‌های میانگین سوخت بانکر در سال گذشته میلادی ۴۲ درصد افزایش یافت و به ۳۱۹ هزار دلار به ازای هر تن رسید. روند افزایش قیمت از سال گذشته تاکنون وجود داشته به گونه‌ای که در سه ماه پایانی ۲۰۱۷ میلادی و سه ماه نخست ۲۰۱۸ میلادی ارزش آن به ترتیب به ۳۵۵ و ۳۷۲ هزار دلار رسید.
روند صعودی نرخ سوخت بانکر بر درآمد‌های حاشیه‌ای خطوط کشتیرانی در سال جاری میلادی تاثیری منفی دارد، زیرا تاکنون نتوانسته‌اند بسیاری از هزینه‌ها را از طریق افزایش نرخ مدیریت کنند.

نرخ سوخت بانکر: ۳۸۰ cST دلار/ تن
بخش های درآمدزای کشتیرانی مشخص شد
ارسال نظرات
آخرین اخبار