۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

پنج عاملی که بازار فله خشک را شکل می دهد!

پنج عاملی که بازار فله خشک را شکل می دهد!
از آنجایی که بهبود توازن عرضه ـ تقاضا استمرار دارد، افزایش درآمد و تمایل مثبت در بازار فله خشک پیش بینی می شود.
کد خبر: ۸۰۲۷۲
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست نوشت: انتظار می رود روند افزایشی درآمد نرخ کرایه حمل فله برها در سال جاری میلادی استمرار داشته باشد، از سوی دیگر رشد ناوگان در پایین ترین سطح خود طی ده سال اخیر قرار گیرد. نکته قابل توجه اینکه ترس ها و نگرانی ها پیرامون جنگ بالقوه تجارت جهانی و اهرم زدایی چین نتوانست سطح اعتماد بازار را پایین آورد، از سوی دیگر در حال حاضر  توجه اکثر مالکان شناور به سمت قوانین سازمان جهانی دریانوردی IMO معطوف شده است.
این گزارش ادامه داد: در حالیکه بدون هیچ شک و شبهه ای فاندمنتال های عرضه ـ تقاضا در سراسر طیف فله خشک در حال بهبود هستند، عوامل خطر مانند جنگ های تجارت جهانی ممکن است بازار را با چالش هایی روبه رو سازد اما در مجموع می توان اذعان داشت که تمایل بازار برای سال جاری میلادی و سال آینده مثبت و رو به بهبود پیش بینی می شود. 

پیش بینی می شود، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز به 18 هزار و 511 دلار در روز در سال جاری میلادی برسد، در حالیکه در پایان سال گذشته میانگین درآمد این شناور 16 هزار و 500 دلار در روز ثبت شده است. از سوی دیگر انتظار می رود میانگین درآمد فله بر پاناماکس به 12 هزار و 378 دلار در روز در سال جاری میلادی برسد، این رقم در پایان سال گذشته 12 هزار و 300 دلار گزارش شده است.

افزون بر این، پیش بینی می شود بازار فله بر پاناماکس شاهد میانگین درآمد 11 هزار و 725 دلار در روز باشد، رقم مذکور در پایان سال 2017 میلادی ده هزار و 500 دلار در روز برآورد شده است. میانگین درآمد فله بر هندی سایز نیز انتظار می رود به 9 هزار و 364 دلار در روز برسد که نسبت به هشت هزار دلار در روز سال گذشته جهش قابل توجهی را به نمایش می گذارد.
 
در حالیکه تمایل مثبت تری بر بازار در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته حاکم است، تعداد زیادی از شرکت های فله خشک برای نخستین بار پس از سال ها خبر از بازگشت به مسیر سوددهی می دهند.

سیاست های محدود کننده تجارت
اخیرا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا وضع تعرفه گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم از چین را امضا کرد. این اقدام که تلاشی برای بهبود اقتصاد آمریکا عنوان می شود، کمی آشفتگی را در بازار فله خشک به همراه داشته است. این آشفتگی از نگرانی پیرامون اقدامات تلافی جویانه نه تنها از سوی چین بلکه از سوی کشورهای دیگر در اروپا و هم چنین آسیا نشات می گیرد.
"Ralph Leszczynski" رئیس گروه تحقیقی Banchero Costa شرکت کارگزاری پیشگام در ژنو ایتالیا گفت: در سال گذشته چین پنج میلیون تن ذرت خوشه ای را از آمریکا وارد کرد، اما در سال جاری میلادی رقم واردات مذکور بسیار کاهش خواهد یافت، چرا که بخشی اعظمی از نیاز به ذرت خوشه ای از ساحل شرقی آمریکای جنوبی و منطقه مدیترانه/ دریای سیاه تامین می شود.
وی همچنین افزود: این روند تاثیر ملموسی بر تن مایل را به همراه نخواهد داشت. 
ناگفته نماند، دولت دونالد ترامپ با امضای تفاهم نامه ای، از ۶۰ میلیارد دلار تعرفه جدید برای واردات چینی رونمایی کرد. تاثیر این اقدام بر کشتیرانی فله خشک در هاله ای از ابهام است. در آینده نزدیک لیست نهایی کالاهای مورد هدف  تعیین می شود. 

رشد تقاضا
شورای بین المللی دریانوردی (بیمکو) انتظار دارد تقاضای کشتیرانی فله خشک در سال جاری میلادی رشد سه درصدی را تجربه کند، رقمی که از رشد پیش بینی شده 1.4 درصد عرضه پیشی خواهد گرفت و بهبود بیشتر بازار را به ارمغان می آورد.
جدای از سنگ آهن و غلات، انتظار می رود فله های جزئی از هیدروکسید آلومینیم گرفته تا سیمان و فولاد اوراق شده در رشد تقاضا نیز سهیم باشند.
کلارکسونز پیش بینی کرد: تجارت فله های جزئی با رسیدن به یک میلیارد و 970 میلیون تن در سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته رشد 3.2 درصدی را نشان خواهد داد. تجارت سنگ آهن نیز با رسیدن به یک میلیارد و 500 میلیون تن رشد 3.1 درصد و غلات با رسیدن به 526 میلیون تن رشد 2.6 درصد را شاهد خواهد بود. تجارت ذغال سنگ نیز در سال جاری میلادی با رسیدن به یک میلیارد و 200 میلیون تن تنها رشد 1.5 درصدی را در مقایسه با سال گذشته به همراه خواهد داشت، رقمی که حکایت از پایین ترین رشد را دارد.
از میان فله های جزئی، تجارت هیدروکسید آلومینیم با رسیدن به 110 میلیون تن در سال جاری میلادی در مقایسه با 90 میلیون تن درسال گذشته شاهد روند افزایشی خواهد بود. افزایش اشتهای چین برای هیدروکسید آلومینیم که در ساخت آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد، دلیل رشد تجارت این محصول ذکر می شود.
بر اساس برآورد Banchero Costa، چین 68 میلیون و 800 هزار تن هیدروکسید آلومینیم را در سال 2017 میلادی وارد کرد، گینه و استرالیا به ترتیب سهم 40 و 37 درصدی را صادرات این محصول به چین برعهده گرفتند.

اهرم زدایی چین عاملی برای نگرانی است؟
به دنبال افزایش بدهی های چین با سرعت بالا، موسساتی چون استاندارد اند پور Standard & Poor و مودیز Moody's رتبه این کشور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا را در پایان سال گذشته کمی تنزل دادند، در حال حاضر، دوباره نگرانی هایی در مورد استمرار اشتهای چین برای مواد خام در حال پدیدار شدن است.
"ویل توس" تحلیل گر فله خشک در این باره گفت: تمرکز بر کاهش بدهی ممکن است منجر به افت مصرف داخلی( فولاد) شود و انتظار می رود که روند تکمیل تعداد زیادی از پروژه ها در سال آینده با روند نزولی همراه شود.
وی در ادامه به چندین مثال از پروژه های متوقف شده مترو در شمال چین در ماههای زمستان اشاره کرد که ممکن است دوباره از سر گرفته نشوند.
از طرف دیگر در شرایطی که مصرف ممکن است کاهش یابد، تولید فولاد چینی قوی باقی خواهد ماند و فرصت های  صادراتی بیشتر را فراهم می کند. این به معنی نیاز مستمر سنگ آهن از خارج است.
شرکت کشتیرانی و کارگزاری Thurlestone لندن معتقد است، به دنبال اهرم زدایی اقتصاد چین شاهد تصمیمات سرمایه گذاری محافظه کارانه بیشتری خواهد بود، چرا که اعتبار کمتری در دسترس است. به دنبال تاثیر مستقیم بر رشد زیرساختاری و فعالیت های صنعتی، چین مواد صنعتی کمتری را در کوتاه مدت مصرف خواهد کرد.
در حالیکه چین انتظار 6.5 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را برای سال جاری میلادی دارد، بانک جهانی پیش بینی 6.3 درصد را می کند. رقم پیش بینی شده خیلی پایین تر از میانگین6.9 درصد در هر سال از 2000 الی 2015 است.

گریزی بر بخش عرضه
بیمکو با افزایش رقم پیش بینی رشد بخش عرضه از یک درصد به 1.4 درصد، هشدار داد خیز مجدد در سفارش ها می تواند روند بهبود را خنثی کند.
شرکت کارگیل آمریکا رشد تنها 0.6 درصد را برای ناوگان فله بر کیپ سایز و هفت درصد را برای ناوگان حمل کننده های غول پیکر VLOC پیش بینی کرد.
Banchero Costa نیز برآورد کرد، رشد خالص ناوگان برای سال جاری میلادی یک درصد خواهد بود، رقمی که پایین ترین سطح را دستکم  طی دهه اخیر نشان می دهد.
 
گفتمان زیست محیطی در جریان
در حالیکه قوانین جدید زیست محیطی در ماههای آینده به اجرا در خواهند آمد، ذهن بازیگردانان این صنعت به مباحثی مانند گزینه انتخاب نصب اسکرابرها و یا انتخاب سوخت جایگزین دریایی مشغول است.
اگرچه بسیاری معتقدند گازوئیل با سولفور پایین به عنوان راه حل اصلی بانکرینگ پسا -2020 برای پاسخگویی به قوانین آیمو IMO پدیدار خواهد شد، سوالات زیادی پیرامون در دسترس بودن چنین سوختی مطرح می شود. برخی دیگر گزینه نصب اسکرابرها را به ویژه برای فله برهای بزرگتر در مسیرهای طولانی در نظر می گیرند. اما از این نکته نیز نباید غافل ماند که هر کشتی فضا و یا توان مالی برای افزودن این سیستم در عرشه خود را ندارد.
هزینه در حدود سه میلیون دلاری برای نصب اسکرابرها در زمانی که شرکت ها تازه شروع به کسب سود کرده اند، مسئله ای نیست که بتوان به آسانی از آن گذشت. به هر حال، لازم الاجرا شدن قوانین سوخت با سولفور پایین از سال 2020 به علاوه نصب سیستم کنترل آب توازن از سال آینده، به اوراق شناورها کمک خواهد کرد. این مسئله هم چنین ممکن است منجر به حرکت شناورها با سرعت پایین شود که در نهایت به نفع بازار تقاضای شناور و نرخ کرایه حمل خواهد بود.
برچسب ها: فله خشک فله بر
ارسال نظرات
آخرین اخبار