۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹

عوامل مهم ایجاد مسیرهای جایگزین در ترانزیت کانتینری را بشناسیم

عوامل مهم ایجاد مسیرهای جایگزین در ترانزیت کانتینری را بشناسیم
وجود مسیر‌های جایگزین برای تردد شناور‌های کانتینری به موجب تغییر الگو‌های آب و هوایی در آینده نزدیک یک اولویت است.
کد خبر: ۸۰۲۷۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، تغییر الگو‌های جوی در آینده بر کشتیرانی منطقه خلیج Bering و اقیانوس اطلس به طور بالقوه تاثیر می‌گذارد. بارش همچنین در آمریکای مرکزی که عملیات مداوم کانال پاناما در آن بستگی به قدرت هیدروالکتریکی منطقه دارد، می‌تواند تغییراتی را در مسیر‌های ترانزیتی شناور‌های کانتینری ایجاد کند.
بر اساس این گزارش، ترکیب دو عامل شرایط جوی مانند دوره‌های طولانی خشکسالی و جنبش‌های سیاسی در خاورمیانه و آمریکای مرکزی به خوبی اهمیت استراتژیک وجود راه‌های جایگزین تزانزیتی برای شناور‌های کانتینری با هدف اطمینان از رسیدن کالا در زمان تعیین شده به مقصد مورد نظر را آشکار می‌کند. بر همین اساس، راه‌های جایگزین شامل حمل و نقل ریلی و دریایی در قطب شمال مورد بررسی  است.

چرخه‌های آب و هوایی آمریکا
کالیفرنیا به تازگی سر از یک خشکسالی ۹ ساله بیرون آورده است به گونه‌ای که رسیدن سطح آب به پایین‌ترین میزان در Hoover Dam بی سابقه بود. پیش از آن، یک رویداد هوایی طولانی موسوم به El Nino تاثیری جدی بر مناطق ساحلی پاسفیک در آمریکای جنوبی و مرکزی گذاشت و در نهایت سقوط تمدن مایا را به همراه داشت. خشکسالی طولانی مدت مناطق آب پخشان سائو پائولو، برزیل، کیپ تاون و آمریکای جنوبی را تحت تاثیر جدی قرار داد به گونه‌ای که میزان آب آشامیدنی به پایین‌ترین سطح رسید. علل متفاوتی را می‌توان در ایجاد شرایط اینچنینی از جمله تغییر در الگو‌های چرخه هوایی جستجو کرد.
الگو‌های هوایی آینده نیز قادر است بر آمریکای مرکزی و منطقه آب پخشان که قلب عملیات پایدار کشتیرانی در کانال پاناما و تولید برق هیدروالکتریکی است، تاثیربگذارد. علی رغم آنکه امکان نصب پمپ‌های آبی با ظرفیت بالا در آبراه‌های دریایی وجود دارد، عدم وجود برق الکتریکی کافی و در دسترس اجرایی کردن این اقدام را با دشواری‌هایی همراه می‌سازد. به بیانی دیگر، خشکسالی‌های طولانی مدت و شدید می‌تواند عملیات حمل و نقل در کانال را مختل کند و هزینه تزانزیت شناور‌ها را به شدت افزایش دهد. از این رو وجود راه‌های جایگزین برای تردد شناور‌های کانتینری با هدف ادامه عملیات کانال پاناما اصلی اساسی به حساب می‌آید.

رویداد‌های خاورمیانه
جنگ شش روزه خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ میلادی توقف موقت کانال سوئز را به همراه داشت که متعاقبا منجر به ترافیک دریایی بین شرق و اروپا شد. در آن زمان، شناور‌های آمریکایی بار را از مسیر کیپ تاون به آفریقای جنوبی ارسال می‌کردند. دو کانال باریک دریایی بین اقیانوس هند و دریای مدیترانه وجود دارد. کانال سوئز و تنگه باب المندب در مرز یمن، جیبوتی و Eritrea واقع شده است. در نزدیکی این منطقه که مرکز حملات دزدان دریایی است، فعالیت‌های آتشفشانی جریان دارد. افزون بر آن، رویداد‌های سیاسی و متزلزل کننده نیز عملیات شناور‌ها را در این منطقه به تعویق می‌اندازد. 
جنبش‌های سیاسی در شمال و جنوب دریای سرخ نیز قادر به ایجاد تاخیر در عملیات شناور‌های تزانزیتی بین دریای مدیترانه و خلیج عدن است. بسته به محل بنادر آسیایی و شرایط جوی نیمکره شمالی، برخی شناور‌ها می‌توانند از طریق مسیر کیپ تاون یا ساحل آمریکای شرقی به اروپا راه یابند. البته چنین تاخیری می‌تواند اولویت جابه جایی بار از طریق ریل را تثبیت کند چراکه ایجاد اتصال و برقراری ارتباط بین اروپای غربی و بندر واقع در اقیانوس هند یا خلیج فارس امری سهل‌تر است.
علی رغم آنکه خطوط ریلی جدید و توسعه یافته عربستان سعودی قادر به برقراری ارتباط با بنادر واقع در خلیح فارس هستند، عدم وجود خط ریلی در جنوب منطقه برای اتصال خلیج به بنادر دریای مدیترانه نقصان به شمار می‌آید. اما به نظر می رسد عوامل سیاسیِ منطقه‌ای تا سال‌ها تغییری در نقاط اتصال و توسعه حمل و نقل منطقه ایجاد نکند.

مسیر‌های جایگزینِ هند
بهره مندی از راه ارتباط ریلی بین جنوب شرقی ایران و تهران برای ایجاد اتصال به استانبول در حالی مطرح شده که سیاست‌های بین المللی می‌تواند بر توسعه و عملیات آتی آن تاثیرگذار باشد. فورواردر‌های بار مستقر در چین چندین مسیر ریلیِ جایگزین را برای حمل کانتینر از/به اروپا درنظر گرفته‌اند. تزانزیت کانتینر از هند با استفاده از قطار و از طریق ایران به مقصد اروپا نه تنها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد بلکه قیمت‌های رقابتی در بازار را نیز ایجاد می‌کند.
در صورتی که عملیات در کانال پاناما متوقف نشده و به صورت تمام وقت انجام شود، شناور‌های کانتینربر از هند به مقصد آمریکا می‌توانند از مسیر کیپ تاون یا کانال پاناما و حتی اقیانوس آرام به سمت آمریکای شمالی تردد کنند. 

مسیر‌های جایگزینِ چین
چین نه تنها از قطار‌های بیشماری برای جابه جایی کانتینر‌ها از/به اروپا بهره خواهد برد بلکه این کشور شناور‌های کانتینری با ظرفیت سه هزار TEU را نیز از طرف روسیه و در بخش قطب شمال به کار خواهد گرفت. در این میان، عوامل متعددی برای مسدود کردن کانال‌های آبی قطب شمال در کانادا برای شناور‌های بزرگ و غول پیکر وجود دارد.

نتیجه گیری
برخلاف آنکه بی ثباتی سیاسی علت تعویق تردد شناور‌ها و ترافیک آن‌ها بین دریای مدیترانه و خلیج عدن است، شرایط آب و هوایی در آمریکای مرکزی علت محدود شدن شناور‌ها برای انجام عملیات ترانزیتی از طریق کانال پاناما اعلام شده است. ادغام خطوط ریلی و راه‌های دریایی قطب شمال در آینده می‌تواند به صنعت فورواردری بار برای ارسال و رسیدن کانتینر‌ها به مقاصد مورد نظر کمک شایانی کند.
برچسب ها: شناور کشتیرانی
ارسال نظرات
آخرین اخبار