۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

افزایش سرمایه گذاری چین در طرح یک کمربند یک جاده

افزایش سرمایه گذاری چین در طرح یک کمربند یک جاده
سرمایه گذاری چین در بین کشور‌های عضو طرح یک کمربند یک جاده تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.
کد خبر: ۸۰۲۷۰
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از Standard Chartered، چین قصد دارد، میزان سرمایه گذاری خود در طرح توسعه یک کمربند یک جاده به دو برابر آنچه در حال حاضر وجود دارد یعنی ۳۰۰ میلیارد دلار برساند.
بر اساس این گزارش، طرح مذکور سرمایه گذاری مستقیم کشور‌های خارجی را در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی افزایش داده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین در کشور‌های عضو یک کمربند یک جاده در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۲۹.۶ میلیارد دلار رسید که افزایش ۱۲ درصدی را در مقایسه سال به سال نشان می‌دهد. 
این گزارش ضمن اشاره به شبکه ریلی در منطقه ادامه داد: پروژه‌های بندری و خط‌وط لوله در حال پیاده سازی است. به عنوان مثال، خط ریلی چین ـ اروپا عملیات خود را با چهار هزار دستگاه قطار و پوشش ۲۷ شهر و ۲۱ استان در چین و ۱۱ شهر در اروپا از ماه ژوئن سال گذشته میلادی آغاز کرده است.
بر همین اساس برآورد می‌شود، میزان کل سرمایه گذاری چین طی دو سال اخیر در ترمینال‌ها و بنادر دست کم به ۲۰ میلیارد دلار رسیده باشد. سال ۲۰۱۷ میلادی، توان عملیاتی بنادر نینگبو- Zhoushan به یک میلیارد تن رسید. بنادر نینگبو- Zhoushan در جنوب کمربندی اقتصادی رودخانه یانگتز واقع شده است و عمیق‌ترین لنگرگاه‌ها را دارد. مسیر‌های دریایی به دنبال توسعه طرح یک کمربند یک جاده به ۸۶ مورد افزایش یافته است. افزون بر آن، بنادر مذکور خدمات حمل و نقل ریلی ـ دریایی را با بهره گیری از ۱۱ قطار به ۳۶ شهر در ۱۴ استان چین و کشور‌های واقع در آسیای مرکزی و شمالی و اروپای غربی ارائه می‌دهند. در همین راستا، پیش بینی می‌شود توان عملیاتی و حجم جابه جایی کانتینری در حمل و نقل ریلی ـ دریایی از ۴۰۰ هزار دستگاه کانتینر فراتر رود و شاهد رشد ۶۰ درصدی در مقایسه سال به سال باشد.
بندر Xiamen واقع در شرق استان فوجیان چین به یک هاب اصلی تبدیل خواهد شد. در حال حاضر این بندر، خدمات بار ریلی به اروپا را با استفاده از پنج قطار مدیریت می‌کند. محصولات الکتریکی، پوشاک، غذا، قطعات خودرو و مصالح ساخت و ساز نیز از طریق دریا و شهر‌های Guangdong، Zhejiang، تایوان و آسیای جنوب شرقی به بندر Xiamen ارسال می‌شوند. در سال گذشته میلادی، توان عملیاتی این بندر به ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار TEU رسید و در جایگاه ۱۴ بنادر برتر جهان قرار گرفت.
چین رابط تجاری قدرتمندی برای کشور‌های عضو یک کمربند یک جاده به شمار می‌آید و سرمایه گذاری گسترده و پروژه‌های عظیم ساختی آن ارتباط شبکه‌ای کشور‌ها را ارتقاء داده است.
شایان ذکر است، بسیاری از شرکت‌های کارآفرینی کوچک و بزرگ و بنگاه‌های تجاری کوچک و به نام اعم از دولتی و خصوصی در این طرح مشارکت داشته و سرمایه گذاری‌های قابل توجهی داشته‌اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار