۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

موج جدید ابهام در صنعت کشتیرانی جهان

موج جدید ابهام در صنعت کشتیرانی جهان
بازار کشتیرانی در روزهای گذشته تناقضاتی را در بخش نرخ حمل و نقل، سفارش شناورهای جدید و اوراق تجربه کرد.
کد خبر: ۸۰۲۲۶
به گزارش گروه بین الملل مانا و بر اساس گزارش هفتگی Allied، بازار فله و تانکر در روزهای گذشته نوسانات بسیاری را به دلیل تناژ بالا شاهد بودند و عدم دریافت سفارش جدید و ابهام در بخش اوراق تعجب تحلیلگران را به همراه داشت.

بازار فله
شناورهای کیپ سایزهمزمان با کاهش نرخ کرایه حمل  شاهد نوسان بالایی  بود. بیشترین میزان افت در بخش آتلانتیک گزارش شد که اختلال در عملیات برزیل و برهم خوردن وزنه تعادل در این کشور موجبات آن را فراهم آورد. افزون بر آن، وضعیت مشابهی در پاسفیک جریان داشت چراکه کاهش قابل توجه سود در استرالیای غربی و شرایط آب و هوایی تاثیر خود را بر نرخ حمل و نقل گذاشته بود.
نرخ حمل و نقل شناورهای پاناماکس نیز دو تجربه متفاوت در  روزهای گذشته داشت و همزمان با ثبت نرخ مثبت در آتلانتیک به دنبال افزایش تناژ شناورها افت کرد.
اما شناورهای سوپراماکس در مجموع طی روزهای گذشته روندی مثبت را در پیش گرفت اما به نظر می رسد این روند تا حدودی تحت تاثیر تغییرات حاکم بر منطقه پاسفیک باشد. در مقابل، آتلانتیک شاهد روند نزولی نرخ ها بود.
از سوی دیگر بهبود وضعیت در نرخ حمل و نقل شناورهای هندی سایز قابل لمس است به گونه ای که مسیرهای اصلی در مقایسه با هفته های گذشته توانست رشد قابل قبولی را تجربه کنند. از این رو پیش بینی می شود این بخش طی روزهای آتی شاهد جنبش مثبت در بازار باشد.

بازار تانکر
سرانجام خبرهای مثبت در بازار شناورهای حمل نفت خام به گوش رسید. وجود درخواستهای جدید از سوی مالکان اعتماد آنان را به دنبال داشت و نرخ حمل و نقل را در مسیرهای دریایی شرق و غرب بهبود بخشیده است. در همین راستا، وضعیت نسبتا خوبی در آفریقای غربی حاکم است. اما شناورهای سوئز ماکسی که در این منطقه تردد می کنند، شرایط مثبتی ندارند. افراماکس ها نیز وضعیت مشابهی را در دریای شمال/ بالتیک تجربه کردند. این درحالی است که میزان فعالیت شناورها تاحدودی در دریای کارائیب رونق گرفت.
تانکرهای حمل مواد نفتی در خاور دور شاهد افت در میزان نرخ کرایه بودند اما در همین زمان نرخ حمل ونقل در دریای آتلانتیک شمالی توانست برای هر دو سفرهای رفتی و برگشتی سودآور باشد.

سفارش ساخت
علی رغم تمایل گسترده ای که میان مالکان و شرکت های بزرگ کشتیرانی برای ثبت سفارش ساخت شناورهای جدید وجود دارد، بازار سفارش شناورها در روزهایی که گذشت چندان جالب نبود. تمرکز بازار سفارش بر تانکر است اما تحلیلگران مصداق متناقض آن را در بخش فروش شناورهای دست دوم و اوراق شاهد هستند. نکته جالب توجه آنکه در مجموع علی رغم شیب کند، میزان سفارش ساخت با سرعتی پایدار در صنعت کشتیرانی روبه افزایش است. افزون بر آن، بازار فله خشک با وجود تجربه بهبود در نرخ کرایه و حمل بار پایین ترین میزان سفارش را به خود اختصاص داده است.

فروش شناورهای دست دوم
در بخش شناورهای فله خشک میزان پایین فعالیت شناورها در مقایسه با 12 ماه گذشته در هفته پیشین مشهود بود و پیش بینی می شود که ادامه دار باشد چرا که توافق بین خریداران و فروشندگان با درنظرگرفتن نرخ مثبت حمل و نقل بار کاری بس دشوار است. در بخش تانکر و شناورهای حمل محصولات نفتی و نفت خام وضعیت مبهمی حاکم است چراکه جهت مشخصی برای خرید یا فروش بین تجار در بازار وجود ندارد.

فروش با هدف اوراق
فعالیت بازار در بخش اوراق شناورها روالی پایدار را دنبال می کند و تنها تعداد محدودی معامله برای روانه سازی شناورها به یاردهای اوراق در  روزهای گذشته، گزارش شده است. در بخش تانکر، میزان پایین درآمد موجب شد تا تعداد بیشتری از این دست شناورها مسیر خود را به سوی یاردها بیابند. این درحالی است که یارد اوراق پاکستان در حال حاضر و به دنبال وقوع انفجار تانکر بسته شده است. این امر رقابت بین فروشندگان را همزمان با وجود خریداران دست به نقد افزایش می دهد. در روزهای گذشته تنها دو فروند شناور با هدف اوراق فروخته و روانه یارد شد.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار