۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲

بازار تانکر در انتظار طوفان

بازار تانکر در انتظار طوفان
بازار نفت خام هفته ای آرام را از سرگذارند و باید منتظر اتفاقات مثبت در روزهای آتی بود.
کد خبر: ۸۰۲۲۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، بازار شناورهای VLCC با نوسان نسبی همراه بود و آرامترین بازار به شناورهای افراماکس تعلق داشت.
شناورهای VLCC
بازار نفتکش های غول پیکر VLCC در منطقه MEG طی هفته جاری پایدار بود چرا که سطح فعالیت و تناژ بالا مالکان را وادار به انجام حرکت های مثبت و روبه جلو کرد. هفته در حالی آغاز شد که افزایش چهار تا پنج واحدی سطح تجارت در مقایسه با هفته پیشین خبر خوشی بود و انگیزه مالکان را برانگیخت. نرخ حمل و نقل در منطقه MEG/ چین به بالاترین میزان یعنی 43.5 ws رسید. با نزدیک شدن به پایان هفته از میزان فعالیت شناورهای VLCC کاسته شد و نرخ ها بار دیگر به حالت ثابت و پایدار اولیه بازگشت. آنچه در انتظار هفته پیش روی است، بستگی به فعالیت چارترها دارد. مالکان پس از تجربه افت کوتاه مدت به آینده خوش بین هستند. میزان نرخ همچنین در آفریقای غربی با افزایش همراه بود. در هفته ای که گذشت هر روز دو شاخص در منطقه MEG اعلام شد که روندی صعودی داشت.
شناورهای سوئزماکس
بازار شناورهای سوئزماکس به دنبال اعمال فشار نرخ حمل و نقل در جهان هفته ای نسبتا آرام را از پیش گذراند. مالکان در بازار شرق تصمیم گرفتند توازن را به گونه ای دیگر ایجاد کنند و سفرهای خود را بر آفریقای غربی متمرکز کردند تا نرخ حمل و نقل به پایین ترین میزان خود یعنی 55ws برسد. از سوی دیگر، مدیترانه و دریای سیاه شاهد فعالیت بیشتر شناورها بودند. اوضاع در آفریقای غربی نیز ملایم گزارش شد و تنها یک روند نزولی مختصر با هدف ایجاد پایداری حاکم شد. بازار شرق به دلیل وجود شناورهایی که در مسیر آفریقای غربی قرار دارند تحت فشار است و وجود شناورهای ایرانی در این مسیر می تواند موقعیت بهتری برای منطقه ایجاد کند. بر همین اساس تحلیلگران هفته شلوغی را برای تانکرهای VLCC و سوئز ماکس پیش بینی می کنند.
افراماکس ها
هفته گذشته در بازار شناورهای افراماکس مستقر در مدیترانه به دنبال حجم گسترده ای از صادرات لیبی وضعیت خوبی حاکم بود. اما این امر انگیزه ای برای مالکان به حساب نیامد و نرخ های حمل و نقل بالا نرفت و بین 85-90 ws متغیر بود. در دریای بالتیک و شمال هفته ای کاملا آرام گذشت. شاخص نرخ حمل و نقل در دریای شمال به 92.5 ws رسید و میزان سود روزانه مالکان بسته به نوع سفرهای دریایی و زمان انتظار حدودا بین یک هزار تا دو هزار دلار برآورد شد. بازار دریای بالتیک نیز شاخص 80 ws را تجربه کرد.
مروری بر اخبار تانکر در هفته گذشته
·    قیمت نفت همزمان با اعلام عربستان سعودی به دنبال تداوم محدودیت تولید تا سال 2019 میلادی افزایش یافت. قیمت نفت روز جمعه افزایش یک درصدی را به موجب تداوم برنامه های صعودی برای کاهش تولید نفت اوپک و روسیه که در سال 2017 میلادی آغاز شده بود، تجربه کرد. این افزایش قیمت موجبات رقابت بین بازارهای بورس جهان را فراهم کرد و نگرانی های را بین روابط چین و آمریکا به همراه داشت.
·   شرکت چینی CEFC سهام شرکت غول پیکر نفتی روسیه موسوم به Rosneft را به ارزش 9 میلیارد و 100 میلیون دلار خریداری کرد.
·   ظرفیت ناوگان یونان همزمان با افزایش سهم این کشور در بخش تانکر، افزایش چهار درصدی را تجربه کرد. مالکان یونانی برای هشتمین سال متوالی  شاهد افزایش ظرفیت ناوگان شناورهای این کشور بودند. این کشور که مالکیت بیشترین شناورهای تجاری در دنیا را دارد با افزایش چهار درصدی ظرفیت شناورها توانست ظرفیت ناوگان را طی 12 ماه اخیر به 13 میلیون و 200 هزار DWT برساند.
·    شرکت نفت و گاز BP شناورهای آماده سوئزماکس و مطابق با استاندارد IMO سال 2020 میلادی را به مزایده گذاشت. این شناورها قادر به مصرف سوخت کم سولفور و مطابق آنچه هستند که سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرده است. این شناورها قرار است تا سال 2019 میلادی تحویل شوند و مدت قرارداد آنها سه تا پنج سال است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار