۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

چشم انداز بوکسیت چین در سال 2018

چشم انداز بوکسیت چین در سال 2018
وضعیت مساعد همزمان تولید، مصرف و واردات بوکسیت به چین از سوی کشورهای اروپایی می تواند آینده روشن اقتصاد این کشور را ترغیب کند.
کد خبر: ۸۰۲۲۳
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از banchero costa، بازده الومین چین در سال 2017 میلادی و در مقایسه سال به سال رشد 16.2 درصدی را به دنبال ایجاد ظرفیت های جدید تجربه کرد. میزان تولید آلومینیوم اولیه با رشد 1.9 درصدی به 32.3 میلیون تن رسید. این درحالی است که علی رغم چشم انداز مثبت بازار و تقاضا برای آلومینیوم چین در سال جاری میلادی می توان انتظار کاهش آن را نیز به موجب فصل سرما و اقدامات زیست محیطی  این کشور داشت. در تحلیل ذیل به بررسی وضعیت مصرف، تولید و تجارت این فرآورده می پردازیم و وضعیت آن را برای باقیمانده سال جاری میلادی پیش بینی می کنیم:
بوکسیت
بوکسیت از نزدیکی سطح زمین استخراج، به الومين و سپس به آلومینیوم تصفیه می شود. یک تن آلومینیوم بسته به نوع سنگ به چهار الی شش تن بوکسیت نیاز دارد. بنابراین تقاضای آلومینیوم به تقاضای الومین و نیز بوکسیت وابسته است.

مصرف جهانی بوکسیت
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی
از سوی دیگر بیش از 90 درصد بوکسیت تولیدی جهان به الومین تصفیه می شود و الباقی آن برای تولیدات غیرفلزی مانند سیمان، مواد پتروشیمی و تراشنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
بازده الومین چین در سال جاری میلادی می تواند به دنبال کاهش بازده این محصول در زمستان کاهش یابد.

تولیدکنندگان جهانی الومین- 2017
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی
چین بزرگترین کشور تولیدکننده الومین است که حدود 56 درصد از تولید جهان در سال گذشته میلادی را به خود اختصاص داده است. استرالیا و برزیل به ترتیب 16 و 8 درصد در این میان سهم داشتند.

 
تولید الومین چین
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

این گزارش حاکی است، تولید الومین در چین طی دهه اخیر سه برابر شده چرا که این کشور به طور قابل توجهی ظرفیت پالایش الومین را افزایش داده تا ارزش افزوده را در زنجیره تامین اضافه کند. افزون بر آن، برخی از ظرفیت های جدید به منظور پردازش بوکسیت وارداتی و نه تامین داخلی به موجب تفاوت در کیفیت سنگ معدن به وجود آمده اند.
علی رغم کاهش بازده در ماه نوامبر 2017 میلادی تا مارس سال جاری، بازده الومین چین در سال گذشته رشد 16.2 درصدی را تجربه کرد.
در همین راستا شرکت مشاوره ای Antaike در پکن با در نظرگرفتن ظرفیت های جدید و توسعه معادن پیش بینی کرده است، میزان ظرفیت تولید الومین چین در سال جاری میلادی و در مقایسه با 2017، رشد 9.5 درصدی را پشت سر خواهد گذاشت و به 81 میلیون تن در سال (MTPA) می رسد. در این میان همزمان با افزایش ظرفیت تولید برای حمایت از بازده الومین در سال جاری میلادی، آغاز به کار مجدد پالایشگاه های این محصول به دنبال کاهش بازده در فصل زمستان و نیز افزایش قیمت بوکسیت به تاخیر افتاد. افت قیمت الومین نیز علت دیگر تعویق فعالیت پالایشگاه ها است که می تواند میزان تولید داخلی الومین در سال جاری را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 
بازده آلمینیوم اولیه جهان برحسب منطقه- 2017
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

بازده اولیه آلومینیوم چین نیز با توجه به جریان نزولی تقاضا تحت تاثیر قرار گرفت.
 
تولید آلومینیوم اولیه چین
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

چین همچنین نخستین تولیدکننده آلومینیوم اولیه در جهان است که در سال گذشته میلادی 54 درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده است.
پس از افت شدید رشد طی سال های 2010-2015 میلادی چین شاهد افزایش سهم خود در تولید آلومینیوم جهان بود به گونه ای که در مقایسه با 35 درصد رشد در 2009 میلادی توانست رشد 55 درصدی در سال 2015 میلادی را تجربه کند اما طی سالهای اخیر میزان بازده تولیدی محصول فوق در این کشور روندی نزولی داشته است. در سال گذشته میلادی، تولید چین با رشد 1.9 درصدی به 32.3 میلیون تن رسید که علت کاهش آن اقدامات کنترلی ظرفیت بود.

مصرف آلومینیوم اولیه در جهان- سالانه
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده از سوی اتحادیه صنعت فلزات غیرآهنی، حدود 11 تا 12 میلیون تن ظرفیت تولید سالانه بسته شده است. بیشترین میزان تقاضای آلومینیوم چین از سوی بخش های ساخت و ساز و حمل و نقل صورت می گیرد. مصرف آلومینیوم اولیه چین در سال گذشته میلادی با رشد 7.7 درصدی همراه شد و به 34.9 میلیون تن رسید.

شاخص PMI طی 36 ماه اخیر-چین
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

شاخص های مثبت اقتصادی چین رشد تقاضا در سال 2017 را به همراه داشت. شاخص PMI در سال گذشته میلادی به بالای 50 رسید که برای میزان تقاضای آلومینیوم مثبت گزارش شد.

سرمایه گذاری ثابت دارایی چین
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

افزون بر آن، میزان سرمایه گذاری ثابت در چین رشد 5.9 درصدی را تجربه کرد و به 63.2 تریلیارد یوان رسید.

فروش ساختمان های تجاری و مسکونی- سالانه
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

 فروش ساختمان های تجاری و مسکونی نیز در سال گذشته رشد داشت و در مقایسه با 2016 میلادی 12.6 درصد افزایش یافت.
 
تولید خودرو چین- سالانه
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

در بخش دیگر، سرعت رشد بازده وسایل نقلیه در چین کند بود و در مقایسه با سال 2016 میلادی، 14.5 درصد افزایش یافت.

صادرات آلومینیوم نیمه تمام چین- 36 ماه اخیر
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

بیش از 80 درصد محصولات نیمه تمام چین برای مصرف داخلی به کار می رود و الباقی به کشورهای دور و خارجی صادر می شود. صادرات محصولات نیمه تمام چین طی سالهای اخیر نسبتا ثابت مانده است. این درحالی است که می توان انتظار کاهش صادرات در آینده را به موجب افزایش قوانین تجاری و نقش واردکنندگانی چون آمریکا که در پایان ماه فوریه سال جاری میلادی تحریم هایی را بر واردات تراشه های آلومینیومی از سوی چین تحمیل کرد، داشت.

صادرات محصولات نیمه تمام چین بر حسب مقصد- 2016
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

کاهش بازده در زمستان نیز برای تولید چین همچنان یک چالش باقی مانده است. علی رغم آنکه میزان تقاضا برای آلومینیوم چین مثبت گزارش شده اما رشد در میزان بازده الومین و آلومینیوم می تواند متاثر از کاهش بازده در فصل زمستان طی سال های آتی باشد.
اقدامات کنترلی برای مقابله با آلودگی هوا در این کشور که در فوریه 2017 میلادی به تصویب رسید سبب شد تا میزان تولید الومین و آلومینیوم تا 30 درصد در زمستان کاهش یابد. بر همین اساس و با تکیه بر آمار منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین، میزان تولید الومین در بازه زمانی ژانویه-فوریه 2018 میلادی با رشد 10.4 درصدی همراه شد و به 10.25 میلیون تن رسید.

ـ  تولید (حجم و منابع)
دومین تولیدکننده بزرگ بوکسیت در جهان به طور فزاینده ای در حال تبدیل به تامین کننده خارجی است.
منابع بوکسیت اساسا در مناطق گرمسیری و شبه گرمسیر مانند آسیای جنوب شرقی، آفریقا، Indie غربی، آمریکای جنوبی و استرالیا واقع شده است.

منابع بوکسیت برحسب کشور
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

گینه نو و استرالیا به ترتیب با دربرداشتن هفت و بیش از شش میلیارد تن بوکسیت بزرگترین منابع این محصول در جهان بشمار می آیند. در مجموع این دو کشور حدود 45 درصد منابع بوکسیت جهان را تشکیل می دهند. ظرفیت منابع بوکسیت چین نیز در این میان به یک میلیارد تن می رسد.

تولیدکنندگان بوکسیت جهان-2017
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

استرالیا در سال 2017 میلادی بزرگترین تولیدکننده بوکسیت جهان بود و 28 درصد از میزان تولید جهانی را به خود اختصاص داد. چین نیز 23 درصد بازار را در دست داشت. تولید بوکسیت گینه نو نیز از سهم شش درصدی بازار در سال 2015 میلادی به حدود 15 درصد در سال گذشته میلادی رسید.

تولید بوکسیت چین- سالیانه
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

طی سال های اخیر تولید بوکسیت در چین دوبرابر شده و در سال 2017 میلادی به حدود 68 میلیون تن رسید. اما بازده بوکسیت این کشور در سال گذشته به دلیل اعمال اقدامات زیست محیطی و افزایش واردات با کاهش همراه شد و پیش بینی می شود طی سال های پیش روی و در بلند مدت همچنان کاهش یابد.
در همین راستا، چین به یک تامین کننده خارجی در جهان تبدیل می شود تا بتواند از منابع موجود بوکسیت خود نهایت استفاده را ببرد. این درحالی است که بازده سالیانه بوکسیت در گینه نو علی رغم دسترسی به بزرگترین منابع این محصول در جهان به موجب ناپایداری سیاسی به زیر 20 میلیون تن رسید.
در سال 2015 میلادی، گروه Hongqiao در گینه نو یک قرارداد سرمایه گذاری بندری و معدنی به امضا رساند و به موجب آن شناورهای فله از این کشور بوکسیت را به پالایشگاههای فعال در استان ساحلی Shandong چین جابه جا می کنند. در سپتامبر 2017 میلادی چین یک وام 20 میلیون دلازی به گینه نو داد تا بتواند امتیاز انحصاری بوکسیت را به مدت 20 سال داشته باشد.
 
ـ  تجارت
چشم انداز چین در واردات بوکسیت با تکیه بر منابع داخلی و تقاضای بالا از پالایشگاه جدید مثبت گزارش شده است. چین بزرگترین واردکننده بوکسیت در جهان است به گونه ای که 65 درصد از واردات جهان در سال 2016 میلادی را به خود اختصاص داد.

بازده مواد خام آلومینیوم اولیه- چین
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

بر همین اساس، حدود 37 درصد از تولید آلومینیوم اولیه چین به منابع وارداتی وابسته است. افزون بر آن به دنبال تخلیه منابع محلی و ظرفیت پالایشگاه جدید در مناطق ساحلی، میزان واردات بوکسیت در سال گذشته میلادی با افزایش 40 درصدی همراه شد.

 واردات بوکسیت چین- سالیانه
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

واردات بوکسیت به چین در بازه زمانی سال های 2008 تا 2013 میلادی سه برابر شد. میزان واردات در سال 2013 میلادی به بالاترین میزان خود یعنی 70 میلیون تن رسید چرا که چین پالایشگاه های جدیدی را تاسیس کرده بود. پیش از آن اندونزی بزرگترین تامین کننده بوکسیت چین بود و 67 درصد از میزان واردات را به خود اختصاص می داد.
در سال 2014 میلادی ناگهان میزان واردات بوکسیت چین به طور قابل توجهی افت کرد و به 40 میلیون تن رسید اما بار دیگر و در سال های 2015 و 2016 میلادی اوج گرفت. در سال گذشته میلادی، حجم واردات به میزان مذکور در سال 2013 میلادی نزدیک شد و به 68.8 میلیون تن رسید.
در حال حاضر چشم انداز واردات چین مثبت اعلام شده است چرا که میزان تقاضای داخلی از بخش های حمل و نقل و ساخت و ساز رو به فزونی است.

  واردات بوکسیت چین بر اساس منابع- 2017
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی
گینه نو در این میان از استرالیا بعنوان تامین کننده بوکسیت چین در سال 2017 میلادی پیشی گرفت. در سالی که گذشت، این دو کشور بزرگترین تامین کنندگان بوکسیت چین بودند و به ترتیب 40 و 37 درصد از حجم کل واردات را به خود اختصاص داد. تامین کنندگان از گینه نو سهم خود در بازار را به سرعت افزایش دادند.

واردات ماهانه بوکسیت بر اساس منابع اصلی- چین
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

طی سه سال گذشته واردات بوکسیت به چین شرایط مختلفی را تجربه کرد به گونه ای که مالزی در سال 2015 میلادی توانست بزرگترین صادرکننده بوکسیت به چین باشد و از استرالیا سبقت گرفت و پس از آن در سال 2016 میلادی استرالیا توانست به رتبه و جایگاه پیشین خود بازگردد.

واردات جهانی بوکسیت بر حسب کشور- 2016
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

چین بزرگترین واردکننده بوکسیت در جهان است به گونه ای که 65 درصد از واردات جهان در سال 2016 میلادی را به خود اختصاص داد.

واردات الومین چین
چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی

همزمان با افزایش واردات بوکسیت چین، واردات الومین در سال های 2015 و 2016 میلادی به ترتیب با افت 12 و 15 درصدی همراه شد. در سالی که گذشت، واردات الومین با سرعت کندتری کاهش پنج درصدی را تجربه کرد.

واردات الومین چین بر حسب کشور- 2017

چشم انداز بوکسیت چین در 2018 میلادی  
 
 
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار