۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
بیمکو:

جنگ تجارت به زیان کشتیرانی جهان است

جنگ تجارت به زیان کشتیرانی جهان است
بیمکو بیانیه ای علیه حمایت آمریکا از تولید داخلی منتشر کرد و نسبت به جنگ تجارت در بازار کشتیرانی هشدار داد.
کد خبر: ۸۰۲۲۲
به گزارش گروه بین الملل مانا، بیمکو همزمان با لازم الاجرایی شدن تعرفه های واردات در بخش فولاد و آلمینیوم در اوایل ماه جاری از سوی آمریکا، ایجاد جنگ تجاری را تهدیدی جدی برای صنعت کشتیرانی اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، بیمکو ضمن اشاره به استعفای مشاور اقتصادی دونالد ترامپ به موجب اعمال تعرفه در بخش فولاد و آلمینیوم نوشت: دولت ترامپ با جدیت تمام به سوی حمایت از تولید داخلی گام برمی دارد.
علی رغم آنکه تعرفه ها در بخش فولاد و آلومینیوم تاثیری محدود بر بیشترین تجارت های فله در سطح بین الملل خواهد داشت، این موضوع می تواند محرک و اغازگر اتفاقی بزرگ باشدکه به طور منفی بر صنعت جهانی کشتیرانی در گستره ای بزرگتر و با دربرگیری بخش حمل و نقل کانتینری تاثیر می گذارد.
در همین راستا، پیتر سند- تحلیلگر ارشد حمل و نقل در بیمکو- گفت: تجارت آزاد رونق و آرامش در بازار را به همراه دارد. این یک اصل پایه ای برای ایجاد تجارت ایمن است. تمامی اقدامات محدود کننده تجارت برای صنعت کشتیرانی زیان آور است.
بیمکو در بیانیه خود با اشاره به اعلام دولت ترامپ مبنی بر اعمال آخرین تعرفه مصوب 60 میلیارد دلاری بر کالاهای چینی شامل تولیداتی با تکنولوژی بالا، نوشت: تعرفه های فولاد و آلومینیوم ممکن است مقطعی باشد و تاثیر دقیق آن بر کشتیرانی همچنان مبهم باقی مانده است. اما لازم الاجرایی شدن اقدامات اصلی تجاری از سوی آمریکا علیه چین قریب الوقوع است.
از سوی دیگر، این اقدام آمریکا نقض حقوق مالکیت فکری است و بر اقتصاد کشورهای درگیر تاثیری مستقیم دارد.
بیمکو ضمن اشاره به نقض بسیاری از اصول تجارت در اتحادیه اروپا از سوی آمریکا و نقص های قابل توجه اصول تجارت از سوی چین در کالاهایی که با مکزیک، ژاپن و کانادا مبادله می کند، ادامه داد: آغاز جنگ تجاری برای مدیریت و اصلاح موقعیت حاضر اقدامی نسنجیده است.
بیمکو هشدار داد: فضای بین المللی مملو از تهدیدهای متقابل است و به نظر می رسد،  شرکای اصلی تجاری آمریکا از جمله اتحادیه اروپا و چین ارزشی برای این اقدام آمریکا و رئیس جمهوری این کشور قائل نیستند.
در مجموع بازار شاهد معرفی اقدامات محدودکننده تجاری بسیاری است که برخی در مقایسه با دیگری از برجستگی بیشتری برخوردار است. این همان امر نگران کننده ای است که می تواند میزان تقاضا در صنعت کشتیرانی  جهانی را محدود کند.
پیتر سند در پایان این گزارش نتیجه گرفت: آغاز جنگ تجارت وضعیت وخیم تری را ایجاد می کند زیرا در این حالت صنعت کشتیراتی متاثر از جایگاه های سیاسی می شود و عواقب بلند مدت حضور افراد درگیر در صنایع جهانی بر آن می تواند جبران ناپذیر باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار