۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
کلارکسونز:

نوسان در بازار کشتیرانی جهان ادامه دارد

نوسان در بازار کشتیرانی جهان ادامه دارد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف روزهای گذشته بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق پرداخت.
کد خبر: ۸۰۱۹۸
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز در تحلیل هفتگی خود، به سراغ بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناور و اوراق رفت و نوشت: علیرغم اینکه نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر افزایش خیلی ناچیزی را تجربه کرد، اما بازار این شناور در حالی روزهای گذشته را به پایان رساند که تمایل مثبت و قوی بر بازار حاکم بود. به دنبال تقاضای بالا در آفریقای غربی، جنب و جوش زیادی بین مالکان به راه افتاد، نرخ کرایه حمل نیز به حدود 40 WSدر این منطقه افزایش یافت. اما در منطقه خاورمیانه داستان به شکل دیگر روایت شد، چرا که بازار پرثمری برای مالکان رقم نخورد. اما با این وجود، همگان چشم امید به محموله ماه آوریل دوخته اند، تا بلکه شاهد بهبود بازار نفتکش غول پیکر باشند.
سوئزماکس
در روزهای گذشته، نرخ کرایه حمل بازار تانکر در منطقه آفریقای غربی سوئزماکس روند کاهشی را تجربه کرد، با توجه به اینکه کارگوهای کمی برای پنج روز نخست ماه آوریل باقی مانده است، به نظر می رسد نرخ کرایه حمل با افت بیشتری همراه باشد. نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه ـ  مدیترانه به 70 WS کاهش یافت و همانطور که بازار آفریقای غربی شیب نزولی را می پیماید و به مزاج مالکان شناورها در آسیا/مدیترانه مرکزی کمتر خوش می آید، نرخ کرایه حمل می تواند افت بیشتری را نشان دهد.
افراماکس 
دریای مدیترانه/سیاه کاملا فعال بود، اما آبه اندازه ای نبود که بتواند سبب افزایش نرخ کرایه حمل شود بنابراین نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از سراسر مدیترانه در حدود 90  WS ثابت ماند. نرخ های کرایه حمل در دریای شمال/حوزه بالتیک نیز نسبتا یکنواخت بود.

فله برها
کیپ سایز
علیرغم وجود نشانه هایی حاکی از آنکه نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز ممکن است افزایش یابد، اما بازار این شناور روند نزولی را طی روزهای گذشته طی کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao بر شش هزار و 150 دلار برای هر تن ایستاد. در مجموع، میانگین فله برکیپ سایز با رسیدن به هشت هزار و 573 دلار در روز افت 16 درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت.
پاناماکس
علیرغم بازار قوی اخیر فله بر پاناماکس اما طی روزهای گذشته بازار مذکور در حوزه آنتلانتیک شاهد کساد بیشتری بود. این شرایط به ویژه در شمال آتلانتیک که میزان تقاضا افت کمی را تجربه کرد، ملموس تر بود. از سوی دیگر در منطقه پاسیفیک، جریان پایدار کارگوهای ذغال سنگ از اندونزی و استرالیا هم چنین غلات از پاسیفیک شمالی سبب افزایش نرخ کرایه حمل شد.
هندی 
شیب صعودی بازار هندی سایز به طور کلی طی روزهای گذشته مستمر بود، به دنبال فعالیت قوی در خلیج آمریکا، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس در منطقه آتلانتیک رشد را تجربه کرد. از سوی دیگر، در منطقه پاسیفیک تمایل مثبت بر بازار حاکم بود، جریان پایدار کارگوی منجر به روند افزایشی نرخ کرایه حمل در آسیای شمالی و آسیای جنوبی شد.
 
اخبار بازار کانتینری
 به دنبال صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، بازار چارتر کشتی کانتینری طی روزهای گذشته شاهد نرخ های قویتر در سراسر بخش ها بود. نرخ اجاره یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت یک هزار و 700 TEU به بیش از یک هزار دلار در روز رسید. در بخش کشتی های کانتینری بزرگتر، طولانی تر شدن بازه زمانی چارترینگ مستمر بود، به طوری که بیشتر معاملات برای دوازده ماه بسته شد و مالکان برای افزایش نرخ کرایه حمل پافشاری و اصرار بیشتری از خود نشان دادند.
جابجایی کانتینری در بندر دبی با رسیدن به 15 میلیون و 400 هزار TEU در سال 2017 میلادی، روند افزایشی چهاردرصد را نسبت به حجم جابجایی کانتینری سال 2016 نشان می دهد. افزون بر این در سال 2017 میلادی، حجم جابجایی کانتینری در بندر Colombo سریلانکا با رسیدن به شش میلیون و 200 هزارTEU رشد هشت درصد را نسبت به سال 2016 به نمایش می گذارد.
 
سفارش ساخت شناور
در بخش تانکر، کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی HHI برنده سفارش ساخت دو فروند نفتکش غول پیکر با ظرفیت 300 هزار DWT از شرکت Korea Line هموطن شد. پس از تحویل در نیمه نخست سال 2020، این شناورها تحت چارتر شرکت نفت GS Caltex قرار خواهند گرفت. کشتی سازی Bohai چینی نیز قرارداد سفارش ساخت یک فروند نفتکش غول پیکر VLCC با ظرفیت 318 هزارDWT را از شرکت نفت کش کویت KOTC دریافت کرد. زمان تحویل شناور سه ماه چهارم سال 2020 اعلام شده است. افزون براین، شرکت( Aurora Tankers (IMC مجموعه سفارش ساخت تانکرهای IMO-II MR با ظرفیت 55 هزار DWT در کشتی سازی GSI چین را با افزودن چهار فروند دیگر گسترش داد. شناورها قرار است در سال 2021 تحویل داده شوند.
کشتی سازی دووی کره جنوبی نیز سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل LNG با ظرفیت 173 هزار و 400cu.m را اعلام کرد که قرار است در نیمه نخست سال 2021 تحویل داده شوند. ناگفته نماند هویت خریدار این معامله ناشناخته است. افزون بر این، شرکت GasLog مستقر در موناکو خبر از سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل کننده LNG به ظرفیت 180 هزار cu.m در کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی داد. زمان تحویل شناور سه ماه دوم سال 2020 اعلام شده است.
 
بازار فله
صادرات ذغال سنگ بخار اندونزی شامل لیگنیت با رسیدن به 34 میلیون تن در ماه دسامبر سال 2017 میلادی، رشد هفت درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت. در مجموع، به دنبال تقاضای قوی از چین و اقتصادهای نوظهورآسیایی، صادرات ذغال بخار اندونزی با رسیدن به 386 میلیون تن در کل سال 2017 میلادی، رشد پنج درصدی سال به سال را نشان داد. افزون بر این، صادرات اندونزی به هند با رسیدن به 98 میلیون تن در سال 2017 میلادی، سه درصد افزایش را به همراه داشت.
ناگفته نماند، در حال حاضر انباشته های سنگ آهن در بنادر چین به 159 میلیون تن می رسد که نسبت به سطح سال 2016، رشد 20 درصدی را نشان میدهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار