۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی به مانا خبرداد:

توسعه شهر-بندرها در دستور کار سازمان بنادر/ دستاوردهای مهمی در سال 96 داشتیم/ سیزدهمین ICOPMAS در آذر ماه 97

توسعه شهر-بندرها در دستور کار سازمان بنادر/ دستاوردهای مهمی در سال 96 داشتیم/ سیزدهمین ICOPMAS در آذر ماه 97
معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال 97 تعامل شهرها و بنادر را بر اساس مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر و دریانودری پیگیری خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۰۱۸۲
محمدرضا الهیار در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه در سال 1396 موفق به اجرای پروژه های بزرگی شدیم، تصریح کرد: در این سال فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را اجرا کردیم که گام بزرگی در توسعه سواحل مکران و جذب سرمایه گذاری و بار به این منطقه است.
وی اجرای فاز دوم بندر امیرآباد در استان مازندران را یکی از دست آورهای مهم معاونت تحت مدیریت خود در سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: کلنگ زنی فاز سوم پایانه کانتینری بندر شهید رجایی که در اواخر سال 96 از سوی رئیس جمهور محترم انجام شد، مهمترین پروژه ای بود که در سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بنادر کشور اجرا شد.
الهیار توسعه زیرساخت ها را از جمله وظایف معاونت فنی توسعه و توسعه زیربنایی سازمان بنادر دانست و افزود: در این راستا توسعه داخلی بنادر و تعمیر اساسی اسکله ها را در دستور کار داشتیم که نمونه آن را می توان در بندر بوشهر و توسعه بندر کانتینری نگین در این بندر می توان مشاهده کرد.
به گفته این مقام مسئول، در بندر نگین لایروبی اسکله ها، لایروبی کانال و توسعه جاده دسترسی به این بندر در سال 96 انجام شده که دستاورد خوبی برای تحویل این مجموعه به سرمایه گذار نهایی است.
الهیار مطالعات پایه برای ایجاد بنادر تخصصی جدید را نیز از جمله فعالیت های مهم معاونت فنی و توسعه زیرینایی سازمان بنادر عنوان کرد و در این باره گفت: به طور مثال هم اکنون مطالعات پایه برای تبدیل بندر چمخاله به بندر گردشگری-مسافری انجام شده است که طی سال 97 با انجام مطالعات تکمیلی این پروژه نیز طی تشریفات قانونی لازم عملیاتی خواهد شد.
معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر در ادامه به بحث اجرای مسئولیت های اجتماعی از سوی این سازمان تاکید کرد و تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی در سال 96 تلاش کردیم که با پرداختن به بحث تعامل شهر و بندر زمینه ای رشد متوازن شهرهای بندری را در کنار بنادر فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه تاکنون رشد شهرهای بندری متناسب با بنادر نبوده است از اجرای مطالعاتی در این زمینه در 12 شهر-بندر مهم در شمال و جنوب کشور برای اجرای طرح در قالب برنامه ای پنج ساله خبر داد گفت: در سال 97 تعامل شهرها و بنادر را برای دستیابی به توسعه متوازن و رشد همزمان این دو پیگیری خواهیم کرد.
الهیار در ادامه اشاره ای نیز به خرید تجهیزات جدید برای بنادر کشور داشت و در این باره گفت: در پسابرجام موفق شدیم تجهیزات مناسبی را برای افزایش حجم و کیفیت عملیات بنادر کشور خریداری کنیم که از آن جمله می توان به خرید 12 دستگاه گنتری کرین برای نصب در بندر شهید رجایی اشاره کرد.
وی با اعلام اینکه از این 12 دستگاه پنج دستگاه آن در حال مونتاژ و آماده نصب است، افزود: پیش بینی می کنیم پارت آخر گنتری کرین ها تا اواخر فروردین ماه از مبدا آن به بندر شهید رجایی وارد شود.
معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی خرید تجهیزات را محدود به این 12 دستگاه ندانست و به خرید 15 دستگاه RTG و سفارش آن به تولید کننده داخلی گفت و تصریح کرد: این تجهیزات نیز در بندر شهید رجایی نصب خواهند شد که امیدواریم تا شهریور ماه سال 97 ساخت، مونتاژ و نصب آنها اجام شود.
الهیار در حوزه تجهیزات به خرید و نصب دستگاه های جدید اعلام و اطفاء حریق در بنادر پرداخت و در این باره خبر داد: در حوزه ایمنی در سال 96 ارتقا و بروز رسانی سیستم های اعلام و اطفا حریق را در دستور کار داشتیم که در سال 97 در تمام بنادر کشور آن را اجرایی خواهیم کرد.
وی اجرای مطالعات تدقیق طرح ICZM یا طرح یکپارچه سازی مناطق ساحلی را از جمله طرح های مهم حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد و با بیان اینکه در سال 96 این طرح در استان هرمزگان انجام شده است، اظهار داشت: طرح ICZM در سطح ملی آن انجام شده است اما در سال 96 و سال 97 تدقیق این طرح را به صورت استان به استان در دستور کار داریم که امیدواریم با اجرای کامل آن گام موثری در توسعه متوازن بنادر کشور برداشته شود.
الهیار در ادامه از ساخت و ایجاد 49 موج شکن چندمنظوره مردمی در سواحل کشور به عنوان یکی از دستاوردهای مهم سازمان بنادر در سال 96 خبر داد و گفت: عمده این موج شکن ها در سواحل جنوبی ایجاد شده است. همچنین 15 موج شکن چندمنظوره مردمی نیز با سرمایه گذاری 260 میلیاردتومانی سازمان بنادر در سواحل مکران ساخته شد.
توسعه زیرساخت های گردشگری دریایی از جمله مواردی بود که الهیار در ادامه سخنان خود به آن اشاره کرد و در این باره گفت: در این حوزه ساخت  9 اسکله شناور را در دستور کار داشتیم که 7 اسکله آن در جزایر جنوبی استان هرمزگان احداث شدند.
وی با بیان اینکه با احداث این اسکله ها به دنبال تسهیل تردد و افزایش ایمنی برای گردشگران دریایی بودیم، افزود: برای پیشبرد هر چه بهتر حوزه گردشگری در معاونت فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی؛ مدیریت گردشگری را ایجاد کردیم تا موضوعات این حوزه به صورت ویژه و تخصصی پیگیری شود.
معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان به برگزاری سیزدهمین همایش بین امللی ICOPMAS در آذرماه سال 1397 و اواخر سال 2018 در ایران خبر داد و خاطر نشان ساخت: برگزاری این همایش در کشور که هم اکنون به یکی از همایش های معتبر بین المللی در حوزه دریایی تبدیل شده از جمله اقدامات خوب در سال 97 است که انتظار داریم جایگاه ایران را هر چه بیشتر در بخش دریایی و بندری جهان ارتقا دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار