۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰

صید بیش از سه هزار تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر/ رها سازی 15 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری

صید بیش از سه هزار تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر/ رها سازی 15 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از افزایش 9 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر در شش ماهه دوم سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۶۷
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از ابتدای فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر درسه استان شمالی کشور در شش ماهه دوم سال گذشته سه هزار و 209 تن انواع ماهیان استخوانی صید شده است.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیان داشت: این میزان صید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 9 درصد رشد همراه بوده است.
وی در ادامه گفته های خود یادآور شد: صید ماهیان استخوانی دریای خزر در آبهای استان گیلان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  با 12 درصد افزایش در استان مازندران با شش درصد افزایش و در استان گلستان با 9 درصد افزایش همراه بوده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با تاکید بر ضرورت بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر، عنوان کرد: از این میزان صید 50 درصد به صید ماهی سفید، 46 درصد به صید کفال ماهیان و چهار درصد به مابقی ماهیان استخوانی اختصاص داشته است.
وی تاکید کرد: بر اساس آمار اخذ شده در مدت مذکور صید ماهی سفید 27 درصد رشد و صید ماهی کفال پنج درصد کاهش داشته است.
به گفته وی، 35 درصد میزان صید به استان گیلان، 58 درصد به استان مازندران و هفت درصد صید انجام شده به آبهای استان گلستان اختصاص دارد.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: سرانه صید ماهیان استخوانی هر یک از شرکت های تعاونی صید پره در سه استان شمالی در سال ماقبل 24 بوده که این رقم در سال 96 با افزایش میزان صید به 27 تن رسیده است.
رها سازی 15 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری 
وی با اشاره به اینکه بچه ماهیان خاویاری به عنوان آخرین نسل های باقی مانده این گونه با ارزش دریای خزر، همواره به عنوان صید ضمنی ماهیان استخوانی به دام صیادان می افتند ، اظهار کرد: بچه ماهیان خاویاری به دام افتاده از سوی صیادان در دریا رهاسازی می شوند.
آخوندی با بیان اینکه سال گذشته 15 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری از سوی صیادان ماهیان استخوانی دریای خزر رهاسازی شده است، گفت: این میزان رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل 51 درصد افزایش یافته است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه در باره زمان اتمام صید ماهیان استخوانی، اظهار داشت: هر ساله زمان صید ماهیان استخوانی از اواسط مهر تا اواسط فرودین ماه انجام می شود.
وی در ادامه گفته های خود اضافه کرد: هر ساله در اواسط فرودین ماه با بررسی شاخص های زیستی و اکولوژیکی و نیز در نظر گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی جوامع ساحل نشین از سوی کارشناسان مربوطه ، احتمال تمدید زمان صید وجود دارد.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه زمان پایان صید از سوی  کمیته مدیریت صید مرکز اعلام نهایی می شود، عنوان کرد: نمایندگان شیلات استان های ساحلی، بهره برداران و کارشناسان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در این کمیته عضویت دارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار