۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸

بهره برداری از فاز دوم موزه ژئوپارک قشم در نوروز 97

فاز دوم موزه ژئوپارک قشم با شبیه سازی جنگل دریایی، بستر دریایی و محیط زیست خشکی جزیره در ایام نوروز افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۸۰۱۶۴

مدیر ژئوپارک جهانی قشم و عضو شورای جهانی ژئوپارک های یونسکو گفت: فاز دوم موزه ژئوپارک قشم با شبیه سازی جنگل دریایی حرا و جانمایی پرندگان و جانوران تاکسی درمی شده این زیستگاه، بستر دریایی شامل زیستگاه های مرجانی و جانواران وابسته به آن، محیط زیست خشکی جزیره و نمایش گونه های جانوری خشکی جزیره در بسترها و صحنه های مجزای ژئوپارک در ایام نوروز افتتاح خواهد شد.

علیرضا امری کاظمی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از ویژگی های جزیره قشم تنوع زیستگاهی و تنوع زیستی منحصر به فردی است که به واسطه این زیستگاه در این منطقه شکل گرفته است.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم و عضو شورای جهانی ژئوپارک های یونسکو ادامه داد: شبیه سازی سایت های طبیعی از طریق ارائه نمای کلی مناظر در مقیاس کوچک، نقش مهمی در معرفی و شناخت بهتر این سایت ها خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم، این امر می تواند در حفاظت از این سایت های جهانی و بسیار با ارزش، موثر واقع شود.

امر کاظمی خاطرنشان ساخت: در همین راستا یکی از برنامه های ژئوپارک جهانی قشم استفاده از هنرمندان حوزه های هنرهای تجسمی در زمینه معرفی ژئوسایت ها و بیوسایت های جزیره قشم با شبیه سازی آنها در مقیاس کوچکتر در موزه ژئوپارک قشم است.

به گفته وی، فاز اول این برنامه با استفاده از تلفیق هنر نقاشی، مجسمه سازی و نیز استفاده از برخی مواد طبیعی، ژئوسایت نمکدان به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان، ژئوسایت بام قشم و بازسازی حضور انسان های اولیه در این سایت انجام شده است.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم و عضو شورای جهانی ژئوپارک های یونسکو در ادامه گفته های خود  همچنین از نمایش بستر دریایی ساحل جزایر ناز با جانمایی اسکلت نهنگ گوژپشت که از برزگترین پستانداران دریایی است در موزه ژئوپارک قشم خبر داد.

وی اذعان داشت: فاز دوم این فعالیت با شبیه سازی یکی از 12 ذخیره گاه زیست کره ایران یعنی جنگل دریایی حرا و جانایی پرندگان و جانوران تاکسی درمی شده این زیستگاه، بستر دریایی شامل زیستگاه های مرجانی و جانواران وابسته به آن، محیط زیست خشکی جزیره و نمایش گونه های جانوری خشکی جزیره در بسترها و صحنه های مجزای ژئوپارک در حال انجام است.

امری کاظمی تاکید کرد: از آنجایی که پارک کردوکودیل نوپک جزیره قشم به عنوان تنها مرکز پرورش کروکودیل خاورمیانه، یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم و از همیاران ژئوپارک جهانی قشم محسوب می شود، لذا غرفه ای نیز برای نمایش و بازسازی زیستگاه این موجودات در سایت موزه ژئوپارک جزیره قشم  اختصاص داده شده است.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم  در ادامه اظهار کرد: علاوه بر موارد یاد شده، ماکت سه بعدی تنگه هرمز شامل جزایر قشم، هرمز و لارک که نمای کاملی از این منطقه را ارائه می دهد،در حال آماده سازی برای نمایش در موزه ژئوپارک قشم است.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اهمیت موزه ژئوپارک قشم در حفاظت از سایت های جهانی ژئوپارک، بیان داشت: همچنین بر اساس برنامه ریزیها و مطالعات انجام شده، فضاهایی جهت نمایش فرهنگ و آداب و رسوم جامعه محلی جزیره قشم در فاز سوم سایت موزه ژئوپارک قشم ایجاد خواهد شد.

امری کاظمی در ادامه از انجام برنامه ریزی ها برای نمایش و اجرای  هنر کهن شناورسازی و دریانوردی در فاز سوم  موزه ژئوپارک قشم خبر داد.

به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم  ، جنگل دریایی حرا و بستر گلی منطقه خورخوران در جزیره قشم  با جانمایی پرندگان تاکسی درمی شده در ساختمان تماشگاه حرا واقع در اسکله گردشگری روستای سهیلی نیز شبیه سازی شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار