۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتگو با مانا تشریح کرد:

کارنامه بزرگترین بندر ایران در سال 96 به روایت آمار و ارقام/ حرکت بندر شهید رجایی برای نسل سومی شدن

کارنامه بزرگترین بندر ایران در سال 96 به روایت آمار و ارقام/ حرکت بندر شهید رجایی برای نسل سومی شدن
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اشاره به رونق هشت درصدی تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران، از جهش 54 درصدی ترانشیپ، افزایش 23 درصدی ترانزیت و رشد 8.6 درصدی صادرات طی سال 96 خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۵۰
اله مراد عفیفی پور در گفتگو با خبرنگار مانا، ضمن تشریح عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی دوره زمانی آغاز سال 96 تا 15 اسفند ماه جاری، اظهار داشت: طی دوره زمانی یاد شده، در مجموع 83 میلیون و 483 هزار و 444 تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که نسبت به  سال گذشته، با رشد مثبت 8.6درصدی مواجه شد.
وی افزود: طی مدت یاد شده، 57 میلیون و 540 هزار و 363 تن کالاهای غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد که 11.1 درصد افزایش عملیات در این نوع از کالاها را شاهد بودیم. علاوه بر این، 25 میلیون و 943 هزار و 81 تن به فرآورده های نفتی با رشد 3.4 درصدی اختصاص دارد.
عفیفی پور، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در مهم ترین بندر بازرگانی ایران را 37 میلیون و 552 هزار و 835 تن با رشد مثبت 8.6 درصدی اعلام کرد و افزود: طی این دوره زمانی، رقمی بالغ بر 9 میلیون و 322  هزار و 878 تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد و بیش از 51 هزار و 672 تن نیز کابوتاژ(حمل و نقل ساحلی) شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی را بالغ بر پنج میلیون و 135 هزار و 690 تن با افزایش 23 درصدی اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ کالاهای غیرنفتی شامل حجمی بالغ بر سه میلیون و 282 هزار تن با افزایش 54 درصدی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر جنوب کشور به انجام رسید که این اقدام گامی مهم در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی محسوب می شود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ادامه به تشریح آمار عملیات بندری در بخش نفتی این مجموعه بندری که بندر خلیج فارس نام دارد، پرداخت و گفت: از آغاز سال جاری تا 15 اسفندماه، هفت میلیون و 618 هزار و 831 تن فرآورده های نفتی به خارج از کشور صادر، 15 میلیون و 612 هزار و 190 تن کابوتاژ، 43 هزار و 135 تن فرآورده نفتی ترانزیت و دو میلیون و 668 هزار و 925 تن از اینگونه کالاها، نیز وارد بندر شهید رجایی کشور شد.
عفیفی پور همچنین از تخلیه و بارگیری دو میلیون و 515 هزار و 978 TEU کانتینر و رشد 15 درصدی حجم این عملیات در پیشرفته ترین بندرکانتیتری کشور طی سال جاری، نیز سخن به میان آورد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از تردد سه هزار و 796 فروند کشتی های اقیانوس پیما و انواع شناورهای دریایی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: تعداد سه هزار و 197 فروند از این شناورها، بالای هزار تن و 599 فروند نیز زیر هزار تن وزن داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: در شرایطی که بیش از 90 درصد جابجایی محموله های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد، بندر شهید رجایی به تنهایی عهده دار بیش از 53درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت های بندری است.
وی در این باره ادامه داد: بندر شهید رجایی در وضعیت فعلی 2400 کیلومتر مربع وسعت دارد که در این اراضی 220 هکتار محوطه بارانداز و 24 هکتار انبار مسقف احداث شده است و ارائه خدمات به کشتی ها در بیش از 40 اسکله با طول مجموع بیش از 6000 متر، در ایمنی کامل و کوتاه ترین زمان ممکن به انجام رسد.
به گفته عفیفی پور در حال حاضر، بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین بندر تجاری ایران با بیش از 80 بندر مطرح جهان مرتبط است و ضمن انعقاد چند معاهده بین المللی با 6 بندر جهان پیمان خواهرخواندگی دارد.
وی با اشاره به  نگاه محوری دولت به صنعت حمل و نقل اظهار داشت: این دستاوردها تنها نقطه آغاز روند صعودی جایگاه بندر شهید رجایی تلقی شده و برنامه های بلند مدت تری نیز در دستور کار دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این رابطه خاطرنشان کرد: ساخت سه پست اسكله بتني 100 هزار تني كه مجموعاً 34 ميليون تن به ظرفيت فعلي بندر شهيد رجايي اضافه مي كند، موجب تسهيل صادرات محصولات توليدي پالايشگاه هاي كشور مي شود.
به گفته این مقام مسئول، در نهم اسفند ماه سال جاري عمليات اجرايي مرحله تکمیلی فاز 3 پایانه کانتینری این بندر با حضور رييس جمهوري اسلامي ايران آغاز شد كه بهره برداری کامل از اين طرح، موجب افزايش ظرفيت ترمينال هاي كانتينري اين بندر به هشت ميليون TEU خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین به موازات احداث حوضچه ها و ساخت اسکله های جدید، افزایش پسکرانه های این بندر به میزان دو برابر مساحت کنونی در دستور کار قرار دارد که الحاق 2700 هکتار اراضی واقع در شمال بندر در همین راستا عملیاتی شده است.
عفیفی پور خاطر نشان کرد: اضافه شدن این اراضی جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، یک شهر لجستیکی بزرگ را در شمال بزرگترین بندر تجاری کشور شکل خواهد داد تا بستر لازم برای پیوستن این بندر به باشگاه بنادر نسل سومی جهان فراهم شود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اظهار داشت: همزمان با توسعه فیزیکی این بندر، تلاش هایی برای توسعه زیرساخت ها، به کارگیری نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات مدرن، تکنولوژی هوشمند، زیرساخت های مخابراتی همچون فیبر نوری، فن آوری های نوین ارتباطی و همچنین ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی در جریان است تا این بندر، حرکتی شتابان را برای گرفتن سهم بیشتر از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده و برای قرار گرفتن در جایگاه نخست بنادر منطقه در افق چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه هایی را به اجرا درآورد.
وی در پایان، ایجاد و راه اندازی شهر لجستیکی بندر شهید رجایی، طراحی و راه اندازی نرم افزار جامع بندری(PCS) و هوشمندسازی فرآیندها و گام نهادن در مسیر بندر سبز، ساخت و راه اندازی آزادراه شهید رجایی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی ـ نفتی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی ـ مواد معدنی، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه غلات، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی، تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه منابع انسانی و همچنین برنامه ریزی و راه اندازی ترمینال کالاهای سردخانه ای را به عنوان بخشی از برنامه های آتی بزرگترین بندر تجاری کشور برشمرد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار