به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry در گزارش ماهانه خود با تمرکز بر فصل تعمیر پالایشگاه و تاثیر آن بر بازار تانکر، بخش های مختلف این بازار را مورد تحلیل قرار داد و نوشت: انتظار می رود به دنبال شروع فصل تعمیر پالایشگاه شاهد فشار بر بازار تانکر و هم چنین افت نرخ کرایه حمل خواهیم بود.
تقاضای پایین مواد خام پالایشگاه مانند بنزین سنگین و VGO سبب کاهش نرخ کرایه حمل تانکرهای LR در کوتاه مدت خواهد شد. اما از سوی دیگر سهم بالای صادرات مشتقات نفتی از سوی چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی منجر به افزایش تجارت منطقه ای و به کارگیری تانکرهای LR در منطقه آسیا پاسیفیک خواهد شد.
روشن است، به دنبال وفور عرضه و افت تقاضای نفت از پالایشگاه، تمامی بخش های تانکر از یک روند کاهشی برای نرخ کرایه حمل در کوتاه مدت رنج خواهند برد.
با این وجود ظرفیت مازاد شناور در بازار سوئزماکس و افراماکس در سال 2019 جذب خواهند شد و نرخ کرایه حمل بهبود پیدا خواهد کرد، اما از آن طرف پیش بینی می شود، نرخ کرایه حمل نفتکش غول پیکر نیاز به زمان بیشتری برای قرارگیری در مسیر بهبود دارد.
قابل توجه اینکه، فصل تعمیر پالایشگاه در آسیا منجر به افزایش تجارت در مسیرهای طولانی خواهد شد.
در میان چشم انداز ناامیدکننده بازار، در ماه فوریه ظرفیت ناوگان جهانی تانکر تقریبا راکد و بر 470 میلیون DWT ایستاد، رقمی که حکایت از افت کمی نسبت به ماه ژانویه سال جاری میلادی دارد. افزون بر این، تعداد تحویل شناورهای جدید به ده فروند شامل هفت تانکر حمل نفت خام و سه فروند تانکر مشتقات نفتی افت کرد، در حالیکه در ماه ژانویه تعداد 23 فروند بوده است.
لازم به ذکر است: سفارش تانکرها که تقریبا سهم 13 درصدی از کل ناوگان حال حاضر جهانی را به خود اختصاص می دهد، در سال 2017 میلادی رشد 2.4 درصد را نسبت به سال 2016 تجربه کرد. ناگفته نماند تحویل شناور در سال 2018 نیز قوی باقی خواهد ماند، به طوریکه انتظار می رود تقریبا 49 درصد از دفتر سفارش در سال جاری میلادی تحویل داده شود.
از این نکته نیز نباید غافل ماند، سایه ظرفیت مازاد بر بازار تجارت نفت باقی می ماند، بنابراین، یک خیز مجدد در فعالیت اوراق برای کاهش عرضه ضروری و حیاتی به نظر میرسد. علاوه بر این، قوانین IMO تا حدی می تواند به تحقق این هدف ( جذب ظرفیت مازاد) کمک کند.
سفارش شناور
بازار سفارش ساخت شناور در ماه فوریه 2018 روند ملایمی را در پیش گرفت، به طوری که تنها سه فروند نفتکش غول پیکر و دو فروند تانکر LR سفارش داده شد.
در ماه فوریه سال جاری میلادی، نخستین بارگیری نفتکش غول پیکر در ترمینال LOOP خلیج آمریکا رخ داد و باعث کمی خوش بینی شد، اما نگاهی ژرف تر نشان می دهد که آینده به روشنی آنچه به نظر می رسد، نخواهد بود.
کاهش صادرات نفت خام مسیر کوتاه ونزوئلا سبب کاهش تقاضا برای تانکرهای افراماکس شده است. با این وجودو با توجه به عدم تحویل نفت ترش توسط ونزوئلا، باعث شد تا پالایشگاهای خلیج آمریکا به سوی عرضه کنندگان خاورمیانه برای فراهم کردن نفت خام روی آورند بنابر این سفر طولانی از خاورمیانه به خلیج آمریکا به نفع بازار تانکر افراماکس خواهد بود.
سیر صعودی واردات نفت خام از پالایشگاهای تیپات (Teapot ) یک عامل محرک اصلی برای بازار افراماکس بوده که این روند هم چنان ادامه خواهد داشت. ناگفته نماند، تیپات (Teapot) اصطلاحی است که به پالایشگاههای غالبا کوچک اما مستقل چینی گفته میشود. این پالایشگاهها برخلاف دیگر پالایشگاههای چینی اجازه دارند نفت مورد نیاز خود را به طور مستقل از خارج خریداری کنند و حدود یک پنجم تقاضای نفت خام چین را به خود اختصاص دادهاند.
بنابراین انتظار می رود به دلیل افت تقاضای فصلی، نرخ کرایه حمل بازار تانکر افراماکس افت را تجربه کند اما از سوی دیگر واردات چینی سبب حمایت این بازار خواهد شد.
با آغاز فصل تعمیر پالایشگاه، پیش بینی می شود تقاضای نفت سنگین در منطقه آسیا کاهش پیدا کند و نرخ کرایه حمل تانکر LR1 را در کوتاه مدت تحت تاثیر خود قرار دهد. ناگفته نماند به دنبال تقاضای بالای نفت سنگین به عنوان ماده خام پالایشگاهای پتروشیمی، به طور کلی تقاضای نفت سنگین در منطقه آسیا و اروپا در سطح بالایی قرار دارد.
اخیرا، تقاضای LPG در آسیا به ویژه هند با روند صعودی همراه بوده است.در حقیقت، LPG در هند یک انتخاب ترجیجی برای سوخت گرمایشی و یا اهداف داخلی دیگر است اما قیمت بالاتر برای LPG، نفت سنگین را به عنوان انتخاب ایده آل ماده خام نسبت به LPG ارجح جلوه داده است .