۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
بازار تانکر بر اساس گزارش Drewry در فوریه 2018 چگونه بود:

استراحت مطلق!

استراحت مطلق!
موسسه تحقیقی Drewry در گزارش ماهانه خود وضعیت بازار تانکر شامل نفتکش های غول پیکر، سوئزماکس و افراماکس در ماه فوریه سال جاری میلادی را مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۸۰۱۳۹

به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry در گزارش ماهانه خود با تمرکز بر فصل تعمیر پالایشگاه و تاثیر آن بر بازار تانکر، بخش های مختلف این بازار را مورد تحلیل قرار داد و نوشت: انتظار می رود به دنبال شروع فصل تعمیر پالایشگاه شاهد فشار بر بازار تانکر و هم چنین افت نرخ کرایه حمل خواهیم بود.

 
 
این گزارش ادامه داد: افزایش موجودی نفت خام در آمریکا افت قیمت این ماده را به همراه داشته است. در حالیکه انتظار می رود پالایشگاها، نفت خام کمتری را پردازش کنند، اما به نظر نمی رسد که روند تولید نفت خام آمریکا از حرکت باز ایستد. همانطور که برای نخستین بار از سال 2015 تاکنون، تعداد سکوهای حفاری نفت فعال این کشور به 800 رسیده است.

تقاضای پایین مواد خام پالایشگاه مانند بنزین سنگین و VGO سبب کاهش نرخ کرایه حمل تانکرهای LR در کوتاه مدت خواهد شد. اما از سوی دیگر سهم بالای صادرات مشتقات نفتی از سوی چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی منجر به افزایش تجارت منطقه ای و به کارگیری تانکرهای LR در منطقه آسیا پاسیفیک خواهد شد.
روشن است، به دنبال وفور عرضه و افت تقاضای نفت از پالایشگاه، تمامی بخش های تانکر از یک روند کاهشی برای نرخ کرایه حمل در کوتاه مدت رنج خواهند برد.

با این وجود ظرفیت مازاد شناور در بازار سوئزماکس و افراماکس در سال 2019 جذب خواهند شد و نرخ کرایه حمل بهبود پیدا خواهد کرد، اما از آن طرف پیش بینی می شود، نرخ کرایه حمل نفتکش غول پیکر نیاز به زمان بیشتری برای قرارگیری در مسیر بهبود دارد.
قابل توجه اینکه، فصل تعمیر پالایشگاه در آسیا منجر به افزایش تجارت در مسیرهای طولانی خواهد شد.
در میان چشم انداز ناامیدکننده بازار، در ماه فوریه ظرفیت ناوگان جهانی تانکر تقریبا راکد و بر 470 میلیون DWT ایستاد، رقمی که حکایت از افت کمی نسبت به ماه ژانویه سال جاری میلادی دارد. افزون بر این، تعداد تحویل شناورهای جدید به ده فروند شامل هفت تانکر حمل نفت خام و سه فروند تانکر مشتقات نفتی افت کرد، در حالیکه در ماه ژانویه تعداد 23 فروند بوده است.
لازم به ذکر است: سفارش تانکرها که تقریبا سهم 13 درصدی از کل ناوگان حال حاضر جهانی را به خود اختصاص می دهد، در سال 2017 میلادی رشد 2.4 درصد را نسبت به سال 2016 تجربه کرد. ناگفته نماند تحویل شناور در سال 2018 نیز قوی باقی خواهد ماند، به طوریکه انتظار می رود تقریبا 49 درصد از دفتر سفارش در سال جاری میلادی تحویل داده شود.
از این نکته نیز نباید غافل ماند، سایه ظرفیت مازاد بر بازار تجارت نفت باقی می ماند، بنابراین، یک خیز مجدد در فعالیت اوراق برای کاهش عرضه ضروری و حیاتی به نظر میرسد. علاوه بر این، قوانین IMO  تا حدی می تواند به تحقق این هدف ( جذب ظرفیت مازاد) کمک کند.

بر همین اساس در ماه جاری، با اوراق چهار فروند نفتکش غول پیکر مکث ؛ مجال تنفسی در این بازار به وجود آمده است.افزون بر این، انتظار می رود فعالیت اوراق افزایش پیدا کند، چراکه خریداران دست به نقد با تکیه بر پیش بینی بازگشایی یاردهای اوراق پاکستان، کشتی ها را نگاه داشته اند و به محض بازگشایی، کشتی ها را روانه یاردها خواهند ساخت بنابراین فاندمنتال های اخیر بازار که حکایت از افت نرخ کرایه حمل دارد نیز عامل محرکی برای مالکان جهت فرستادن شناورهای جوان به یاردهای اوراق است. 

سفارش شناور
بازار سفارش ساخت شناور در ماه فوریه 2018 روند ملایمی را در پیش گرفت، به طوری که تنها سه فروند نفتکش غول پیکر و دو فروند تانکر LR سفارش داده شد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی هم چنین فعالیت خرید و فروش روند افزایشی را به نمایش گذاشت و نسبت به سطوح ماه ژانویه به دو برابر رسید، اما از سوی دیگر ارزش دارایی به پایین ترین سطح تاریخی نزدیک شده است. در مجموع 12 فروند شناور با ظرفیت حدود دو میلیون و 200 هزار DWT در بازار ماه فوریه دست به دست شد. در حالیکه در ماه ژانویه دادو ستد شش فروند با مجموع ظرفیت 0.3 میلیون DWT به ثبت رسیده است.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه میانگین درآمد نفتکش غول پیکر برای ماه فوریه منفی باقی ماند، نوشت: میانگین درآمد این شناور به منفی دو هزار و 760 دلار در روز رسید و به نظر نمیرسد به این زودی ها شاهد روند افزایشی در نرخ کرایه حمل باشیم.
 
 

در ماه فوریه سال جاری میلادی، نخستین بارگیری نفتکش غول پیکر در ترمینال LOOP خلیج آمریکا رخ داد و باعث کمی خوش بینی شد، اما نگاهی ژرف تر نشان می دهد که آینده به روشنی آنچه به نظر می رسد، نخواهد بود.

از سوی دیگر، در ماه فوریه سال جاری میلادی، درآمد تانکر سوئزماکس از سطح پایین 165 دلار در روز شروع شد و به میانگین سه هزار و 800 دلار در روز رسید. در کوتاه مدت، انتظار میرود درآمد این شناور شیب نزولی را در پیش گیرد، چرا که ظرفیت مازاد تناژ در سال 2017 و هم چنان در سال جاری میلادی به قوت خود باقی است.
 افزایش صادرات از آمریکا و برزیل، چشم انداز مثبتی را برای بازار تانکر سوئزماکس رقم می زند و رشد تولید در هر دوی این کشورها منجر به افزایش بارگیری در منطقه می شود. اما با این وجود، تانکرهای سوئزماکس محدود به تجارت در مسیر کوتاه هستند، چرا که تانکرهای بزرگتر برای فاصله طولانی تر ترجیح داده می شوند.
گسترش تقاضا در فصل زمستان و افزایش صادرات نفت آمریکا در ماه ژانویه، ازعوامل حمایتی بازار تانکر افراماکس در ماه فوریه محسوب می شوند. با این وجود به همراه افزایش دما تقاضای نفت خام کاهش خواهد یافت، زمانیکه پالایشگاها وارد فصل تعمیر خود می شوند. به دنبال افزایش تولید نفت خام لیبی، بازار تانکر افراماکس در منطقه مدیترانه امیدوارکننده به نظر می رسد.

کاهش صادرات نفت خام مسیر کوتاه ونزوئلا سبب کاهش تقاضا برای تانکرهای افراماکس شده است. با این وجودو با توجه به عدم تحویل نفت ترش توسط ونزوئلا، باعث شد تا پالایشگاهای خلیج آمریکا به سوی عرضه کنندگان خاورمیانه برای فراهم کردن نفت خام روی آورند بنابر این سفر طولانی از خاورمیانه به خلیج آمریکا به نفع بازار تانکر افراماکس خواهد بود.
سیر صعودی واردات نفت خام از پالایشگاهای تیپات (Teapot ) یک عامل محرک اصلی برای بازار افراماکس بوده که این روند هم چنان ادامه خواهد داشت. ناگفته نماند، تیپات (Teapot) اصطلاحی است که به پالایشگاه‌های غالبا کوچک اما مستقل چینی گفته می‌شود. این پالایشگاه‌ها برخلاف دیگر پالایشگاه‌های چینی اجازه دارند نفت مورد نیاز خود را به‌ طور مستقل از خارج  خریداری کنند و حدود یک‌ پنجم تقاضای نفت خام چین را به خود اختصاص داده‌اند.
بنابراین انتظار می رود به دلیل افت تقاضای فصلی، نرخ کرایه حمل بازار تانکر افراماکس افت را تجربه کند اما از سوی دیگر واردات چینی سبب حمایت این بازار خواهد شد.

همچنین میانگین درآمد تانکرهای LR2 در ماه فوریه سال جاری میلادی به هشت هزار و 300 دلار در روز رسید، در حالیکه میانگین درآمد تانکرهای LR1 به هفت هزار و 800 دلار در روز رسید.
 

با آغاز فصل تعمیر پالایشگاه، پیش بینی می شود تقاضای نفت سنگین در منطقه آسیا کاهش پیدا کند و نرخ کرایه حمل تانکر LR1 را در کوتاه مدت تحت تاثیر خود قرار دهد. ناگفته نماند به دنبال تقاضای بالای نفت سنگین به عنوان ماده خام پالایشگاهای پتروشیمی، به طور کلی تقاضای نفت سنگین در منطقه آسیا و اروپا در سطح بالایی قرار دارد.
اخیرا، تقاضای LPG در آسیا به ویژه هند با روند صعودی همراه بوده است.در حقیقت، LPG در هند یک انتخاب ترجیجی برای سوخت گرمایشی و یا اهداف داخلی دیگر است اما قیمت بالاتر برای LPG، نفت سنگین را به عنوان انتخاب ایده آل ماده خام نسبت به LPG ارجح جلوه داده است .

همچنین میانگین درآمد بازار تانکر MR در ماه فوریه با حفظ روند پایدار بر ده هزار و 500 دلار در روز ایستاد.
 این گزارش در پایان با اشاره به فعالیت قراردادهای آتی FFA نوشت: فعالیت بازار قراردادهای آتی FFA در ماه فوریه سال جاری میلادی افت را تجربه کرد. نرخ FFA برای مسیرهای عمده تانکر نفت خام در سطح مشابهه ماه ژانویه سال جاری میلادی ثبت شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار