۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
مدیرعامل سازمان بنادر در کنفرانس خبری گفت:

رشد عملیات تخلیه و بارگیری در سال 96/ لایروبی اروند منوط به توافق با عراقی ها/ زیرساخت بنادر را تقویت می کنیم/ برجام محدودیت ها را برداشت

رشد عملیات تخلیه و بارگیری در سال 96/ لایروبی اروند 
منوط به توافق با عراقی ها/ زیرساخت بنادر را تقویت می کنیم/ برجام محدودیت ها را برداشت
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با رونمایی از سیستم «تصمیم یار شناور» از افزایش کیفیت خدمات به شناورها و کاهش زمان انتظار کشتی ها در بنادر کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۳۸
به گزارش خبرنگار مانا، محمد راستاد که در امروز(دوشنبه) در کنفرانس خبری با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه های مختلف سخن می گفت با بیان اینکه سامانه «تصمیم یار شناور» برای ارتقا تردد دریایی رونمایی می شود، خاطر نشان ساخت: این سامانه الکترونیک با حمایت و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی و با تلاش متخصصان داخلی تهیه شده و در بندر بوشهر به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده است.
وی با اعلام اینکه این سامانه از سوی شورای عالی انفورماتیک کشور مورد تایید قرار گرفته است، افزود: تنها دو کشور در جهان نرم افزار مشابهی دارند که قیمت آنها بسیار بالاست اما با همت متخصصان داخلی این نرم افزار با قیمتی در حدود 15 درصد قیمت نمونه مشابه خارجی خود تهیه شده است.
 
رئوس و اهم اقدامات سازمان بنادر در سال 1396
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهارات خود به شرح اهم اقدامات این سازمان در سال 1396 پرداخت و با اشاره به 142 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری تا پایان بهمن ماه سال جاری در بنادر کشور تصریح کرد: مجموع عملیات تخلیه و بارگیری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته هفت درصد رشد را نشان می دهد که در این میان 98 میلیون تن کالای غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده که نشان از رشد هشت درصدی دارد.
وی با بیان اینکه در این مدت 50 میلیون تن کالای صادراتی غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده است، افزود: در این بخش شاهد رشد 11 درصدی هستیم، همچنین در بخش ترانزیت نیز با عملیات پنج  و 6 دهم میلیون تن کالای غیرنفتی رشد 26 درصدی را تجربه کردیم.
به گفته راستاد در یازده ماهه سال 96، 10 میلیون تن کالا از طریق بنادر کشور کاپوتاژ و یا ترانشیپ شده است که رشد 13 درصدی را نشان می دهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش نفتی آمار عملیات تخلیه و بارگیری را 44 میلیون تن کالای فله و مایع اعلام کرد که به گفته وی سه درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.
راستاد میزان تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر را سه و هشت دهم میلیون TEU  با رشد 17 درصدی اعلام کرد و گفت: در ظرفیت ناخالص کشتی های ورودی به بنادربا 6 درصد رشد روبرو بود و در بخش کشتی های بالای هزار تن نیز با ورود 8،712 فروند کشتی شاهد رشد دو درصدی بودیم.
وی تعداد مسافرانی که در پایانه های مسافری دریایی کشور در یازده ماهه سال 96 تردد کرده اند را 16 میلیون نفر دانست و در رابطه با سرمایه گذاری در بنادر کشور برای توسعه و نگهداری زیرساخت ها، افزود: در این زمینه از طریق منابع داخلی 7،480 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال جاری در قالب 16 قرارداد را 6،247 میلیارد ریال عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: هم اکنون و در مجموع، بخش خصوصی در قالب 308 قرارداد سرمایه گذاری رقمی بالغ بر 9،2662 میلیارد ریال در بنادر کشور سرمایه گذاری کرده است.
راستاد در ادامه اعلام اهم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در سال 96 با اشاره ای به تکمیل و بهره برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی  خاطرنشان کرد: در این مدت بهره برداری از فاز دوم بندر امیرآباد و آغاز عملیات ساخت مرحله اول فاز سوم ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی نیز با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی انجام شد.
واگذاری اپراتور فازهای یک و دو بندر شهید رجایی در سال 96 از دیگر مواردی بود که راستاد به آنها اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نصب دستگاه های X-RAY نسل چهارم پرسرعت کامیونی در بندر شهید رجایی را از دیگر اقدامات مفید سازمان بنادر در بندر شهیدرجایی اعلام کرد و آن را عاملی برای سرعت در تردد کامیون ها در این بندر دانست.
وی همچنین با اشاره به ساخت اسکله های متعدد در بنادر استان های خوزستان، هرمزگان و دیگر استان های ساحلی از خارج سازی 35 مغروقه در آبهای بنادر خورستان و هرمزگان خبرداد و گفت: همزمان با این اقدامات تولید و انتشار نقشه های الکترونیکی در آب های تحت حاکمیت در جنوب کشور در قالب کمیته ملی هیدورگرافی را در دستور کاربودکه عملیاتی شد.
راستاد در رابطه با عملیات جستجو و نجات در سواحل کشور نیز خاطر نشان کرد: در سال 96 مجموعا به 451 نفر که در حالت اضطرار در دریا قرار داشتند کمک رسانی شد که در این میان 168 مورد خدمات پزشکی نیز انجام گرفت.
وی درباره اقدامات صورت گرفته در سواحل مکران تصریح کرد: در سال 96 عملیات هیدروگرافی سواحل مکران تکمیل شد.
به گفته این مقام مسئول صدور 338 مجوز کارگزاری دریایی که منجر به صدور 180 مورد پروانه بهره برداری شده را از دیگر اقداملات سازمان بنادر و دریانوردی در سال 96 بوده است.
 
لایروبی اروند منوط به توافق با عراقی ها
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه کنفرانس خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در رابطه با موانع اجرای لایروبی کامل اروند رود اظهار داشت: در تلاش هستیم با طرف عراقی بر مبنای قرارداد 1975 الجزایر به توافقی در این زمینه دست یابیم.
وی با بیان اینکه معاون دریایی سازمان بنادر به تازگی برای پیگیری این مسئله به عراق سفری داشته است از وی خواست که در این رابطه اطلاعاتی را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.
هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی که در جلسه حضور داشت با اعلام این مطلب که باید آبخور اروند رود را به 9 متر افزایش داد، خاطر نشان کرد: سازمان بنادر برای انجام عملیات لایروبی اروند رود آمادگی کامل دارد با این حال مسائل حقوقی در میان دو کشور وجود دارد که رفع آنها  برعهده نهادهایی مانند وزارت خارجه و... است و از عهده سازمان بنادر خارج است.
وی در رابطه با این مسائل با اشاره به طول 92 کیلومتری اروند رود تصریح کرد: عمده مشکل در 10 کیلومتر از این رود قرار دارد چرا که از زمان آغاز جنگ تحمیلی تا کنون اروند رود لایروبی نشده و خط تالوگ که مبنای قرار الجزایر است در این 10 کیلومتر به سمت عراق جابجا شده است.
حق شناس هزینه احیای خط تالوگ سال 1975 را 200 میلیون یورو اعلام کرد که با 35 میلیون متر مکعب لایروبی امکان پذیر است.
معاون دریایی سازمان بنادر در آخر با تاکید بر اینکه سازمان بنادر آماده انجام عملیات لایروبی در اروند رود است اجرای این پروژه را منوط به توافق دولت های دو کشور عراق و ایران دانست.
 
ایجاد زیر ساخت مناسب هدف غایی سازمان بنادر است
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای سال آینده چه برنامه ای در دست اجرا دارید با اشاره به ورود کشتی های نسل جدید فوق بزرگ به بازار، از تلاش برای ایجاد زیرساخت های مناسب از سوی سازمان متبوعش  سخن گفت  و افزود: در بندر چابهار به دلیل ایجاد زیر ساخت مناسب، در مدت 24 ساعت 600 کانتینر تخلیه شد.
وی با بیان اینکه در همین راستا در بندر چابهار قراردادی را به صورت BOT با شرکت IPGL هندوستان برای اپراتوری این بندر اجرایی خواهیم کرد، خاطر نشان ساخت: برای بهبود عملیات در بندر شهید رجایی نیز طی 6 ماه آینده با صرف 119 میلیون یورو 12 دستگاه گنتری کرین و 15 دستگاه RTG نصب خواهیم کرد.
وی همچنین از همکاری با مشاور خارجی برای توسعه بخش ریلی بنادر کشور خبرداد و بیان داشت: تلاش می شود حمل و نقل ریلی  در بنادر کشور توسعه یابد.
 
نقش شورای عالی صنایع دریایی راهبردی است
راستاد در پاسخ به سوال خبرنگار مانا درباره اتمام دوره شورای عالی صنایع دریایی و نقش آن در حوزه دریایی کشور با حضور سازمان بنادر به عنوان سازمان حاکمیت دریایی گفت: وجود شورایعالی صنایع دریایی دارای مصوبه قانونی است و با توجه به اینکه صنعت دریایی یکی از صنایع مهم و راهبردی محسوب می شود چنانچه به رونق مورد انتظار دست پیدا کند می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال به خصوص در نوار ساحلی کشور داشته باشد.
وی افزود: ساختاری مانند شورای عالی صنایع دریایی برای سازماندهی  این بخش ضروری است و مطمئنا سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این زمینه نقش خود را ایفا می کند.
راستاد اظها امیدواری کرد: شورای عالی صنایع دریایی در دوره جدید( اردیبهشت ماه) بتواند با حمایت های کلیه اعضای خود بهتر و بیشتر در راستای توسعه صنایع دریایی گام بردارد.
وی تصریح کرد: این امر مستلزم این است که مشتریان داخلی هم توجه بیشتری به توانمندی های صنایع داخلی داشته باشند و متقابلا  توانمندی های لازم در سازندگان و تولید کنندگان داخلی نیز ایجاد شود.
وی درباره  تعهدات کنوانسیون های زیست محیطی سازمان بین المللی دریانوردی برای کشتی ها گفت: بخشی از این تعهدات مربوط به کاهش میزان سولفور سوخت مصرفی کشتی ها است که نصب دستگاه اسکرابر بر روی کشتی یکی از راه حل ها است که قاعدتا صنایع دریایی کشور برای نصب چنین تجهیزاتی بر روی کشتی ها می توانند نقش آفرین باشند. همچنین برای  مدیریت آب توازن کشتی ها می توان سیستم های مربوطه را در داخل تولید کرد و یا نصب آنها را به صنایع دریایی داخلی محول کرد.  
 
 مزایده ترمینال کانتینر بندر امام(ره) تا سه ماه دیگر
وی درپاسخ به خبرنگار پیام دریا مبنی بر اینکه  چه فعالیت های  برای افزایش سهم بندر امام خمینی (ره) در امر تخلیه و بارگیری صورت گرفته است، اظهار داشت: اخیرا سازمان بنادر و دریانوردی فراخوانی را برای جذب  مشارکت داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری و بهره برداری از پایانه بندر امام انجام داده است. خوشبختانه تا کنون شرکت های داخلی و خارجی متعددی برای حضور در این بندر اعلام آمادگی کرده اند و امیداست بتوان در نهایت در سه ماه آینده قرارداد سرمایه گذاری در بندر امام منعقد شود تا تحولی را در این بندر شاهد باشیم.
 
برجام محدودیت ها را از میان برد
راستاد با اشاره به اثرات بسیار مهم برجام بر حمل و نقل دریایی اظهار داشت: به واسطه برجام محدودیت پذیرش خطوط لاینر کانتینری برطرف شد به گونه ای که هم اکنون 21 خط لاینر کانتینری به بندر شهید رجایی تردد دارند. افزایش 17 درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری حاکی از نقش برجام در رونق بنادر و خطوط کانتینری است.
وی افزود: امیدواریم با جذب کشتیرانی ها و سرمایه گذاران بیشتر از اپراتورهای بین المللی شاهد افزایش حمل و نقل و تجارت بین المللی باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره اثرات برجام بر کشتیرانی های داخلی گفت: پیش از برجام خطوط داخلی محدودیت های گسترده ای را شاهد بودند اما اکنون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران و... بدون محدودیت در بازارهای بین المللی فعالیت می کنند و خوشبختانه کلیه کشتی های ایرانی در حال فعالیت هستند و ما یک کشور تاثیر گذار در حمل و نقل جهانی محسوب می شویم. بنابراین شرایط پسابرجام کمک کرده تا به خوبی در عرصه بین المللی حمل ونقل حضور داشته باشیم.
 
کاهش تعرفه حمل و نقل مبتنی بر ریل
  در ادامه این نشست خبری محمد علی حسن زاده که در جلسه حضور داشت در رابطه با سوالی با موضوع تعرفه های بندری خاطر نشان کرد: سیاست سازمان بنادر در بخش تعرفه ها افزایش سهم ریل و اقتصادی کردن حمل و نقل ریلی است بنابراین به دنبال کاهش تعرفه های در بخش ریلی هستیم.
وی شفاف سازی تعرفه و خدمات را دیگر برنامه مهم سازمان بنادر دانست و با بیان اینکه تلاش می کنیم خدمات در بنادر کشور را در رقابت با بنادر دیگر منطقه بهبود دهیم.
 
آخرین اخبار از سانچی تا  پنج هفته دیگر
معاون وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با آخرین اخبار از نفتکش مغروقه  سانچی خاطر نشان کرد: کشورهای ذینفع در قالب تفاهم نامه مشترکی که دارند به محض تکمیل اطلاعات از سانحه ای که منجر به غرق این نفتکش شد نتایج را اعلام خواهد کرد.
 راستاد با اشاره به دو جلسه مهمی که در چین برگزار شد، اعلام داشت: در این دو نوبتی که کارشناسان ایرانی برای پیگیری این سانحه به چین سفر کردند اطلاعات دستگاه VDR سانچی استخراج شد همجنین با پرسنل کشتی چینی کریستال مصاحبه صورت گرفت و کشتی کریستال مورد بازبینی قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه هم اکنون مستندات زیادی از سوی اعضای کمتیه رسیدگی به این سانحه جمع آوری شده است، خاطر نشان کرد: هنوز برخی ابهامات پا برجاست که پس از تکمیل مستندات  اطلاعات مربوطه تا حدوددپنج هفته دیگر آخرین گزارش در رابطه با سانحه نفتکش سانچی به اطلاع عموم خواهد رسید.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار