۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کلارکسونز:

بازار کشتیرانی دو روی سکه را نشان می دهد

بازار کشتیرانی دو روی سکه را نشان می دهد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف هفته قبل بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق پرداخت.
کد خبر: ۸۰۱۲۲

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز در تحلیل هفتگی خود، به سراغ بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناور و اوراق رفت و نوشت: این روزها، بازار نفتکش های غول پیکر اصلا به مزاج مالکان خوش آیند نیست، هفته گذشته نیز یکی از سخت ترین هفته هایی بود که برای مالکان این شناور رقم خورد. درآمد برای بارگیری شناورها در مسیر خاورمیانه/ آفریقای غربی به طور چشم گیری افت را تجربه کرد. چنانکه فکر بیکار نگاه داشتن شناورها به سر برخی مالکان زد. اما با این اوصاف، نمی توان گفت بازار به ویژه در روزهای آخر هفته بی جان بود، بلکه درخاورمیانه فعال نیز بود، اما فاندمنتال های اخیر دلالت بر این دارد که شانس کمی برای جهش دوباره وجود دارد.

سوئزماکس 
به دنبال تقاضای بالا در هفته گذشته، نرخ کرایه حمل در بازار تانکرهای سوئزماکس به بالاترین سطح در آفریقای غربی رسید و هفته را با 67.5 WSدر مسیر آفریقای غربی- قاره انگلستان به پایان رساند. به دنبال صف کوتاه سوئزماکس های آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از دریای سیاه/ مدیترانه قوی باقی ماند. افزون بر این، بازار در آفریقای غربی نیز  پررونق بود، به طوریکه در مسیر دریای سیاه-مدیترانه بر روی عقربه 77.5 WS ایستاد.
 
افراماکس 
بازار تانکر افراماکس برای یک هفته دیگر دو سوی کف ترازو را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر دریای کارائیب – خلیج آمریکا با افت چشم گیری به 90 WS رسید. در مجموع، میانگین درآمد افراماکس با رسیدن به نه هزار و 725 دلار در روز، روند نسبتا پایدار هفته به هفته را به نمایش گذاشت.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فله برها 
کیپ سایز
طی هفته گذشته، افت کم نرخ کرایه حمل در بازار فله بر کیپ سایز استمرار داشت، تمایل حاکم بر بازار نیز در اواسط هفته به منفی گروید و نرخ کرایه  شیب نزولی را طی کرد Dampier-Qingdao با رسیدن به شش هزار و 50 دلار در هر تن روند نزولی هفتگی را به نمایش گذاشت، در مجموع، درآمد در مجموع  میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به ده هزار و 160 دلار در روز، افت ده درصد هفته به هفته را به همراه داشتد. 
 
پاناماکس 
در روزهای گذشته، به دنبال ورود کارگوی جدید از سراسر منطقه پاسیفیک به ویژه از استرالیای شرقی و پاسیفیک شمالی، بازار پاناماکس در این منطقه روی خوش خود را نشان داد. از طرف دیگر، در منطقه آتلانتیک، جریان پایدار کارگوهای تازه سبب رشد نرخ کرایه حمل در سراسر منطقه شد.
 
هندی
به دنبال تقاضای محدود کارگو از آسیای شمالی، بازار هندی سایز یک شروع ضعیف در منطقه پاسیفیک را تجربه کرد، اما با پیش روی هفته و عرضه پایدار کارگوهای تازه و افزایش نرخ کرایه حمل، بازار این شناور بهبود را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر در منطقه آتلانتیک، نرخ کرایه .حمل کمی افزایش را به همراه داشت، تمایل بازار در دریای سیاه و مدیترانه نیز تا حدی روند بهبود را طی کرد. 
 
 
 بازار کانتینری 
 در پایان هفته گذشته، بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر اروپای شمالی/آسیا با رسیدن به 791 دلار برای هر TEU روند نزولی چهار درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل در مدیترانه-آسیا با ایستادن بر 701 دلار برای هر TEU، شیب نزولی سه درصد را پیمود. افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیرهای آسیا- ساحل غربی آمریکا و آسیا- ساحل شرقی آمریکا با رسیدن به یک هزار و 143 دلار برای هر TEU و دو هزار و 181 دلار برای هر TEU به ترتیب روند نزولی نه و هشت درصد را به همراه داشت.
میزان تحویل شناور در ماه فوریه سال جاری میلادی با رسیدن به چهار فروند و ظرفیت 33 هزار و 292 TEU، سیر نزولی را پیمود. انتظار می رود سرعت تحویل کشتی های کانتینری در کل سال 2018 میلادی تحت کنترل باقی خواهد ماند. پیش بینی می شود در کل سال جاری میلادی ظرفیت یک میلیون و 200 هزار TEU تحویل داده شود، رقمی که در سطح مشابهه با سال گذشته قرار می گیرد. افزون بر این، برای سال 2019 میلادی، پیش بینی می شود میزان تحویل شناور با روند نزولی به 0.8 میلیون TEU برسد. علاوه بر این، انتظار می رود به دنبال رشد 3.8 درصد ناوگان در سال 2017 میلادی، شاهد رشد 4.4 درصد در سال جاری میلادی و 2.5 درصد در سال 2019 خواهیم بود.
 
سفارش ساخت شناور 
در بخش کشتی های حمل گاز، کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی HHI کره جنوبی خبر از انعقاد یک قرارداد برای ساخت دو فروند کشتی حمل LNG به ظرفیت 174 هزار cu.m با یک مالک اروپایی ناشناس داد. شناورها قرار است در سال 2020 از یارد Ulsan هیوندایی تحویل گرفته شوند. افزون بر این، کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ نیز برنده دریافت سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل کننده LNG به ظرفیت 180 هزار cu.m به همراه یک فروند انتخابی از یک مالک ناشناس دیگر شد. شناور مذکور قرار است در سال 2020 از یارد Geoje سامسونگ در کره جنوبی تحویل گرفته شود.
در بخش کشتی های کروز و مسافربری، شرکت هلدینگ کشتی سازی VARD خبر از دریافت سفارش ساخت دو فروند کشتی کروز به ظرفیت نه هزار و 920 تناژ خالص از سوی اپراتور کروز Ponant مستقر در فرانسه داد. زمان تحویل این کشتی های کروز نیمه نخست سال 2020 اعلام شده است و هر یک ظرفیت پذیرش 180 مسافر را در خود دارد.
Austal شرکت کشتی سازی مستقر در استرالیا نیز برنده سفارش ساخت یک کشتی مسافربری تریماران به ظرفیت پنج هزار تناژ از شرکت Jr Kyushu Jet Ferry شد. این شناور با قابلیت پذیرش 502 مسافر قرار است در سال 2020 تحویل داده شود. افزون بر این، شرکت حمل و نقل Fjord1 نروژ سفارش ساخت هفت فروند شناورهای مسافربری/خودرو را داد که پنج فروند با ظرفیت 400 تناژ خالص در یارد Havyard Leirvik این کشور ساخته و در سه ماه سوم و چهارم سال 2019 تحویل داده خواهند شد. دو فروند دیگر با ظرفیت 700 تناژ خالص در یارد Cemre در ترکیه ساخته و در سه ماه چهارم سال 2019 به ناوگان جهانی ملحق می شود.
 
 بازار فله خشک 
واردات کلی سنگ آهن چین با رسیدن به 84 میلیون تن در ماه فوریه سال جاری میلادی افزایش یک درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت. ناگفته نماند در ماه فوریه روند واردات با تعطیلات سال نوی چینی تداخل پیدا کرد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 185 میلیون تن روند افزایشی پنج درصد سال به سال را به نمایش گذاشت. این رقم حکایت از این دارد که تقاضا سنگ معدن در سال جاری میلادی تاکنون قوی بوده است. به دنبال از سرگیری فعالیت ساخت و ساز پس از فصل زمستان، انتظار میرود تقاضای فولاد روند افزایشی قوی را تجربه کند.
کل واردات ذغال سنگ چین در ماه فوریه سال جاری میلادی با رسیدن به 21 میلیون تن رشد 18 درصدی را نسبت به ماه فوریه سال 2017 میلادی تجربه کرد، این رشد حکایت از افزایش تقاضا در فصل زمستان، کمبود گاز و نبود عرضه کافی در بازار ذغال سنگ داخلی چین دارد.
 
 
 

 

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار