۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

توسعه اقدامات حفاظت از لاک پشت های دریایی

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی سایت های جدید تخم گذاری در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۱۷

پروین فرشچی  در گفتگو باخبرنگار مانا با اشاره به اقدامات این معاونت در حفاظت از لاک پشت های دریایی به عنوان یکی از ذخایر با ارزش خلیج فارس و دریای عمان، اظهار داشت: لاک پشت های دریایی نقش اکولوژیکی بسیار حساسی را در شبکه غذایی دریاها ایفا می کنند.

وی افزود: این گونه از آبزیان با تغذیه از بسترهای علفی، لارو آبزیان، خرچنگ ها، صدفها و نرمتنان وکنترل جمعیت آنان، باعث حفظ تعادل دیگر طبقات هرم غذایی می شوند.

فرشچی با اشاره به اینکه لاک پشت های دریایی برای تولیدمثل وابستگی شدیدی به سواحل دارند، تصریح کرد: این امر باعث می شود تا خطرات زیادی تخم ها آنها را تهدید کند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: از پنج گونه لاک پشت مشاهده شده در آبهای جنوب کشور، سه گونه منقار عقابی، سبز و زیتونی در سواحل ایرانی تخمگذاری می کنند.
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست این لاک پشت ها جز لیست قرمز و حمایت شده سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) قرار دارند.
وی درباره زیستگاه های تخم گذاری لاک پشت های دریایی بیان داشت: زیستگاه های مهم تخمگذاری لاک پشت های مذکور در سواحل ایران شامل لیپار، کچو، تنگ در سواحل استان سیستان و بلوچستان، جزایر هرمز، قشم، هنگام، کیش، شیدور و ... در هرمزگان و نایبند، نخیلو، ام الگرم و خارکو در استان بوشهر است.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در با اشاره به اقدامات معاونت محیط زیست دریایی برای حفاظت از زیستگاههای لاک پشت های دریایی، اضافه کرد: به منظور حفاظت و بازسازی مناطق تخمگذاری لاک پشت های دریایی اقداماتی با حضور مشترک کارشناسان ستادی و استانی محیط زیست انجام گرفته است که از آن جمله می توان به تگ گذاری لاک پشت های دریایی اشاره کرد.
فرشچی، ایجاد هچری سایت لاک پشت های دریایی در ساحل کچوی استان سیستان و بلوچستان و نخیلو واقع در استان بوشهر را از دیگر اقدامات حفاظتی عنوان کرد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست درباره حفاظت از زیستگاه های لاک پشت های دریایی، خاطرنشان ساخت: برنامه ریزی و اجرای دو پروژه احیا و بازسازی زیستگاههای تخمگذاری لاک پشت های دریایی در استان های بوشهر و سیستان و بلوچستان، فرهنگ سازی و آموزش جوامع محلی و صیادان با برگزاری کارگاه های آموزشی (بالغ بر 50 کارگاه) و توزیع بروشور و پوستر و ... از جمله این اقدامات محسوب می شود.
وی همچنین به ایجاد استخر برای مراقبت از برخی نوزادان و بالغین مصدوم لاک پشت های دریایی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: تهیه کتاب راهنمای پایش و حفاظت از لاک پشتان دریایی در هزار نسخه و تهیه کتاب راهنمای احیا و بازسازی زیستگاههای تخمگذاری لاک پشتان دریایی در هزار نسخه دیگر نیز از جمله اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از این گونه در معرض خطر دریایی محسوب می شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از نصب تابلوهای هشدار دهنده در محل سایت تخم گذاری، پاکسازی سواحل و آشنایی افراد محلی و افزایش سطح فرهنگ عمومی برای حفاظت از لاک پشت های دریایی خبر داد.

امسال؛ تگ گذاری 150 بچه لاک پشت دریایی برای نخستین بار در کشور 
وی در ادامه گفته های خود از تگ گذاری 150 بچه لاک پشت در سواحل استان بوشهر و رهاسازی آن ها برای نخستین بار در کشور طی سال جاری خبر داد.
به گفته فرشچی رهاسازی لاک پشت های دریایی گرفتار شده در حوضچه آب شیرین کن و تولید نقشه های زیست بومی و بروزرسانی نقشه ها را می توان از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از لاک پشت های دریایی خلیج فارس و دریای عمان اعلام کرد.
وی انجام پایش و گشت های مستمر در سایت های شناسایی شده با همکاری نیروهای ستادی و استانی بصورت یکپارچه و همزمان در استان های هرمزگان، بوشهر و در ادامه در سیستان و بلوچستان با توجه به تاخیر زمانی فصل تخمگذاری سواحل خلیج فارس با سواحل دریای عمان را نیز از برنامه آتی معاونت دریایی برای حفاظت از لاک پشت های دریایی دانست.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، از شناسایی سایت های جدید تخم گذاری در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان و نیز برگزاری کارگاه های آموزشی برای صیادان و جوامع محلی با همکاری شیلات به منظور کاهش صید ضمنی و اسارت در تور صیادی به عنوان برنامه های آتی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفاظت و احیای این گونه های با ارزش دریایی خبر داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار