۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

چالش ها و فرصت های استفاده از زنجیره بلوکی در حمل و نقل دریایی

چالش ها و فرصت های استفاده از زنجیره بلوکی در حمل و نقل دریایی
بزرگترین فرصت‌ها و چالش های پیش روی صنعت کشتیرانی در زنجیره بلوکی از نگاه کارشناسان این صنعت مطرح شد.
کد خبر: ۸۰۰۹۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، شرکت حقوقی Reed Smith در تحلیل خود بزرگترین فرصت‌های پیش روی صنعت کشتیرانی در زمینه استفاده از زنجیره بلوکی را در دیجیتالی کردن زنجیره تأمین و همچنین الکترونیکی شدن صدور بارنامه، بیمه دریایی و قراردادهای هوشمند می داند.
شرکت حقوقی Reed Smith طی گزارشی به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از زنجیره بلوکی در صنعت حمل‌ونقل دریایی پرداخت.
در بخش فرصت‌ها، استفاده از زنجیره بلوکی در زنجیره تأمینی که همه طرفین می‌توانند اطلاعات را با امنیت کامل و بلافاصله بارگزاری کنند و به اشتراک بگذارند، می‌تواند هزینه‌ها را به ازای هر کانتینر 300 دلار کاهش دهد، همچنین ریسک کلاهبرداری و از بین رفتن اطلاعات را نیز کم می‌کند.
در یک محیط مشابه بارنامه‌های الکترونیکی روی زنجیره بلوکی می‌تواند مسائل مربوط به تمایزات قانونی بین مدارک الکترونیکی و کاغذی را کاهش دهد. این شرکت اعلام کرد: این فناوری تضمین می‌کند که هر صورتحساب الکترونیکی واحد باشد و همواره واحد باقی بماند. این موضوع اطمینان می‌دهد که تنها دارنده صورتحساب الکترونیکی می‌تواند در خصوص محمولات مدعی باشد. ایجاد صورتحساب الکترونیکی در زنجیره بلوکی تنها یک صورتحساب الکترونیکی صرف نیست و بیشتر تحت عنوان یک مدرک به کار می‌آید.
این شرکت حقوقی در زمینه بیمه دریایی می‌گوید: نوآوری زنجیره بلوکی در این بخش «سررسید بلندمدت» است و زنجیره بلوکی جدید که بر اساس طرحی از شرکت‌های EY، AP Moller-Maersk، ماکروسافت و Guardtime ایجاد می‌شود، می‌تواند حوزه بیمه دریایی را متحول کند.
بیمه دریایی از گذشته صنعتی پر زحمت و پر از کاغذبازی بوده است. این شرکت حقوقی در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌شود که این طرح جدید بتواند به‌طور چشمگیری حجم کاغذبازی، تأخیرها و اختلافات را در بازار بیمه دریایی به ارزش 30 میلیارد دلار کاهش دهد. همچنین این امر منجر به صدور و وصول سریع‌تر، وضوح بیشتر تاریخچه دعاوی، مدیریت دقیق‌تر ارائه اسناد و انطباق بیشتر بیمه‌نامه‌ها خواهد شد.
زنجیره بلوکی همچنین انعقاد قراردادهای هوشمند را ممکن می‌سازد و در صورتی‌که شرایطی پیش‌ بیاید که پرداخت‌ها به تعویق بیافتد، مفاد قراردادها به‌طور خودکار قابل اجرا خواهند بود.
علاوه بر مواردی که در بالا اشاره شد، چالش‌هایی نیز در زمینه استفاده از زنجیره بلوکی در صنعت کشتیرانی وجود دارد. شرکت حقوقی Reed Smith تأکید کرد:  مبادلات پیچیده کماکان به قضاوت انسانی نیاز خواهد بود.
کارشناسان این شرکت معتقدند: در حالی‌که فناوری به‌طور روزافزون پیچیده‌تر می‌شود، به احتمال زیاد جایگزینی برای قوه تشخیصه انسانی وجود نخواهد داشت.
برای اینکه زنجیره بلوکی به درستی مؤثر واقع شود، باید در میان همه اعضای درگیر در زنجیره تأمین به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. همان‌طور که وابستگی کشتیرانی به GPS می‌تواند این صنعت را در خطر هجوم هکرها قرار دهد، در مورد زنجیره بلوکی نیز چنین خطری وجود دارد.
این شرکت در پایان اشاره کرد: یک زنجیره دقیقاً به اندازه ضعیف‌ترین جزء خود قوی است و برای فناوری زنجیره بلوکی ضعیف‌ترین ارتباط احتمالاً در جایی برقرار می‌شود که دنیای دیجیتال با دنیای فیزیکی تلاقی می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار