۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

نقشه کلی بازار فله خشک 2018 ترسیم شد

موسسه Drewry معتقد است، درآمد فله خشک در سال 2018 روند پایداری را تجربه خواهد کرد، از سوی دیگر، اوراق شیب صعودی و رشد تقاضا با سرعت ملایم و آرامی پیش می رود.
کد خبر: ۸۰۰۴۵
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry معتقد است، درآمد فله خشک در سال 2018 روند پایداری را تجربه خواهد کرد. چشم اندازی که برای بخش عرضه و ظرفیت ناوگان فله خشک متصور می شود نیز روند بدون تغییر و پایداری است، چرا که انتظار می رود تحویل شناور در سال جاری میلادی از سال گذشته کمتر باشد. از سوی دیگر، به دنبال افزایش هزینه، صنعت اوراق شیب صعودی را به نمایش خواهد گذاشت و رشد تقاضا در یک سرعت آهسته ای انجام خواهد گرفت.
این گزارش ادامه داد: سطح واردات سنگ آهن در چین در سه ماه نخست سال 2018 پایین خواهد بود. دلیل این افت به دو عامل باز می گردد:  نخست سال نوی چینی که کساد کامل را در تولید و فعالیت به ارمغان آورد و دوم اینکه ممنوعیت برای کاهش فولاد در 28 شهر عمده چین سبب تولید کمتر فولاد شد، از این رو یک شیب نزولی در واردات سنگ آهن را در مدت زمان مذکور شاهد خواهیم بود. 

افزون بر این، بخشی اعظمی از پروژه های زیرساختاری جدید در چین از نیمه دوم سال آغاز خواهند شد. در نتیجه، افزایش اشتهای چین به فولاد کارخانجات تولید چینی را مستلزم به تولید با سرعت سریع تر خواهد ساخت.
Drewry پیش بینی کرد، تولید فولاد چینی پس از ماه مارس سال جاری میلادی افزایش پیدا خواهد کرد، در نتیجه واردات سالانه سنگ آهن از رکورد ثبت شده واردات در سال گذشته گوی سبقت را خواهد ربود.

از طرف دیگر، کشورهای دیگر رویکرد جاه طالبانه ای را برای کاهش اثرات کربن به منظور داشتن محیط زیست بهتری اتخاذ کرده اند. از این رو،  می توان انتظار شیب نزولی حجم محموله ذغال سنگ را داشت، اما با این وجود، همانطور که تقاضا برای پنل های خورشیدی و بادی افزایش می یابد، تجارت کالاهای فله خشک جدید نیز رشد را به نمایش گذاشته است. نیاز به میزان فزاینده فولاد، مغناطیس و آلومینیوم برای حمایت از پنل های خورشیدی وجود دارد، روی، لیتیوم و نیکل نیز برای ساختن باتری لازم هستند.
افزون بر این، تقاضای تن مایل جذابیت بیشتری پیدا کرده و می تواند مایه مسرت برای مالکان باشد. بسیاری از این فلزات و مواد معدنی کمیاب کم و بیش در سراسر جهان پخش هستند. تعداد محدود این منابع بدان معنی است که شاهد رشد تجارت در مسیر طولانی خواهیم بود. روندی که به مزاح مالکان خوش می آید.
در کنار فله جرئی، تقاضا برای اسپادومن نیز روند افزایشی به خود گرفته است، ماده ای که برای ساخت باترهای لیتیوم به کار می رود. بخش اعظمی از اسپادومن بر روی فله برهای بزرگ پاناماکس و پست پاناماکس حمل می شود، بنابراین شاهد افزایش تقاضا برای فله برهای مذکور خواهیم بود.
Drewry معتقد است، حجم تجارت ذغال سنگ حرارتی در سال جاری میلادی افزایش می یابد و از سال 2019 شروع به افت خواهد کرد. ناگفته نماند، تجارت پت کوک هند به یک محرک اصلی برای تقاضای تجارت در مسیر طولانی برای فله برهای سوپرماکس تبدیل شده است.
 
لازم به ذکر است: کمتر از 40 میلیون DWT ظرفیت تناژ در سال 2017 میلادی به ناوگان جهانی فله خشک پیوست، در حالیکه پیش بینی می شود، این ناوگان در سال 2018 تنها میزبان 23 میلیون DWT ظرفیت شناور باشد.  
این موسسه پیش بینی می کند، ظرفیت تحویل شناور طی پنج سال آینده در رنج سالانه بین 20 الی 30 میلیون DWT باقی خواهد ماند.
 

تقاضا قوی باقی می ماند 

Drewry یک چشم انداز مثبت را برای تجارت کالای فله خشک متصور است، به طوریکه تقاضا برای همه کالاهای اصلی در کوتاه مدت و میان مدت پایدار باقی خواهد ماند. با این وجود، رشد تقاضا در سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته روند ملایمی را به همراه خواهد بود. اقتصادهای آسیایی عامل تحریکی اصلی برای افزایش تقاضای کالاها هستند. بهبود اقتصادی در اروپا نیز منجر به افزایش تجارت در منطقه آتلانتیک خواهد شد، به عبارت دیگر، بهبود اقتصاد اروپایی رشد تقاضای قوی فولاد را به ارمغان می آورد. اما از سوی دیگر، افت مصرف ذغال سنگ حرارتی تا حدی این رشد تجاری را خنثی خواهد کرد. در میان مدت الی بلند مدت شیب صعودی تقاضا برای تجارت ذغال سنگ حتی در کشورهای آسیایی متوقف خواهد شد، دلیل این مسئله به نقش فزاینده منابع جایگزین انرژی مانند خورشیدی، باد و LNG باز می گردد. در میان کالاهای فله جزئی، امید به تقویت تجارت سویا و هیدروکسید منیزیم وجود دارد. از آنجائیکه تجارت این کالاها در مسیرهای طولانی مانند آمریکا/چین، برزیل/چین، گینه/چین روند افزایشی را نشان می دهد، تاثیر آن بر افزایش کلی تقاضای تن مایل آشکار و هویدا خواهد بود.
 

چشم انداز روشن برای سنگ آهن 

افزایش تولید جهانی فولاد سبب افزایش تجارت سنگ آهن در سال های پیش رو خواهد شد، در میان کشورهای آسیایی، چشم امید به چین، کره جنوبی و تایوان دوخته شده است. واردات در اروپا نیز افزایش خواهد یافت اما رشد واردات از کانادا تقاضای تن مایل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 

افزایش سفارش عاملی برای نگرانی نیست
ناوگان فله خشک با روند ملایمی در سال جاری میلادی نسبت به ده سال گذشته گسترش خواهد یافت، به عبارت دیگر، قطر دفتر سفارش برای سال جاری میلادی باریک است. هم زمان، انتظار می رود اوراق تا حدی تاثیر تحویل شناورها را خنثی خواهد کرد. بنابراین این روند تضمین می دهد که شاهد رشد لجام گسیخته ظرفیت ناوگان نخواهیم بود، بلکه این رشد تحت کنترل قرار دارد. ناگفته نماند، ذائقه مالکان به سمت سایزهای خاص تر شناور برای بارگیری کالاهای خاص در مسیرهای از پیش تعیین شده متمایل شده است. چنانچه شور و اشتیاق جدیدی برای شناورهای کامسارماکس و نئوکاسل ماکس در سفارش های جدید جهانی به راه افتاده است.

لازم به ذکر است: در حال حاضر دفتر سفارش ناوگان فله خشک تعداد 728 فروند شناور با ظرفیت  81 میلیون DWT را در اختیار دارد. نکته قابل توجه اینکه، این دفتر سفارش در غبضه شناورهای کامسارماکس، آلتراماکس و حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC قرار دارد. به طوری که کامسارماکس با ظرفیت 13 میلیون و 400 هزارDWT، آلتراماکس با ظرفیت هفت میلیون و 100 هزارDWT و حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC با ظرفیت 12 میلیون و هشتصد هزار DWT جمعا سهم 42 درصدی از ظرفیت سفارش ساخت را به خود اختصاص داده اند. ناگفته نماند، فله برهای هندی سایز و کیپ سایز به ترتیب با سفارش ساخت 174 و 86 فروند شناور کمترین حجم سفارش را در میان بخش های فله خشک به نام خود ثبت کردند.
 

سودآوری کشتیرانی فله خشک 
Drewry معتقد است، سودآوری کشتیرانی فله خشک روند مستمر بهبود نسبت به سطوح سال 2017 را در سال جاری میلادی به نمایش خواهد گذاشت. به عبارت دیگر درآمد بالای شناور و هزینه عملیاتی پایین ادامه می یابد. درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک EBITDA صنعت فله از ده میلیارد و 400 میلیون دلار سال 2017 میلادی به 14 میلیارد دلار در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت. ناوگان کشتیرانی فله خشک از 818 میلیون DWT ظرفیت معادل 11هزار و 116 فروند شناور در سال 2017 میلادی به 825 میلیون DWT ظرفیت معادل11 هزار و 118 فروند شناور تا پایان سال 2018 افزایش خواهد یافت. ناگفته نماند، روند مستمر نرخ کرایه حمل قوی عامل محرک زای افزایش درآمد به شمار می آید، اگر چه سرعت این روند نسبت به سال گذشته پایین تر است. 
لازم به ذکر است: درآمد این صنعت از 37 میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 2017 میلادی به 42 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 2018 میلادی افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، پیش بینی می شود هزینه عملیاتی پایین باقی بماند، اما انتظار نمی رود شاهد کاهش بیشتر این نوع هزینه ها باشیم.
به دنبال بهبود نرخ کرایه حمل، انتظار می رود شاهد افزایش نرخ چارتر فله بر پاناماکس باشیم، تجارت قوی ذغال سنگ و غلات منجر به افزایش تقاضا برای شناورهای پاناماکس خواهد شد.
در کوتاه مدت تحویل کمتر شناورهای جدید و در بلند مدت فعالیت فزاینده اوراق، رشد عرضه ناوگان را محدود خواهد کرد. افزون بر این، اگر چه بهبود نرخ چارتر سبب جذب سرمایه گذاری هنگفت در فعالیت سفارش ساخت شناور می شود، اما به دلیل سفارش های محدود در سال 2016 و تحویل فزاینده در سال 2017، خوشبختانه دفتر سفارش همچنان تحت کنترل است. 
در ادامه این گزارش آمده است: بازار چارتر در سه ماه نخست سال جاری میلادی کمی ضعیف است اما به زودی در پایان ماه مارس بهبود را تجربه خواهد کرد. به دنبال برداشتن محدودیت های تولید فولاد پس از فصل زمستان، تقاضا برای ذغال کک افزایش خواهد یافت. فاندمنتال های قوی تقاضا منجر به یک سال خوب در مجموع خواهد شد. ماورای سال 2018، رشد کند ناوگان افزایش بیشتر نرخ کرایه حمل را به ارمغان خواهد آورد.
اما از این نکته نیز نباید غافل ماند که علیرغم رشد آهسته در ظرفیت ناوگان، شکاف بین عرضه و تقاضا به حدی کم نخواهد شد که افزایش نرخ کرایه حمل را به میزان آنچه پیش ازسال 2010 شاهد آن بودیم، برساند.
چشم انداز بلند مدت برای جذب سفارش های بیشتر 
به دنبال تقویت نرخ چارتر، فعالیت ساخت شناور و بازارهای دست دوم نیز افزایش یافت. فروش شناورهای دست دوم در سال گذشته رکورد بالای 17 میلیون DWT را شکست که نسبت به سال 2016 رشد 7.6 درصد را نشان می دهد. با این وجود، بهبود در قیمت های دارایی منجر به افزایش تجارت نقدی با نرخ بالاتر شد. بر طبق آمار، تجارت نقدی در بازار دست دوم با رسیدن به دو میلیارد و 900 میلیون دلار با رشد 45 درصدی نسبت به سال 2016 همراه بود. پیش بینی می شود بازار ساخت شناور در سال جاری میلادی نیز قوی باقی بماند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار