۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
کلارکسونز:

بازار کشتیرانی انرژی دوباره گرفت

بازار کشتیرانی انرژی دوباره گرفت
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف هفته قبل بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق پرداخت.
کد خبر: ۸۰۰۴۰
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز در تحلیل هفتگی خود، به سراغ بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناور و اوراق رفت و نوشت: طی هفته گذشته، بازار نفتکش های غول پیکر به طور کلی در مسیر خاورمیانه ـ چین، آرام و ساکتی سپری شد. نرخ کرایه حمل در مسیرهای خاورمیانه ـ آسیا به زیر 40 WS رسید، درحالیکه نرخ کرایه حمل در مسیرهای آفریقای غربی ـ آسیا تنها بالای 40 WS ایستاد. به نظر می رسد به دنبال ظرفیت مازاد شاهد بهبود نرخ کرایه حمل در آینده نزدیک نخواهیم بود.
سوئزماکس
بازارتانکرهای سوئزماکس هفته آرامی را در منطقه آفریقای غربی سپری کرد. افزایش تقاضا در روز جمعه هفته گذشته منجر به رشد نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی ـ قاره انگلستان و رسیدن آن به 55 WS شد، با این وجود نیاز به تقاضای بیشتری برای استمرار روند رو به رشد نرخ کرایه احساس می شود. ناگفته نماند، ورود تعداد کمی کارگوی تازه در مسیر دریای سیاه/ مدیترانه به ثبت رسید.
افراماکس
به طور کلی، نرخ کرایه حمل بازار تانکر افراماکس در هفته گذشته روند صعودی را طی کرد، به طوریکه میانگین درآمد این شناور افزایش 11 درصدی هفته به هفته را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر برجسته دریای سیاه ـ مدیترانه و در سراسر مدیترانه به 105 WS افزایش یافت، از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل در مسیر مدیترانه - USAC با طی شیب صعودی به 100 WS رسید.
فله برها 
کیپ سایز
طی هفته گذشته، بازار فله بر کیپ سایز به طور کلی روند بهبود را به نمایش گذاشت که عمدتا به افزایش فعالیت و تقاضا در مسیرهایی از اروپا- استرالیا باز می گردد. نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao با رسیدن به هفت هزار و 250 دلار در روز، روند افزایشی هفته به هفته را نشان داد. در مجموع، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 12 هزار و 889 دلار در روز افت 16 درصد هفته به هفته را به همراه داشت.
پاناماکس
پس از اینکه بازار فله بر پاناماکس به دنبال تعطیلات سال نوی چینی، شروع آرامی را به نمایش گذاشت اما روند افزایشی تقاضا منجر به رشد نرخ کرایه حمل در منطقه آتلانتیک شد و تمایل مثبتی بر بازار حاکم شد. در منطقه پاسیفیک نیز افزایش ورود کارگو از اندونزی و منطقه ECSA سبب رشد نرخ کرایه حمل در سراسر منطقه شد. ناگفته نماند در این منطقه هم چنین تمایل مثبتی بر بازار سایه افکنده بود.
هندی
به دنبال تعطیلات سال نوی چینی، فعالیت بازار هندی سایز روند افزایشی را در منطقه پاسیفیک در طول هفته تجربه کرد. تمایل بازار به سمت مثبت گرایید و نرخ کرایه حمل در این منطقه به طور کلی رشد را به همراه داشت. بازار سوپراماکس در منطقه آتلانتیک نیز قوی باقی ماند و نرخ کرایه حمل در مسیرهای از اروپا به طور ویژه ای قوی بود که حکایت از صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری داشت.
 
 بازار کانتینری
در بندر هنگ کنگ، جابجایی کانتینری در ماه ژانویه سال جاری میلادی به یک میلیون و 800 هزار TEU رسید که نسبت به ماه ژانویه 2017 روند افزایشی 9.2 درصد را نشان می دهد. این نرخ قوی رشد تا حدی به سال نو چینی باز می گردد.
از سوی دیگر، جابجایی کانتینری در بندر لانگ بیچ آمریکا با رسیدن به 0.7 میلیون TEU در ماه ژانویه 2018 رشد 13 درصدی سال به سال را به نمایش می گذارد. افزون بر این، جابجایی کانتینری بندر لس آنجلس این کشور در ماه ژانویه سال جاری میلادی افت 2.2 درصدی سال به سال را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به همراه داشت. در بنادر نیویورک و نیوجرسی، جابجایی کانتینری با رسیدن به شش میلیون و 700 هزار TEU در سال 2017 میلادی، شیب صعودی شش درصد را نسبت به سال 2016 نشان داد.
لازم به ذکر است: در سایه بهبود شرایط اقتصاد جهانی، حجم تجارت دریابرد کانتینری با رشد 5.4 درصدی در سال 2017 میلادی همراه بود، رقمی که حکایت از سریع ترین رشد از سال 2011 میلادی به این طرف داشت.
در سال 2017 میلادی، تجارت سفرهای رفت در محدوده پاسیفیک هفت درصد رشد داشت، در حالیکه سفرهای رفت در مسیر اروپا- شرق دور رشد پنج درصدی را تجربه کرد. ناگفته نماند، کل تجارت کانتینری در مسیر شمال-جنوب با رشد بیش از شش درصد در سال گذشته همراه بود، در حالیکه در سال 2016 میلادی این رشد حدود دو درصد بوده است.
 
سفارش ساخت
به دنبال تعطیلات سال نوی چینی، بازار سفارش ساخت شناور در شرق دور هفته نسبتا آرام و ساکتی را پشت سر گذاشت. در بخش حمل گاز، یارد ژاپنی Sasaki Zosen سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل گاز نفتی مایع LPG با ظرفیت پنج هزار cum را از شرکت Kumiai Senpaku هموطن دریافت کرد. پس از تحویل در سه ماه چهارم سال 2019،  این شناورها تحت چارتر شرکت نفت و گاز چند ملیتی نروژ Statoil قرار خواهند گرفت.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، سفارش تعداد 117 فروند شناور به ثبت رسیده است، در بخش فله بر، 34 معامله سفارش ساخت شناور از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون منعقد شده است. افزون بر این، سفارش ساخت تعداد 16 فروند تانکر و 30 فروند کشتی کانتینری نیز در مدت مشابه داده شده که به ترتیب سهم 14 و 26 درصدی از کل سفارش ها را بر عهده می گیرند.
دربخش های کروز و کشتی های مسافربری، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سفارش ساخت 10 فروند شناور به ثبت رسیده که سهم 9 درصدی از کل سفارش ها را در اختیار می گیرد.  افزون بر این، تعداد 10 فروند کشتی گاز مایع نفتی LPG و هفت فروند کشتی حمل گاز مایع طبیعی LNG گزارش شده که سهم 15 درصدی از کل سفارش ها در بر میگیرد.
ناگفته نماند، شاخص قیمت ساخت شناور کلارکسونز در ماه جاری بر روی 126 واحد قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد سه درصدی را به نمایش می گذارد.

 بازار فله
تولید ذغال سنگ هند در ماه ژانویه سال جاری میلادی با رسیدن به 57 میلیون تن رشد 1.2 درصد سال به سال را به همراه داشت. رقمی که بالاترین سطح از ماه مارس 2017 تاکنون را نشان می دهد. به دنبال اختلالات به وجود آمده ناشی از فصل مانسون و افزایش تولید داخلی، وارد کنندگان ذغال سنگ بخارهندی شاهد افزایش سطح واردات به مانند آنچه در سه ماه چهارم سال 2017 دیده شد، نبودند. انباشته در نیروگاههای برق نیز روند بهبود را تجربه می کند.
از سوی دیگر، واردات ذغال سنگ کره جنوبی با رسیدن به ده میلیون تن در ماه ژانویه سال جاری میلادی روند افزایشی سال به سال را به نمایش گذاشت، اگر چه این رقم بالاترین سطح از 12 میلیون تن ثبت شده در ماه سپتامبر سال 2017 میلادی را نشان می دهد. واردات ذغال سنگ کره جنوبی با رسیدن به 117 میلیون تن در سال گذشته ، 15 درصد رشد را به همراه داشت.
 
 
 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار