۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
بیمکو:

۲۰۱۷ بدترین سال برای بازار نفتکش‌های غول پیکر بود

۲۰۱۷ بدترین سال برای بازار نفتکش‌های غول پیکر بود
شورای بین المللی دریایی بیمکو پیش بینی کرد: این امکان وجود دارد که به دنبال رشد تقاضا شاهد بهبود وضعیت بازار تانکر در نیمه دوم سال جاری میلادی باشیم.
کد خبر: ۸۰۰۲۸

شورای بین المللی دریایی بیمکو پیش بینی کرد: این امکان وجود دارد که به دنبال رشد تقاضا شاهد بهبود وضعیت بازار تانکر در نیمه دوم سال جاری میلادی باشیم.
به گزارش گروه بین الملل مانا شورای بین المللی دریایی بیمکو گفت: در سال ۲۰۱۷ میلادی افت نرخ کرایه حمل تانکر روند مستمری را داشت، چرا که تقاضا کمتر از آنچه برای فصل اوج و ماه‌های سردتر در نیمکره شمالی از ماه نوامبر ۲۰۱۶ تا ژانویه ۲۰۱۷ پیش بینی شده بود، به ثبت رسید. اما از سوی دیگر انتظار می‌رود، تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی روند بهبود را نشان دهد.
"پتر سند" مشاور ارشد بیمکو در گزارشی افزود: ظرفیت مازاد، افت تقاضا و تولید پایین نفت از سوی کشور‌های صادر کننده عضو اوپک، عوامل اصلی تجارت محدود تانکر در مسیر طولانی در کل فصل زمستان بشمار می‌آید.
این گزارش ادامه داد: طی دو دهه گذشته، سال ۲۰۱۷ بدترین سال برای بازار نفتکش‌های غول پیکر از لحاظ نرخ کرایه حمل بود، به طوری که درآمد این شناور با رسیدن به ۱۷ هزار و ۸۰۰ دلار در روز به زیر نقطه سر به سر رسید، نرخ کرایه حمل تانکر‌های سوئزماکس و افراماکس نیز در وضعیت اسفناک مشابه به ترتیب به ۱۵ هزار و ۸۲۹ دلار در روز و ۱۳ هزار و ۸۷۳ دلار در روز افت کرد.
در حالیکه بازارشاهد وضعیت مایوس کننده نرخ کرایه حمل بود، چین با پیشی گیری از آمریکا و ایستادن در جایگاه بزرگترین وارد کننده نفت، رشد تقاضا در بازار را به طور چشم گیری افزایش داد.
چین افزایش ده درصدی حجم واردات خود را در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال گذشته به نمایش گذاشت، بخش اعظمی از این افزایش واردات مربوط به واردات نفت خام در مسیر طولانی بود. اما با این وجود، این رونق در تقاضا برای بهبود کلی بازار کفایت نکرد.
"سند" تاکید کرد، از ماه نوامبر سال ۲۰۱۶، زمانی که تولید کنندگان کشور‌های عضو اوپک و غیرعضو اوپک به طور مشترک برای کاهش تولید نفت تا پایان سال جاری میلادی به توافق رسیدند، انباشته‌های نفتی جهان کاهش پیدا کرد. اما از سوی دیگر، افت قیمت نفت، افزایش انباشته نفتی در بازه زمانی بین سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ الی سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ را در پی داشت.
آژانس بین المللی انرژی IEA پیش بینی می‌کند: تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی رشد یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را تجربه خواهد کرد.
علیرغم اینکه در سال ۲۰۱۷ نرخ اوراق تانکر رکورد چهار ساله را شکست، اما نرخ کرایه حمل این شناورهمچنان روند نزولی را پیمود، چرا که ناوگان تانکر نفت خام و حمل مشتقات نفتی به ترتیب رشد ۵.۱ و ۴.۲ درصد را تجربه کرد.
به دنبال تحویل پایین شناور جدید و پیش بینی بهبود رشد تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی، انتظار می‌رود نرخ اوراق افت کمی را تجربه کند.
بیمکو پیش بینی کرد، ناوگان‌های تانکر نفت خام و مشتقات نفتی شاهد رشد ۲.۵ درصد در سال جاری میلادی خواهند بود. از سوی دیگر انتظار می‌رود، تعداد ۳۰ فروند نفتکش غول پیکر و ۴۰ فروند تانکر MR به ناوگان جهانی در سال ۲۰۱۸ ملحق شود.
به گفته موسسه تحقیقی Drewry، در بخش تانکر حمل محصولات شیمیایی، تمایل بازارامیدوارکننده نیست به طوری که انتظار می‌رود به دنبال ظرفیت مازاد شناور، نرخ کرایه حمل روند نزولی را طی کند.
افزون بر این، تجارت جهانی تانکر‌های حمل محصولات شیمیایی رشد چهار درصد و افزایش تقاضای تن مایل تقریبا پنج درصدی را در سال گذشته به ثبت رساند.
Drewry هم چنین در ادامه پیش بینی می‌کند، تجارت دریابرد تانکر‌های حمل محصولات شیمیایی رشد ۲.۵ درصد را در سال جاری میلادی تجربه می‌کند و تقاضای تن مایل نیز رشد ۱.۶ درصد را نشان خواهد داد.
ناگفته نماند، افزایش خودکفایی تولید محصولات شیمیایی در کشور‌های آسیا، نیاز آن‌ها به واردات را کم و در نتیجه تهدیدی برای تجارت تانکر‌های حمل محصولات شیمیایی در مسیر‌های طولانی تلقی می‌شود.
این گزارش هم چنین ادامه داد: ۲۰۰ فروند تانکر کلاس IMO با ظرفیت در حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار DWT قرار است در سال جاری میلادی تحویل داده شوند، از سوی دیگر به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۰ و لازم الاجرا شدن قانون استفاده از سوخت با سولفور کمتر از نیم درصد و هم چنین استفاده ازسیستم آب توازن، بازار اوراق شیب صعودی را همچنان حفظ کند.
“Hu Qing” تحلیل گر پیشگام موسسه Drewry برای کشتیرانی تانکر حمل محصولات شیمیایی پیش بینی کرد، نرخ کرایه حمل در سال جاری میلادی در مسیر‌های اصلی منطقه‌ای پایدار باقی خواهد ماند، اما به دلیل ظرفیت مازاد شناور نرخ کرایه حمل در مسیر‌های طولانی سنتی روند نزولی را به نمایش خواهد گذاشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار